Nieuwsbrief 6-5

Inhoud:o 13 januari: Arie Slob in Enschede
o Najaarspeiling: PvdA en SP winnaars, CDA, VVD en Stadspartij op verlies
o Enschede bereidt zich voor op de WMO
o Begraven in Enschede duurder dan cremeren?
o Vragen over het welzijnswerk
o Carbid: een Twentsche traditie met voorwaarden
o Historische straten van Enschede opgeknapt
o Overeenkomst Larinkstichting - De Wonne
o Belastingvoorstellen 2006
o De ChristenUnie in de media:

december 2005 - jaargang 6, nummer 5

Inhoud:
    • 13 januari: Arie Slob in Enschede
    • Najaarspeiling: PvdA en SP winnaars, CDA, VVD en Stadspartij op verlies
    • Enschede bereidt zich voor op de WMO
    • Begraven in Enschede duurder dan cremeren?
    • Vragen over het welzijnswerk
    • Carbid: een Twentsche traditie met voorwaarden
    • Historische straten van Enschede opgeknapt
    • Overeenkomst Larinkstichting - De Wonne
    • Belastingvoorstellen 2006
    • De ChristenUnie in de media:
  • en verder:
    • Bekijk onze website
    • Agenda
    • Colofon
    • Aan/afmelden

13 januari: Arie Slob in Enschede

Op vrijdag 13 januari komt Arie Slob, Tweede-Kamerlid voor de ChristenUnie, naar Enschede voor een werkbezoek. Het thema van de dag is onderwijs, een van de onderwerpen uit zijn portefeuille. Arie Slob is zelf afkomstig uit het onderwijs en maakt hij zich er in de Tweede Kamer nog steeds hard voor. Onderwijs is een actueel thema, gezien de invoering van de Brede School, buitenschoolse opvang in scholen en de discussie over afschaffing van het bijzonder onderwijs.

's Middags gaat Arie in gesprek met de fractie over ontwikkelingen in Enschede en bezoekt hij een van de Enschedese brede scholen. ’s Avonds is er een openbare verkiezingsbijeenkomst van de ChristenUnie.

Nieuwjaarsborrel met politiek café
De meeste oliebollen zullen tegen die tijd wel op zijn, maar u bent op vrijdag 13 januari 2006 van harte uitgenodigd voor de nieuwjaarsborrel van de ChristenUnie in het Dish hotel. De zaal is open vanaf 19.15 uur, het programma begint om 19.45 uur. In de ontspannen sfeer van een politiek café gaat Arie Slob in gesprek met de achterban. Tijdens een forumdiscussie rond het thema onderwijs gaat hij, samen met vertegenwoordigers van de lokale politiek en het onderwijs, de discussie aan met de zaal. Tenslotte zullen Arie Slob en onze lijsttrekker Tymon de Weger de aftrap verrichten voor de ChristenUnie campagne in Enschede.

Bernard Veldkamp, campagneteam

Najaarspeiling: PvdA en SP winnaars, CDA, VVD en Stadspartij op verlies

Net voor de Kerst publiceerde het Enschedese bureau I&O Research zijn najaarspeiling onder de Enschedese kiezers. De PvdA blijft de grote winnaar met 18 zetels, een winst van maar liefst 8 zetels. Daarnaast is de SP, nu niet in de gemeenteraad,  winnaar met 4 zetels. Grote verliezers zijn het CDA (van 8 naar 5 zetels) en de de VVD (van 7 naar 5 zetels). De ChristenUnie zakt in deze peiling van 3 naar 2 zetels.

De lokale partijen, die in 2002 samen met 7 zetels flink opkwamen, zakken nu ver terug. Burgerbelangen, dat na de afsplitsing van de dames Liedtke en Cegerek, naast wethouder Le Loux,  nog over 1 raadszetel beschikte, blijft in de peiling op 1 zetel staan. De beide dames komen niet meer in de raad terug, evenals het van de Stadspartij afgescheiden raadslid Ras. De Stadspartij verdwijnt helemaal uit de raad, ondanks dat het bekende raadslid Hans Hofte nu als lijsttrekker optreedt. GroenLinks en D66 blijven stabiel met respectievelijk 3 zetels en 1 zetel. Hieronder de complete uitslag van de najaarspeiling 2005:

