Verkiezingsprogramma en kandidatenlijst vastgesteld

donderdag 17 november 2005 11:58

De ledenvergadering van de ChristenUnie heeft woensdag de
kandidatenlijst en het verkiezingsprogramma voor de
gemeenteraadsverkiezingen van maart 2006 vastgesteld. Ook het
lijsttrekkerschap van Tymon de Weger is door de vergadering bevestigd.

ENSCHEDE - Op 16 november 2005 heeft de ledenvergadering zich gebogen over de kandidatenlijst en het verkiezingsprogramma voor de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2006.

Kandidatenlijst
Na een stemming is de kandidatenlijst in de volgende vorm vastgesteld:

1. Tymon de Weger
2. Hadassa Meijer-Ytsma
3. Bernard Veldkamp
4. Jurgen van Houdt
5. Han ter Horst
6. Wim Tekkelenburg
7. Ernst Hooiveld
8. Pieter Cnossen
9. Sylvie Berens
10. Fargo Bonder-Timmerman
11. Ben Noorman
12. Gera Altena-Bolks
13. Henk Abbring
14. Wim Bakker
15. Jan Dubbeldam
16. Henri de Roode

Bovendien heeft de vergadering besloten dat Tymon de Weger officieel lijsttrekker en kandidaat-wethouder is.

Verkiezingsprogramma
De ChristenUnie zal, zowel landelijk als in Enschede, de campagne in gaan met het thema "Voor elkaar!" Dit thema is ook volop verwerkt in het verkiezingsprogramma zoals dat is aangeboden aan de ledenvergadering. De punten die door de aanwezige leden zijn aangedragen, zijn inmiddels verwerkt in de definitieve versie. Met inbegrip van deze wijzigingen is het programma goedgekeurd door de ledenvergadering.

Bemoediging
Tymon de Weger hield als slot van de avond een speech waarvan wij u de strekking niet willen onthouden. Naar aanleiding van een krantenartikel sprak hij over Jeremia. Deze profeet schreef in Jeruzalem een brief aan de ballingen die door Nebukadnessar naar Babel waren gevoerd. Vanuit een theocratie werden zij ineens geplaatst in een goddeloze samenleving. In zijn brief geeft Jeremia hen het volgende advies namens God:

"Dit zegt de HEER van de hemelse machten, de God van Israël, tegen de ballingen die hij vanuit Jeruzalem naar Babel heeft laten voeren: Bouw huizen en ga daarin wonen, leg tuinen aan en eet van de opbrengst, ga huwelijken aan en verwek zonen en dochters, zoek vrouwen voor je zonen en huw je dochters uit, zodat zij zonen en dochters baren. Jullie moeten in aantal toenemen, niet afnemen. Bid tot de HEER voor de stad waarheen ik jullie weggevoerd heb en zet je in voor haar bloei, want de bloei van de stad is ook jullie bloei."

Met andere woorden: stort je in het leven van de stad, doe eraan mee, en vooral: bid voor de stad.

Ook wij zijn een minderheid in een goddeloze samenleving. Maar als we volop meedoen aan het leven in de stad, ons ervoor inzetten, en bovenal bidden, dan mogen we zegen verwachten.

Francijn Brouwer-Weemhoff
secretaris van het bestuur