Rekenkamer onderzoekt veiligheid

zaterdag 12 november 2005 22:51

Onze Rekenkamercommissie heeft onderzoek gedaan naar het veiligheidsbeleid van de gemeente Enschede. Deze commissie bestaat uit een aantal leden van de gemeenteraad, maar ook een aantal externe leden. Zo is de voorzitter, mevrouw R. Holsheimer-Wezeman, ex-gedeputeerde van de provincie Overijssel. Onze fractievoorzitter, Jan van der Graaf, is ook lid van deze commissie.

Onze Rekenkamercommissie heeft onderzoek gedaan naar het veiligheidsbeleid van de gemeente Enschede. Deze commissie bestaat uit een aantal leden van  de gemeenteraad, maar ook een aantal externe leden. Zo is de voorzitter, mevrouw R. Holsheimer-Wezeman, ex-gedeputeerde van de provincie Overijssel. Onze fractievoorzitter, Jan van der Graaf, is ook lid van deze commissie.

De commissie kwam met een zeer gedegen rapport, waaruit o.a. bleek, dat onze gemeente in sommige zaken, zoals de sanering van LPG-tankstations en de regulering van het consumentenvuurwerk voor loopt op het landelijk beleid. De commissie komt echter ook met een aantal verbeterpunten, zoals doorzichtiger veiligheidsvisies op ruimtelijk planniveau (zeg maar het veiliger invullen van bouwplannen), het opzoeken en aanpakken van illegale situaties, het verbeteren van de mogelijkheid voor de burgers om zich actief te informeren over de risico's van hun omgeving, verdere verbetering in de communicatie en het komen tot een route voor gevaarlijke stoffen (eindelijk).

Vooraf hebben wij schriftelijke technische vragen gesteld. De antwoorden hierop en ook de antwoorden van de voorzitter in de behandeling in de Stedelijke Commissie vonden wij af en toe erg vaag. Vaak werd door de voorzitter, mevr. Holzheimer verwezen naar het college. Dit vonden wij onbevredigend.

In de Gemeenteraad van maandag 17 oktober hebben wij dan ook aangedrongen op een scherpere invulling door het college. De PvdA heeft, samen met ons en enkele andere partijen, een amendement ingediend om dit te realiseren. In dit amendement wordt achtereenvolgens van het college verlangd:
·         De routering gevaarlijke stoffen met spoed ter hand te nemen;
·         Inzicht aan de burgers te geven, dat zij met name in hun eigen omgeving goed kunnen beoordelen hoe de veiligheidsrisico's er uit zien;
·         Bij de ontwikkeling van Enschede Airport Twente ook een Veiligheids Effect Rapportage te maken;
·         Onderzoek in te stellen naar de haalbaarheid van Instituut Externe Veiligheid, waarmee de aanwezige deskundigheid in de gemeente behouden cq. uitgebouwd kan worden.

Het college heeft bij monde van wethouder Le Loux de aanbevelingen van de commissie als ook dit amendement overgenomen, waarbij hij nadrukkelijk stelde, dat veel van de aanbevelingen al staand beleid van het college van B en W zijn.

Pier Datema, raadslid

Archief > 2005 > november