Partij:
Zetels gemeenteraad
medio 2005:
Zetels volgens peiling
najaar 2005:

Winst/verlies:
PvdA
VVD
Stadspartij
GroenLinks
ChristenUnie
Burgerbelangen
Lijst Liedtke/Cegerek
D66
Ras
SP

Totaal

Een ander college?
Na de verkiezingen van 7 maart 2006 moet er een nieuw college gevormd worden. Het huidige college van PvdA, CDA, Burgerbelangen en ChristenUnie, nu met 22 van de 39 zetels aan de krappe kant, stijgt dank zij de winst van de PvdA naar 26 zetels. En dat ondanks het verlies van Burgerbelangen en de beide christelijke partijen. Tubantia speculeerde al op de vorming van een links meerderheidscollege van PvdA met GroenLinks en SP. Dat kan rekenen op een meerderheid van 25 zetels, één minder dus. Of  de PvdA beide linkse zusterpartijen in Enschede regeringswaardig acht, is de vraag.

Maar ook de VVD kan – ondanks het verlies – weer in beeld komen. Een coalitie van de drie grootste partijen PvdA, CDA en VVD zou kunnen steunen op 28 zetels. Een Duidelijk is in ieder geval, dat de PvdA bij zo’n uitslag weer het voortouw kan nemen.

Lokale peilingen worden sterk bepaald door de landelijke politieke ontwikkelingen. De regeringspartijen CDA, VVD en D66, die een impopulair beleid van bezuinigingen moesten voeren, doen het in landelijke peilingen slecht. Sinds de PvdA onder leiding van Wouter Bos zit landelijk flink in de lift, terwijl ook de SP van Jan Marijnissen het goed blijft doen.

ChristenUnie: werk aan de winkel!
De ChristenUnie staat landelijk in de peilingen momenteel op 5 of 6 kamerzetels, een goede winst ten opzichte van de huidige 3 zetels. Dat dankzij het algemeen gewaardeerde optreden van André Rouvoet, met name bij het referendum rond de Europese Grondwet in juni.

Als je daar de Enschedese peiling tegen aan zet, is er nog wel heel wat werk aan de winkel. Onze campagnedoelstelling is het behalen van een kleine 4.000 stemmen, nodig om de 3e raadszetel vast te kunnen houden. Als lijsttrekker ga ik daar de komende weken werk van maken, samen met de andere ChristenUnie-kandidaten. Laten we bidden en werken aan een succesvolle campagne tot aan de gemeenteraadsverkiezingen op 7 maart 2006!

Tymon de Weger, lijsttrekker

Enschede bereidt zich voor op de WMO

Het College van B&W heeft een aantal besluiten genomen ter voorbereiding op de invoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning WMO). De Tweede en de Eerste Kamer moeten begin 2006 nog spreken over het wetsvoorstel van staatssecretaris Ross-Van Dorp. Op mijn voorstel als wethouder Zorg heeft het college alvast enkele lijnen uitgezet over de manier waarop we aan deze nieuwe wet in Enschede vorm willen geven. Eind januari zal de Gemeenteraad debatteren over de WMO.

Het belangrijkste besluit van het College is dat het Zorgloket Enschede met ingang van 1 januari 2007 wordt opgenomen in de gemeentelijke organisatie. Dat is nodig, omdat B en W het belangrijk vinden de toegang voor burgers tot de WMO goed tekunnen regisseren. Nu werken behalve de gemeente in het Zorgloket Enschede samen het CIZ, de Stichting Welzijn Ouderen en MEE Twente. Het Zorgloket is en blijft daarmee dé plek waar Enschedese burgers terecht kunnen met hun (hulp)vragen op het gebied van wonen, welzijn en zorg. Het aantal taken zal verder worden uitgebreid, zodat het Zorgloket een belangrijke rol kan spelen in de informatie en voorlichting aan burgers in het kader van de Wmo.

Het College stelt de gemeenteraad verder voor om vooralsnog niets te veranderen in het Enschedese beleid met betrekking tot de uitvoering van de Welzijnswet en de Wet voorzieningen gehandicapten (Wvg). Naar verwachting komen in een later stadium nog enkele taken vanuit de AWBZ over naar de gemeente. In de volgende collegeperiode kan overwogen worden  zorg en welzijn in Enschede beter op elkaar af te stemmen.

