Bijzondere subsidie verordening voor BEU

vrijdag 14 oktober 2005 01:11

Via de media zal menigeen onder de burgers van Enschede zich hebben afgevraagd hoe de weerstand bij het voltallige college is ontstaan ten aanzien van het verzoek om subsidie van de Bundeling Uitkeringsgerechtigden Enschede (BUE). Dit is een organisatie op vrijwillige basis, welke zich inspant om voor deze groep mensen in voorkomende situaties hulp te bieden. Wij hebben daar onze waardering voor uitgesproken.

De meerderheid van de gemeenteraad heeft bij motie het college van B&W gevraagd om de subsidie van € 10.000,-- toe te kennen. Als ChristenUnie fractie waren wij als enige tegen en wel om de reden, dat er binnen Enschede door zeer velen op dezelfde wijze wordt gewerkt en hulpgeboden door vrijwilligers, die belangeloos hier mee bezig zijn. Ook het onoverzichtelijke en onberekenbare van deze ad hoc subsidie was voor ons mede de reden om aanvankelijk tegen te zijn. Vanuit verschillende kerkelijke organisaties wordt er ook financieel bijstand verleend in vaak zeer schrijnende omstandigheden zonder dat daarvoor een beroep gedaan wordt op geldelijke middelen van de lokale overheid.

De opmerking tijdens de vergadering van de Stedelijke commissie door de 2e voorzitter van Beu dat vrijwel niemand meer naar de kerk gaat, hebben wij als fractie nadrukkelijk weersproken. Het college van B&W heeft uiteindelijk via een bijzondere verordening het mogelijk gemaakt dat onder een viertal speciale voorwaarden de subsidie te verlenen. Nu het officieel is geregeld bestaat ook voor andere organisaties, welke zich op dezelfde wijze bezig houden de mogelijkheid om subsidie aan te vragen.

J. van der Graaf, fractievoorzitter

Archief > 2005 > oktober