Een rijksmonument wordt hersteld

vrijdag 14 oktober 2005 00:52

Deze week is er een convenant getekend met als partijen het CWI (Centrum voor Werk en Inkomen), het UVW, de werkeloosheidsuitkering instantie, de gemeente Enschede en enkele andere direct betrokkenen bij dit beleid. Tymon de Weger als verantwoordelijk wethouder heeft daar ook het woord gevoerd en zijn dankbaarheid uitgesproken. Hij zal daar in deze nieuwsbrief zelf verder op in gaan.

De bedoeling is dat deze instanties zich gaan vestigen in het oude pand van V&D aan de Brammelerstraat hoek Korte Hengelosestraat. Het is een zeer mooi pand dat als rijksmonument nu geheel in oude stijl wordt hersteld. De architectuur onder de Amsterdamse school heeft zeer veel karakteristieken, welke in de loop der jaren met verschillende gebruikers verloren waren gegaan. Nu besloten is dat de eigenaar het van buiten en van binnen in de oorspronkelijke staat wil herstellen is het misschien aardig om daar enkele bijzonderheden van te vermelden.

Het is in 1936 gebouwd voor Vroom en Dreesman in een periode dat de textiel nog volop draaide. Het staat in mijn studieboeken als een voorbeeld van architectuur. Alle buitengevels zijn schoon gemaakt en worden opnieuw gevoegd. Het vele gebrandschilderde glas in lood wordt opnieuw samengesteld en voorzover nog in originele staat aanwezig opnieuw “in het lood gezet”.

Enkel glas
Opvallend is dat de stalen ramen in 40 mm profiel worden gehandhaafd (eis voor een rijksmonument ) en voorzien van enkel glas. Tijdens de rondleiding was dit één van mijn vragen gelet op het warmteverlies. Nu blijkt dat dit enkele glas van een speciale soort is met een warmtewerende functie en de R-waarde van 2.5 (warmtegeleidingcoëfficiënt) voor zowel de zonnewarmte van buiten naar binnen alsook het tegengaan van warmteverlies.

Het aardige is dat nu er nog geen systeemplafonds zijn aangebracht de oorspronkelijke betonconstructie zichtbaar is. Zoals toen normaal gebruikelijk werd de bekisting samengesteld uit houten delen van ongeveer 10 cm breed. Zeer arbeidsintensief, maar dat kon toen nog. In de cementondervloeren is een speciale constructie opgenomen met verwarmings- en koelelementen. De luchtbehandelings- en de sprinklerinstallatie worden keurig in de plafonds weggewerkt.

De originele glazen lift is er nog en wordt opnieuw geïnstalleerd. Begin april 2006 zal het naar verwacht worden geopend. Wellicht is het aardig dat dan voor die tijd de bevolking van Enschede het pand zou kunnen bezichtigen.

J. van der Graaf, fractievoorzitter,
j.vd.graaf@enschede.nl