Tymon de Weger, wethouder
t.d.weger@enschede.nl

Begraven in Enschede duurder dan cremeren?

In de landelijke pers is ophef ontstaan over de grafrechten. Verzekeraar Dela klaagt, dat gemeenten de afgelopen vijf jaar deze rechten met 35-40% hebben laten stijgen. Gemiddeld bedragen deze rechten voor een periode van tien jaar volgens Dela € 700 à € 800, maar er zijn ook gemeenten waar € 3.000 tot € 4.000 betaald moet worden. Volgens Dela zou het steeds méér voorkomen, dat nabestaanden - tegen hun bedoeling of levensovertuiging in – kiezen voor een crematie, omdat begraven te duur is. Ook beweert Dela dat er gemeenten zijn die de grafrechten verhogen, om daardoor verhoging van de OZB te voorkomen.
Uit  tarieven van de gemeente Enschede blijkt, dat het goedkoopste graf bij 20 jaar € 1.450 bedraagt en dat de stijging dit jaar slechts 1,01 % bedraagt. We hebben het college de volgende vragen gesteld:
  1. Hoeveel zijn de stijgingen de afgelopen vijf jaar geweest, in procenten en in bedragen?
  2. Hoeveel zijn de tarieven, die de gemeente Enschede hanteert, boven of onder het gemiddelde van andere gemeenten?
  3. Is het juist dat nabestaanden minder laten begraven, omdat cremeren aanmerkelijk goedkoper is?
  4. Is het bewust beleid van de gemeente Enschede, om begraven duurder te laten zijn dan cremeren?
  5. Zo ja, is hier dan sprake van ongelijke kansen voor begraven ten opzichte van cremeren?
  6. Zijn er gegevens bekend hoeveel nabestaanden in de gemeente tegen hun bedoeling in, toch laten cremeren?
  7. Zo niet, wilt u dan een onderzoek laten uitvoeren om hierover gegevens boven tafel te krijgen?
  8. De hele discussie over deze materie vraagt om een raadsbrede discussie. Wilt u hierover een nota opstellen, zodat deze besproken kan worden in de Stedelijke Commissie?
Deze vragen zijn niet onmiddellijk beantwoord, omdat er meer tijd mee gemoeid is. De achtergrond van dit hele verhaal is, dat wij vinden dat begraven eigenlijk niet veel duurder zou moeten zijn dan cremeren. Helaas is dit in Enschede wel het geval. Wij hopen op dit onderwerp nog terug te kunnen komen aan de hand van de beantwoording door het college.

Vragen over het welzijnswerk

In de Debatraadsvergadering van maandag 19 december jl. hebben we enkele vragen gesteld over het uitblijven van een - zelfs vier keer - door het College beloofde raamwerknotitie over het welzijnswerk. Zoals wellicht bekend is er ten aanzien van het welzijnswerk veel discussie ontstaan. De grootste oorzaak is, dat het College van Burgemeester en Wethouders eind 2004 startte met een reorganisatie van het welzijnswerk, terwijl tegelijkertijd op verzoek van de Raad de Rekenkamer met een breed onderzoek naar het welzijnswerk begon.

Herhaaldelijk is door ons gesteld eerst de uitslag van dit onderzoek af te wachten en aan de hand van de aanbevelingen van dit onderzoek het Welzijnswerk te reorganiseren. Intussen heeft het College een programma van eisen opgesteld, maar geen raamwerknotitie en is de trein doorgedenderd. In de beantwoording van onze vragen zei wethouder Helder, dat dit programma van eisen hetzelfde zou zijn als de vier keer de beloofde notitie. We hebben dit heftig bestreden en met steun van de PvdA zegde de wethouder toe, dat er begin januari weer over gesproken gaat worden. Met name de gedachtewisseling over de kaders van het welzijnswerk is buitengewoon nodig voor het goed functioneren van deze zeer belangrijke "tak van sport".

