Fondu weer thuis in Enschede - TCTubantia 29-01-10

vrijdag 29 januari 2010 09:43

Saxion-student Merckys Fondu uit Enschede die sinds november gevangen zit in het detentiecentrum Zeist in Soesterberg is weer thuis. „Het is heel onwerkelijk”, aldus zijn echtgenote Germa Hendriks. Ze kreeg gisteravond een telefoontje vanuit het detentiecentrum dat Merckys naar huis mocht. „We zijn er meteen naar toe gereden.”
Pas enkele uren daarvoor had Germa Hendriks het bericht ontvangen dat Fondu ongedeerd was gebleven bij de brand die woensdagmiddag was uitgebroken in het detentiecentrum. Zestien mensen liepen daarbij ademhalingsmoeilijkheden op. Zowel Saxion als de gemeente Enschede en de Immanuëlkerk hadden tot nu toe vergeefs aangedrongen op vrijlating van de Saxion-student. In een hoorzitting op 18 januari kreeg de vluchteling uit Congo van de IND te horen dat hij in vrijlating zijn nieuwe aanvraag voor een verblijfsvergunning mocht regelen. Later stak een andere afdeling van de IND, de dienst immigratie en vertrek, hier een stokje voor, tot grote teleurstelling van familie en medestudenten van Fondu. „ De vrijlating komt totaal onverwacht”, aldus een dolgelukkige echtgenote.

Archief > 2010 > januari