College blijft bij nee tegen BEU

woensdag 28 september 2005 09:49

Ondanks motie raad

Uit: Tubantia van woensdag 28 september 2005.

ENSCHEDE - Het college houdt onverkort vasl aan zijn voornemen om de motie over de subsidie aan de stichting BEU niet te honoreren. Wethou­der Tymon de Weger verklaart dat hij de zaak giste­ren in de vergadering van B en W aan de orde heeft gesteld. 'We hebben er inhoudelijk niet al te lang bij stil gestaan. We blijven bij ons standpunt om geen tienduizend euro aan BEU te geven.'

De Weger voegt er aan toe dat hij aan de vergadering van maan­dagavond een vervelend gevoel heeft overgehouden. 'Er is door de commissieleden een ver­keerd beeld neergezet dat het college niet sociaal en onwillig zou zijn. Niets is minder waar. Per slot van rekening ben ik de stichting BEU ter wille geweest. Niet alleen vind ik dat ze heel goed werk voor anderen doen, ik heb ze een ingang gegeven bij de Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling en heb ze ook on­dergebracht bij het Cliënten Contact Orgaan.'

Het steekt de portefeuillehou­der van sociale zaken dat hij het standpunt van het college maan­dagavond niet voor het voetlicht heeft kunnen brengen. 'Ik kreeg daar van de voorzitter maar twee minuten voor omdat de agenda was uitgelopen. Maar om een afgewogen verhaal te kunnen vertellen had ik tien mi­nuten nodig. Alleen dan kun je toch een goed debat over dit on­derwerp voeren. Toch?!'

Volgens De Weger zijn het voor­al aspecten van technische en ju­ridische aard die hem er van weerhouden om de Stichting BEU een subsidie van tien mille te geven. 'Wat er gebeurt als de raad toch voet bij stuk houdt? Moeilijk te zeggen. In elk geval gaat de aanvraag dan terug naar het college. Ik ga er echter van, uit dat de raad na een goed de­bat voor rede vatbaar is!'