Polikliniek van Nieuw Leven biedt verslaafden perspectief

woensdag 23 november 2005 20:17

Uit: Huis aan Huis Enschede van woensdag 23 november 2005

ENSCHEDE - Ja, misschien is het een druppel op een gloei­ende plaat, maar dat maakt Hadassa Meijer niets uit. "Het is al mooi als we een aantal verslaafden kunnen helpen." Daarom wil de Stichting Nieuw Leven, waar Meijer voorzitter van is, volgend jaar beginnen met een professione­le polikliniek voor verslaaf­den. Ook wordt er begonnen met preventie. Dit alles ge­beurt vanuit de christelijke le­vensovertuiging.

"Maar denk niet dat we verslaaf­den gaan helpen met de bijbel in de hand", zegt Meijer. "Wel heb­ben we vanuit ons geloof een be­paalde visie op de mens. Wij ge­loven dat ieder mens uniek is en het gelukkigst is zonder versla­ving. Dit is een ander uitgangs­punt in vergelijking met sommi­ge instellingen voor verslavings­zorg. Daar gaat er meer om of de verslaafde kan functioneren met zijn verslaving."

Volgens Meijer is de nood hoog. "Er zijn zeker zeshonderd harddrugsverslaafden in Enschede. Tactus en het Leger des Heils kunnen hen niet allemaal hel­pen. Twentenaar Henk Kempers is zelf drugsverslaafde geweest. Nadat hij was afgekickt, kwam hij zijn oude verslaafde vrienden weer tegen. Zo ontstond bij hem het idee om professionele chris­telijke verslavingszorg te begin­nen."

Het project heeft twee peilers: een polikliniek en preventie. "Bij de polikliniek moet je je niet veel meer voorstellen dan een kantoor met maatschappe­lijk werkers. 24uurs zorg is nog niet mogelijk, hoewel we dit op termijn wel graag willen bieden. Maar we kunnen mensen die meer zorg nodig hebben door­verwijzen naar een instelling als De Hoop. Wij willen iemand ook echt van zijn verslaving af­helpen. Het gaat dan om trajec­ten van een jaar tot anderhalf jaar. Niet alleen kickt een verslaafde af, ook praten we met hem over scholing, werk, hoe hij met emoties en tegenslagen om moet gaan. Zodat iemand niet te­rugvalt in zijn oude gedrag, maar als veranderd mens terug­keert in de maatschappij."

Daarnaast is preventie belang­rijk. Vanaf januari gaan vijf pre­ventiewerkers aan de slag om jongeren in scholen en kerken te bereiken. Voor ditzelfde werk worden nog eens vijf andere mensen getraind. "Onder chris­telijke ouders heerst nog wel eens de gedachte: mijn zoon of dochter gebruikt geen drugs. Terwijl ik denk dat er geen ver­schil is tussen christelijke en niet-christelijke jongeren. Je kunt er op zoveel plekken met aanraking komen met drugs, op school, in de stad noem maar op. Daarom is het goede voorlich­ting belangrijk. Want het is nu eenmaal zo dat als je softdrugs gebruikt de stap naar harddrugs veel kleiner is."

Meijer zelf haalt haar motivatie om verslaafden te helpen uit haar geloof. "Ik zie om me heen mensen van mijn generatie ka­pot gaan door hun verslaving. Ik moet daarbij denken aan de ge­lijkenis van de barmhartige Samaritaan uit de bijbel. Hij deed wat ie kon om zijn medemens te helpen. Dit is wat God van ons vraagt. En ja, misschien zijn er mensen die zeggen: wat jullie doen is druppel op een gloeiende plaat. Als je zo redeneert gebeurt er nooit iets. We kunnen nu in elk geval een aantal mensen een nieuw perspectief bieden."

Het is de bedoeling dat in 2006 wordt gestart met de polikliniek. Samen met de ge­meente en woningcorporatie De Woonplaats wordt ge­zocht naar een geschikt pand. De precieze invulling, ook met het oog op 24uurs zorg, hangt af van de financiële middelen. Meer informatie: www.stichtingnieuwleven.nl

Archief > 2005 > november