Aanbevelingen
Ter herinnering zetten wij hier nog even de aanbevelingen van de Rekenkamercommissie, die door de Raad op 20 mei zijn overgenomen, op een rijtje:
  1. De Raad verzoekt het college een raamwerknotitie op te stellen voor het welzijnswerk. Daarin zet het College de uitgangspunten uiteen voor de subsidiëring van dit werk, in die zin dat recht gedaan wordt aan het veelzijdige karakter van dit werk. Het gaat daarbij om de vraag- en probleemgerichte benadering.
  2. De Raad verzoekt het College om in de raamwerknotitie een aparte paragraaf te wijden aan de rolverdeling: Raad, College en ambtelijke dienst.
  3. Ook dienen er protocollen te worden ontwikkeld, die er toe moeten leiden dat het werk van de gemeentelijke diensten meer samenhang gaan vertonen. Daarbij moet worden aangegeven welk niveau van besluitvorming (centraal/decentraal) het meest passend is voor de onderdelen.
We roepen andere fracties op hieraan steun te geven, want hier is de kaderstellende rol van de Raad voluit in het geding.

Pier Datema, raadslid

Carbid: een Twentsche traditie met voorwaarden

Tijdens de feestdagen en rond de jaarwisseling is het naar Twentsche traditie gebruikelijk om met carbid en water (een reactie waardoor acetyleengas ontstaat) in grote bussen (vaak melkbussen) enorme knallen te veroorzaken. Hoewel dat in een stad als Enschede niet zo vaak voorkomt is het in omliggende gemeenten in de regio een jaarlijks terugkerend gebruik. Om te voorkomen dat deze niet ongevaarlijke bezigheid ook in Enschede leidt tot slachtoffers, heeft het College van B&W de gemeenteraad voorgesteld om de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) aan te vullen.

Er worden een aantal artikelen opgenomen, waarin wordt vastgelegd, waar het gebruik van carbid aan moet voldoen. Deze maatregelen zijn genomen om ook in Enschede te kunnen optreden wanneer blijkt dat er gevaarlijke situaties ontstaan. Vooral in de directe omgeving van woningen en instellingen moet de politie het carbidschieten in de hand zien te houden.

Vrijstelling
Bij deze uitbreiding van de APV is met instemming van de gemeenteraad bepaald dat carbidschieten is verboden. Een vrijstelling is mogelijk op 31 december tussen 10.00 uur en 24.00 uur en aansluitend op 1 januari van 00.00 tot 02.00 uur. Daarnaast is ook in de verordening opgenomen dat de afstanden tussen woningen, ouderencentra, dierenopvangplaatsen en beschermd buitengebied in acht moeten worden genomen.

Wij raden iedereen aan om wanneer men in het verleden hiermee niet heeft bezig gehouden en niet aan te beginnen. Zij die de traditie hoog willen houden raden wij aan met gebruik van deze middelen zeer zorgvuldig om te gaan, aangezien zij de explosieve kracht van dit gebruik goed kennen. Zij dienen zich goed op de hoogte te stellen van de aanvulling in de APV om te voorkomen dat zij voor verrassingen komen te staan. Nu dit in de APV is vastgelegd kan bij overtreding worden opgetreden.

Jan van der Graaf, fractievoorzitter

Historische straten van Enschede opgeknapt

Bij de reconstructie van de binnenstad en in het bijzonder het stadserf is ook aandacht gevraagd voor de historische straten rond het kruispunt “De Graaff”, genoemd naar het hotel dat daar heeft gestaan op de kruising van de Zuiderhagen en de Korte Haaksbergerstraat. Nu de bestrating is voltooiing nadert, wordt ook aandacht gegeven aan de inrichting van de bebouwing van de Walstraat, Zuiderhagen en Pijpenstraat. Met de eigenaren, bedrijven en bewoners zijn afspraken gemaakt om deze straten in goed onderling overleg op te knappen.

Via een subsidie verordening voor stimuleringsmaatregelen heeft de gemeenteraad nu vastgelegd aan welke normen de bijdrage van de gemeente moet voldoen. Deze binnenstadpartners kunnen op een aanvraagformulier aangegeven welke voorzieningen men wil treffen, om het aanzien en het gebruik van de daar aanwezige panden te verbeteren.

Gezellig en veilig
Om deze straten aantrekkelijk te maken als verbindingsstraten vanaf het spoor- en busstation naar het stadshart, streeft de gemeente daar een gezellig en veilig deel van de binnenstad van te maken. Wonen boven winkels wordt gestimuleerd en een verruiming van het bestemmingsplan moet leiden tot een algehele verbetering.

