Historische straten van Enschede opgeknapt

dinsdag 27 december 2005 20:40

Bij de reconstructie van de binnenstad en in het bijzonder het stadserf is ook aandacht gevraagd voor de historische straten rond het kruispunt “De Graaff”, genoemd naar het hotel dat daar heeft gestaan op de kruising van de Zuiderhagen en de Korte Haaksbergerstraat. Nu de bestrating is voltooiing nadert, wordt ook aandacht gegeven aan de inrichting van de bebouwing van de Walstraat, Zuiderhagen en Pijpenstraat. Met de eigenaren, bedrijven en bewoners zijn afspraken gemaakt om deze straten in goed onderling overleg op te knappen.

Via een subsidie verordening voor stimuleringsmaatregelen heeft de gemeenteraad nu vastgelegd aan welke normen de bijdrage van de gemeente moet voldoen. Deze binnenstadpartners kunnen op een aanvraagformulier aangegeven welke voorzieningen men wil treffen, om het aanzien en het gebruik van de daar aanwezige panden te verbeteren.

Om deze straten aantrekkelijk te maken als verbindingsstraten vanaf het spoor- en busstation naar het stadshart, streeft de gemeente daar een gezellig en veilig deel van de binnenstad van te maken. Wonen boven winkels wordt gestimuleerd en een verruiming van het bestemmingsplan moet leiden tot een algehele verbetering.

Dit strekt natuurlijk verder dan alleen verfraaiing van het “gevelbeeld” in deze straten. Het gaat ook om mogelijk nieuwe invulling van de panden door de eigenaren, waardoor het algemene straatbeeld levendiger wordt. Wij verwachten veel van deze aangereikte mogelijkheden en kijken met belangstelling uit naar het resultaat.

Jan van der Graaf, fractievoorzitter

Archief > 2005 > december