De burger krijgt nu echt een stem - TCTubantia 13-01-2010

woensdag 13 januari 2010 20:31

ENSCHEDE - De gemeenteraadsfractie van de ChristenUnie wil dat burgers letterlijk gaan aanschuiven bij de vergaderingen van de stadsdeelcommissies. Wat Bernard Veldkamp betreft, mogen ze voortaan aan tafel meepraten, meebeslissen én mee stemmen. "Als ik word herkozen, dien ik dit voorstel in", zegt de huidige fractieleider Veldkamp, nummer twee op de kandidatenlijst voor de komende gemeenteraadsverkiezingen.

Met z'n voorstel over medezeggenschap voor de burgers, gaat Veldkamp nog een stapje verder dan het projectteam van ambtenaren dat de afgelopen twee jaar samen met wijkbewoners de 'Sociale Agenda' opstelde. Die moet leiden tot verregaande inspraak en betrokkenheid van de burgers bij het gemeentelijk beleid.

Eén van de aanbevelingen in het eindrapport is dat de vergaderingen van de stadsdeelcommissie voor de bewoners een soort 'uitje' worden. Een leuke avond, met cultuur uit het stadsdeel en presentaties van burgers. Moeilijke onderwepen moeten in openheid worden besproken en successen worden gevierd. Zo wordt de afstand tussen bestuur en burgers verkleind, stelt het projectteam Sociale Agenda. "Laat zoveel mogelijk mensen aanschuiven", voegt Veldkamp toe. "Ondernemers, scholen, wijkraden, buurtteams, jongeren- en ouderenorganisaties, noem maar op."

Het projectteam wil van de staadsdeelcommissies een 'open podium' maken. " Zonder formele opstelling en lange agenda's, maar uitnodigend, vragend, in de luisterstand. De dialoog met de samenleving moet de boventoon voeren."

Het platform kan worden ondersteund vanuit internet-platforms. Voor mensen die er niet bij kunnen zijn is er een livestream om mee te twitteren, filmpjes uit te wissen, tips te geven achteraf te reageren. Betrokkenen kunnen de dialoog aangaan wanneer hen dat uitkomt. "De gemeenteraad is vervolgens het formele podium waar de besluitvorming plaats heeft."

Archief > 2010 > januari