Dit strekt natuurlijk verder dan alleen verfraaiing van het “gevelbeeld” in deze straten. Het gaat ook om mogelijk nieuwe invulling van de panden door de eigenaren, waardoor het algemene straatbeeld levendiger wordt. Wij verwachten veel van deze aangereikte mogelijkheden en kijken met belangstelling uit naar het resultaat.

Jan van der Graaf, fractievoorzitter

Overeenkomst Larinkstichting - Wonne

Vlak naast het te bouwen Muziekkwartier, naast het huidige Muziekcentrum, staat een prachtig, betrekkelijk oud gebouw van de Larinkstichting. Het is een voormalig klooster, dat in gebruik is bij de Stichting de Wonne. De Wonne is een leefgemeenschap van gezinnen en alleenstaanden. De overgrote meerderheid van de Raad vindt, dat dit gebouw met haar bewoners zeker moest blijven bestaan.

De inpassing van De Wonne naast het nieuw te bouwen Muziekkwartier is echter een lastige opgave. Want uiteraard moesten de eigenaar: de Lariksstichting, de huurder: de Wonne en het College het over de plannen eens kunnen worden. Na lange onderhandelingen kwamen uiteindelijk twee varianten op tafel, waarin partijen zich konden vinden. Hulde aan de drie partijen voor deze uitkomst. Daarna was het de beurt aan de Raad.

Toren of gaarde?
Maandagavond 12 december kwam het voorstel met tekeningen en  aan de orde in de Stedelijke Commissie. De partijen gaan nu twee varianten verder uitwerken: een "toren"-variant en een "gaarden"-variant. De eerste variant vonden wij vanwege de veel te grote toren absoluut niet passen bij het gebouw van de Larinkstichting. Ook de oude Fabrieksschool kwam dan  wel erg in de verdrukking. Tot onze verrassing kozen alle partijen voor de variant "gaarden". Bij deze variant komt er in het midden een klein openbaar parkje terug.

Beide varianten kosten overigens aanmerkelijk meer geld: € 1,3 miljoen. Maar dat is voor het behoud van dit fraaie gebouw zeker waard.Om dekking te vinden wordt onder meer een bedrag dat gebruikt zou worden voor een fietsenstalling gereserveerd. Wij hebben echter gezien de tussentijdse uitkomsten goede hoop, dat uit de jaarrekening 2005 voldoende overblijft om deze fietsenstalling toch te kunnen realiseren. Wij zijn er van overtuigd dat hiermee na de bouw van het Muziekkwartier, dank zij veler inspanning, een prachtige overgang ontstaat tussen oud en nieuw!

Belastingvoorstellen 2006

Maandag 19 december stelde de Gemeenteraad – zoals gebruikelijk in december – de gemeentelijke belastingen voor het jaar 2006 vast. Voor de onroerende zaken belasting (OZB), hondenbelasting en de precariobelasting blijven de tarieven gelijk aan het jaar 2005. de overige heffingen worden met slechts 1,01% verhoogd.

OZB
Bij de eerst genoemde belasting, de OZB, is meer aan de hand. De Eerste Kamer heeft een hele serie vragen gesteld over het nieuwe wetsontwerp, waarin als voornaamste punt staat het afschaffen van de gebruikersgedeelte (huurders) voor de woningen. Minder belasting betalen is altijd welkom, maar hier zitten vele adders onder het gras.

De eerste tijd wordt de gemeente voor de mindere belastingopbrengst van de OZB gecompenseerd, maar die compensatie verdwijnt in de loop van de jaren. Voor het eigenaargedeelte van de OZB, dat dus niet wordt afgeschaft, wordt de stijging ook nog eens door het Rijk gemaximeerd. De gemeenten zullen dan sterk moeten bezuinigen, ook op dienstverlening aan de burgers en aan onderhoud van openbare ruimten. De Vereniging van Nederlandse  Gemeenten zal, mocht de Eerste Kamer akkoord gaan, een gerechtelijke procedure starten om het wetsvoorstel te toetsen aan met name  Europese regelgeving.

