Op bezoek bij christen-migranten

dinsdag 29 november 2005 23:42

Zaterdag 26 november vond - in een met 20 cm sneeuw bedekt Enschede - een ontmoeting plaats tussen de ChristenUnie en verschillende christelijke migrantengroepen in de stad. Prominente gast was het ChristenUnie Tweede Kamerlid Tineke Huizinga.
's Middags gingen Tweede Kamerlid Tineke Huizinga en wethouder Tymon de Weger in gesprek met christenen van veelal Afrikaanse afkomst in de Acts Revival Church International aan de G. J. van Heekstraat. ’s Avonds spraken zij met vertegenwoordigers van de Aramese Beweging voor Mensenrechten in de Syrisch Orthodoxe Kerk aan de M. H. Tromplaan.
[Met foto's]

Tineke Huizinga gaf aan de Afrikaanse migranten een korte uitleg over de Tweede Kamer en de rol van de ChristenUnie daarin. Daarna konden alle aanwezigen vragen stellen aan Tineke Huizinga en Tymon de Weger. Er waren veel vragen over het immigratie- en integratiebeleid van de regering. Tineke gaf aan dat de ChristenUnie aan de ene kant voorstander is van een streng immigratiebeleid, maar dat ze vindt dat minister Verdonk vaak onnodig hard is bij de behandeling van mensen die hier zijn. Wat ons betreft mag  er niemand op straat gezet worden en mogen families niet uit elkaar gehaald worden. Een van de aanwezigen kwam toen met het geval van een man uit Sierra Leone, die een aantal weken geleden was uitgezet en bij aankomst gevangen was genomen. Hierop gaf Tineke aan dat de ChristenUnie wil dat de regering contact houdt met mensen die zijn uitgezet.

Werk
Een ander probleem waar veel migranten tegen aanlopen is dat ze moeilijk werk vinden. Aan een kant spreken ze vaak niet goed Nederlands, maar ook als ze dat wel doen hebben ze weinig kans op een baan, en dat stimuleert weer niet om Nederlands te leren. Volgens Tineke moeten zowel de migranten als de werkgevers hun best doen om deze vicieuze cirkel te doorbreken. De overheid kan niet met dwang een mentaliteitsverbetering bij werkgevers forceren, maar moet wel zelf het goede voorbeeld geven.

Een probleem waar veel migranten kerken tegenaan lopen is dat ze moeilijk een geschikt kerkgebouw kunnen vinden: "Onze positie is heel anders dan die van Nederlandse christenen. Wij zijn als vluchteling gekomen, we hebben niets en moeten alles van de bodem af opbouwen." Hierop antwoordde Tymon de Weger, dat de lokale overheid op dit punt niet veel kan doen, maar dat de ChristenUnie wel met advies wil helpen.

Voorgangers
Een van de aanwezigen vroeg aandacht voor de positie van de voorgangers in migrantenkerken. Deze mensen betekenen heel veel voor de gemeente. Maar onzekerheid over hun eigen verblijfstatus beïnvloedt het werk van deze voorgangers: "Hoe kunnen wij ons werk als pastor goed doen als we zelf met uitzetting bedreigd worden." Over dit punt zei Tineke Huizinga, dat ze vindt dat de regering soepeler moet zijn met het geven van een verblijfstatus aan deze mensen. Hun werk is ook in het belang van de Nederlandse samenleving, want zij doen veel voor het welzijn van de migranten met problemen.

Achteraf zei een van de aanwezigen tegen ons over de middag: "Het was gewoon geweldig. We hebben er veel van geleerd. Als we mogen stemmen zullen we zeker op jullie stemmen, want christenen moeten christenen steunen."

Aramese mensenrechten
's Avonds ontmoette Tineke Huizinga vertegenwoordigers van de Aramese gemeenschap in Enschede. Deze groep is goed geïntegreerd in Nederland en telt in Twente ongeveer vijftienduizend mensen, waarvan de meesten lid zijn van de Syrisch Orthodoxe kerk. Het grootste deel van hen is in de jaren tachtig gevlucht uit Syrië, Irak en met name Turkije, plaatsen waar ze al ver voor het begin van onze jaartelling woonden. Ze zijn gevlucht omdat ze tijdens de oorlog tussen het Turkse leger en de Koerden als christelijke minderheid tussen hamer en aambeeld zaten. In Turkije zijn er nu nog ongeveer tweeduizend van hen over.

Aramese organisaties zetten zich in voor de erkenning door Turkije van de genocide, die in 1915 door de Turken op de Armeniërs, Arameeërs en andere christelijke minderheden in het toenmalige Ottomaanse rijk gepleegd is. Nog belangrijker is voor hen de erkenning van hun rechten in het Turkije van nu en het teruggeven van huizen, kerken, kloosters en grond die ze bij hun vlucht moesten achterlaten. Zij vragen deze punten te betrekken bij de onderhandelingen met Turkije over de mogelijke toetreding tot de Europese Unie. Tineke Huizinga kon aangeven dat juist de ChristenUnie zich in de Tweede Kamer sterk maakt voor de belangen van de verdrukte christenen in Turkije.
Vlak voor wij weer bij hen weggingen zei een van de Aramese vertegenwoordigers: "Het doet ons erg goed dat jullie naar ons zijn komen luisteren."

Happietaria
Tussen beide bezoeken dineerde Tineke Huizinga met de fractie van de ChristenUnie in Enschede. Dat deden zij in de Happietaria, een tijdelijk restaurant dat gerund wordt door de vier christelijke studentenverenigingen in Enschede. Met de opbrengst van het restaurant worden twee projecten in de gezondheidszorg in Oost Europa gefinancierd.
Hoewel door de weersomstandigheden het aantal bezoekers de hele dag achterbleef bij de verwachtingen, kunnen we terugzien op een geslaagd bezoek van ons Kamerlid Tineke Huizinga. Het bezoek heeft bijgedragen aan goede contacten met onze medechristenen in onze stad.

Martijn Brouwer, lid van de ChristenUnie

Tineke Huizinga spreekt in de Acts Revival Church International.

Het publiek in de Acts Revival Church International luistert geanimeerd toe.

Wethouder Tymon de Weger legt uit wat de ChristenUnie in Enschede voor migranten kan betekenen.

Een van de aanwezigen stelt een vraag aan Tineke Huizinga.

Archief > 2005 > november