Openbare verlichting belicht

dinsdag 29 november 2005 22:51

In de gemeenteraadsvergadering van 21 november j.l. is de openbare verlichting onderwerp van beraadslaging en besluitvorming geweest. In de achter ons liggende jaren is dit onderdeel van beleid onvoldoende belicht waardoor er minder financiële middelen en mogelijkheden zijn vrijgemaakt om het niveau van de openbare verlichting op peil te houden.

Er is een landelijke norm de zogenaamde NPR-norm (Nederlandse Praktijk Richtlijnen), welke aangeven wat de meest ideale vorm is van dit beleid. De Europese Unie heeft deze richtlijnen als technische nota vastgesteld. Enschede heeft in het verleden getracht zo dicht als mogelijk hieraan te voldoen, doch daardoor zijn achterstanden in vervanging en onderhoud ontstaan, aangezien in Enschede het beleid van 1994 nog wordt gehanteerd.

Totaal heeft onze stad binnen onze stadsgrenzen ongeveer 30.000 aansluitingen waarvan plm. 28.000 lichtmasten. De overige aansluitingen zijn geplaatst in verkeersborden, stadsplattegronden en verlichting van achterpaden bij woningen. Wanneer de “norm” zou worden gehanteerd dienen we in woonstraten het aantal lichtmasten met een geringe hoogte uit te breiden.

In de oudere wijken van Enschede is vastgesteld dat de straatverlichting niet meer van deze tijd is en niet voldoen aan de NPR norm. Dit heeft echter tot heden niet geleid tot grote problemen. De nieuwe wijken van Enschede worden voorzien van moderne straatverlichting en daarbij behorende armaturen. De investeringskosten hiervoor worden opgenomen in het totale ontwikkelingsplan en vallen, met uitzondering van onderhoud en vervanging, dus niet onder dit beleidsplan.

Voorkeursvariant
Het college van B en W heeft in zijn voorstel een aantal varianten uitgewerkt. De voorkeursvariant houdt in, dat het kwaliteitsniveau voor de hele stad op het basisniveau blijft en dat voor de binnenstad het niveau hoog wordt vastgesteld. Voor de sociale veiligheid wordt nu een budget structureel aan de begroting toegevoegd.

Uit ecologische motieven zal het buitengebied met uitzondering van belangrijke kruisingen niet van openbare verlichting worden voorzien. Dit geldt tevens voor de parken in Enschede, voorzover daar al geen eigen verlichting is aangebracht. Als klein onderdeel van de plannen worden sfeerverlichting en aanstralende armaturen van gebouwen binnen het nieuwe beleid gehandhaafd.

Het correctieve onderhoud (noodzakelijke vervanging door vernieling of beschadiging) blijft onderdeel van het werkzaamheden. Het uitvoeren van “Duurzaam veilig” zal bij reconstructie van wegen en in nieuwe woonwijken de komende jaren onderdeel zijn van beleid.

Nu er in de najaarnota ruimte is om hiervoor gelden beschikbaar te stellen is in meerderheid besloten tot een meerjarenplan, waarbij naast de al in de begroting opgenomen 2 miljoen euro nu 1,3 miljoen euro voor de jaren 2006 tot 2009 en later is bestemd voor aanpassing en activering van het huidige verlichtingsplan in Enschede.

Jan van der Graaf, fractievoorzitter

Archief > 2005 > november