Afvalstoffenheffing
De tarieven voor de afvalstoffenheffing (ophalen huisvuil) worden ook niet verhoogd. Er waren wat meevallers in de inzameling en verwerking. En dat alles ondanks de verhoging van het kwijt te schelden bedrag van € 124.68 naar € 186.96. Het gratis ophalen van grof huisvuil wordt wel veranderd van vier keer naar drie keer per jaar en per keer wordt er 100 kg afgeschreven van het gratis stortquotum op de milieupas.

Huwelijk
Een leuke nieuwe mogelijkheid is het volgende. Tijdens een huwelijksvoltrekking kunnen bruidsparen er voor kiezen om via internetverbinding voor een bedrag van € 50,- deze voltrekking te laten tonen aan niet aanwezigen. Dit kan met name voor een ziek familielid heel fijn zijn, dit deel van het feest toch bij te kunnen wonen.

Pier Datema, raadslid

De ChristenUnie in de media:

Proef met legale wietteelt is een bijzonder naïef idee

Van: de opiniepagina van De Twentse Courant Tubantia van zaterdag 24 december 2005.

door Tymon de Weger, lijsttrekker van de ChristenUnie Enschede.

Afgelopen weken stond een mogelijke proef met legale teelt van wiet ter discussie. Burgemeester Leers van Maastricht pleitte voor een proef met gelegaliseerde teelt van soft drugs, gesteund door parlementsleden van PvdA, VVD en D66. Legaliseren van de wietteelt zou overlast op straat en overbelasting van politie en justitie verminderen. De Arnhemse VVD-fractie lanceerde het idee om een wietkwekerij te beginnen bij de sociale werkplaats. Het zou een mooie bron van inkomsten zijn, omdat de sociale werkplaats in de rode cijfers zit. Een goed idee, misschien ook voor Twente?

Wetenschappelijk onderzoek toont aan, dat soft drugs ongezond zijn, verslavend zijn, de kwaliteit van leven ernstig kunnen aantasten en omgeven zijn door criminaliteit. Tijd om de feiten rond soft drugs eens op een rij te zetten.

Een gezegend nieuwjaar!

De redactie van de Nieuwsbrief ChristenUnie Enschede wenst U en de uwen een gezegend nieuwjaar toe. 2006 wordt het jaar van de gemeenteraadsverkiezingen. De ChristenUnie in Enschede wil zijn drie raadszetels en mogelijk ook de wethouderspost behouden.
Daarvoor is in de eerste plaats Gods zegen nodig. Wij vragen u daarom te bidden en daaraan ook te werken. Zet samen de schouders onder het vergroten van de christelijke invloed op de Enschedese politiek, door de ChristenUnie te steunen.

Ga 7 maart 2006 stemmen en roep uw familie, vrienden, collega's etc. op hetzelfde te doen! En stem dan op lijst 7, de ChristenUnie onder het motto: Voor elkaar!

Redactie Nieuwsbrief ChristenUnie Enschede
nieuwsbrief_enschede-owner@mailman.christenunie.nl

Bekijk onze website

Op www.enschede.christenunie.nl vindt u een schat aan informatie over de activiteiten van de fractie, de wethouder en het bestuur van de ChristenUnie in Enschede. Maar ook gebedspunten, informatie over de verkiezingsuitslagen en het laatste nieuws.

We houden de website voortdurend actueel. Surf regelmatig naar www.enschede.christenunie.nl en blijf op de hoogte van ons werk.

Redactie Nieuwsbrief

Wethouder
Internet

Colofon

De Nieuwsbrief ChristenUnie Enschede is een uitgave van de gemeenteraadsfractie van de ChristenUnie in Enschede. De Nieuwsbrief verschijnt tien keer per jaar.
© Overname van artikelen met bronvermelding toegestaan.

Archief Nieuwsbrief
De verschenen Nieuwsbrieven zijn te vinden op internetpagina van de fractie: www.enschede.christenunie.nl

Aanmelden (gratis) abonnement Nieuwsbrief
Wilt u zich aanmelden voor een gratis abonnement op deze Nieuwsbrief? Vul eenvoudig uw emailadres in op onze website
www.enschede.christenunie.nl in de rubriek Nieuwsbrief, rechtsonderaan op de startpagina.
Afmelden of wijzigen abonnement Nieuwsbrief

Archief > 2005 > december