Open ogen voor de nood

woensdag 14 december 2005 10:22

Uit: Huis aan Huis van woensdag 14 december 2005.
ENSCHEDE - In maart of april is het zover. Dan start de stichting Present met haar ac­tiviteiten in Enschede. Vrijwil­ligers, vooral uit de kerken, gaan aan de slag om mensen te helpen. Na een voorzichtig be­gin, moeten over drie jaar 150 activiteiten per jaar mogelijk zijn.

Gerrit Jan van der Veen (tevens raadslid namens het CDA) is lid van de Noorderkerk en één van de initiatiefnemers. "De kerken moeten weer midden in de maat­schappij staan, actief zijn in de wijken en oog hebben voor de nood in de samenleving. Te vaak zijn kerken teveel in zich zelf gekeerd. Het is hoog tijd dat dat verandert. Daarvoor is een breed draagvlak nodig. Van rooms ka­tholiek, protestant tot evange­lisch."

Van der Veen benadrukt dat de hulpvraag vanuit de maatschap­pelijke organisaties moet ko­men. Zij weten waar de hulp het hardst nodig is en kan er worden gezorgd voor professionele be­geleiding. De stichting Present ' brengt vervolgens hulpvraag en de vrijwilligers bij elkaar. Zwolle, waar Present nu drie jaar aan de weg timmert, is daar­bij het voorbeeld. "Een woning­corporaties is één van de instel­lingen die hierin een belangrijke functie kunnen vervullen.

Ter il­lustratie. Een woningcorporatie in Zwolle moest een vrouw van­wege een grote huurachterstand het huis uitzetten. Zij moest het huis weer in de oude staat terugbrengen maar dat lukte haar niet. Vrijwilligers hebben toen op een zaterdag de woning onder han­den genomen. De vrouw is een traject ingegaan en heeft inmid­dels haar leven weer op de rij met een baan in het westen. Op deze manier kun je een steentje bijdragen."

Het gaat in de meeste gevallen om korte, overzichtelijke projec­ten. Vaak klusjes. "Het 'noaber-schap' komt weer in beeld. Ver­der is het heel belangrijk dat de hulpvrager ook aanwezig is en zelf de handen uit de mouwen steekt. Mocht dit echt niet kun­nen, nou koffie zetten kan ieder­een."

In Zwolle is de stichting Present voorzichtig begonnen. Na vijf activiteiten in het eerste jaar, volgden er 26 in het tweede en 150 in het derde jaar. Een enor­me groei dus. Inmiddels heeft de stichting bijna twee mensen volledig in dienst. "In Enschede willen wij de zaken ook zo op­pakken. Ik denk zeker dat het re­alistisch is om op deze manier door te groeien. In onze stad is de hulpvraag denk ik nog groter dan in Zwolle. Enschede is im­mers een arme stad." Over de financiering maakt Van der Veen zich geen zorgen. "Via subsidies en fondsenwerving moeten we een heel eind kunnen komen. Ook woningcorporaties kunnen hier een belangrijke rol in spelen. Zoals dat in Zwolle gebeurt."

Niet alleen is het prima dat er om wordt gekeken naar hulpbehoeftigen, ook voor de vrijwilli­gers is het goed. "Een bijbelstudieclub heeft samen met daklo­zen een plantsoen opgeruimd. Zodat ze ook kunnen zien dat daklozen geen zielige mensen zijn, maar dat er een heel verhaal aan de mensen vastzit. Daarna hebben ze samen een kop snert gegeten. Daardoor is hun kijk op de wereld verandert."

Van der Veen verwacht in maart en april met de activiteiten te kunnen beginnen. "Wij zijn enthousiast. Nu moeten we er voor zorgen dat er in de kerken draagvlak voor onze plannen ontstaat."

Archief > 2005 > december