ChristenUnie doet mee aan de Stemwijzer

donderdag 01 december 2005 22:37

Op initiatief van de ChristenUnie wordt er voor de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2006 een Enschedese Stemwijzer gemaakt. Hierin kunnen inwoners van Enschede aangeven in hoeverre ze het met bepaalde stellingen eens of oneens zijn. Na het beantwoorden van 25 vragen krijg je een overzicht, in hoeverre de gegeven antwoorden overeenkomen met de standpunten van de verschillende partijen.

De StemWijzer wordt gemaakt door het Instituut voor Publiek en Politiek (IPP). Het IPP is een landelijke, niet-partijgebonden organisatie die zich ten doel stelt politieke en maatschappelijke participatie te bevorderen. Op deze manier kan de burger op een makkelijke manier inzicht krijgen in de standpunten van de verschillende partijen.

Vrijdag 25 november organiseerde de raadsgriffie een bijeenkomst, waar de verschillende politieke partijen onderwerpen aan konden dragen voor de Stemwijzer. In een workshop is een inventarisatie gemaakt van de belangrijkste issues in de Enschedese politiek en van onderwerpen waarover de partijen onderling van mening verschillen. In de eerste ronde moest elke partij aangeven wat voor hen de drie belangrijkste onderwerpen voor de komende gemeenteraadsverkiezingen waren. In een tweede ronde mocht elke partij nog eens vijf onderwerpen die van belang waren aandragen. Al deze onderwerpen werden gecategoriseerd en op grote vellen papier geplakt.  In een laatste ronde, kon je door middel van het plakken van sticker, vijf onderwerpen selecteren waarvan je het idee had dat ze de stemwijzer aan bod moesten komen.

Bij de komende verkiezingen heeft de ChristenUnie gekozen voor het thema 'Voor elkaar'. Belangrijke ChristenUnie onderwerpen zijn de zorg voor elkaar en het samenleven met elkaar. Deze punten zijn ook tijdens de workshop naar voren gebracht. Issues die waarschijnlijk tijdens de verkiezingen een rol gaan spelen zijn Luchthaven Twente, het stimuleren van het midden en kleinbedrijf (MKB) als motor voor de economie, bedrijven en woningen in het buitengebied, levensbestendig wonen, het al dan niet legaliseren van wietteelt en sport in het onderwijs.

In december kunnen alle partijen hun mening geven over een groslijst van onderwerpen en in januari zal de Stemwijzer met veel publiciteit gelanceerd worden. Om inzicht te krijgen in de standpunten van de ChristenUnie Enschede kun je natuurlijk op de Stemwijzer wachten. Een snellere manier is om ons verkiezingsprogramma 'Voor elkaar' op te vragen (mail naar j.f.brouwer@hetnet.nl) of het te bekijken op onze website www.enschede.christenunie.nl.

Bernard Veldkamp, fractiemedewerker

Archief > 2005 > december