Doorstart luchthaven? Verlies de burger niet uit het oog!

woensdag 10 februari 2010 19:17

Afgelopen maandag is in de gemeenteraad gesproken over de ontwikkelingen in de Provinciale Staten rond het gebied van de voormalige luchthaven Twente. De aanleiding voor dit debat waren de ontwikkelingen in de Provinciale Staten. Laten we het nog even recapituleren. In de Provinciale Staten wordt in december tegen een doorstart van de luchthaven gestemd. Vervolgens was er crisis in het college. En na wekenlang onderhandelen in de krochten van het provinciehuis ligt er nu een motie om voor de doorstart te stemmen die gesteund wordt door de VVD, de CDA en de PvdA. Maar zo vraagt de ChristenUnie zich af, waar blijft de transparantie?

Deze ontwikkelingen staan haaks op het participatieproces van de VTM. Aan welke burger kun je dit uitleggen? Laat staan aan de mensen die meegedaan hebben met de inspraak. Wij vinden dit een politieke flater. Twee weken geleden was Herman Finkers te gast bij de VPRO en voerde hij een satire op rond de besluitvorming van het luchthaventerrein die weinig toelichting nodig had. En het vervelende is dat de politiek dat zelf over zich heeft afgeroepen.

Op deze manier wordt veel goodwill bij burgers verspeeld. Tijdens het debat in de raad heeft de ChristenUnie hier nadrukkelijk op gewezen. Een betrouwbare overheid is altijd al een van onze speerpunten geweest. En voor een succesvolle doorstart van de luchthaven is de politiek als betrouwbare partner essentieel. Er moet immers nog een exploitant gevonden worden. We hebben de wethouder gevraagd dit geluid ook over te brengen naar Zwolle.

Bernard Veldkamp

Archief > 2010 > februari