Aanmoedigingsprijs voor BEU

dinsdag 27 september 2005 10:37

Het overgrote deel van de gemeenteraad houdt vast aan de motie die op 11 juli tijdens de behan­deling van de begroting werd aangenomen: het college moet met tien mille subsidie over de brug komen voor de stichting BEU, die opkomt voor uitkeringsgerechtigden. Wethouder T. de Weger voelt zich in de hoek gedrukt.

Uit: Tubantia van dinsdag 27 september 2005.

Het was een voorval dat niet vaak in de vergadering van de stedelijke commissie (voor­heen gemeenteraad) te zien is. Voorzitter L. Kloppers veror­donneerde wethouder T. de Weger (Christen Unie) om de una­nieme wens van de gemeente­raad (vandaag) in het college duidelijk te maken. De Weger stribbelde tegen: hij wilde eerst tien minuten 'zendtijd' in de commissie om duidelijk te maken waarom B en W de motie van de raad niet willen uitvoe­ren.

Maar die gelegenheid kreeg De Weger gisteravond niet. Als com­promis rolde er uit de bus dat de geplaagde wethouder de 'tegens' nog eens op papier zet en dat hij vandaag de wens van de commissie in het wekelijkse collegeberaad onder de aandacht brengt. Met uitzondering van de Chris­ten Unie waren alle partijen het er over eens dat de Stichting Bundeling Enschedese Uitke­ringsgerechtigden goed en nuttig werk doet. Rond de driehon­derd Enschedeërs worden er dit jaar geholpen. Gratis en voor niets.

Maar BEU heeft, zo ver­kondigde de tweede voorzitter A. Webbink gisteren nog eens ten overvloede, de tien mille sub­sidie van de gemeente hard no­dig. 'Nu doen we alle werkzaam­heden bij de voorzitter thuis. Dat kan niet, dat is een onhoud­bare situatie, want de telefoon staat 's avonds en in het week­einde niet stil. Bovendien willen andere fondsen zekerheid over ons hebben. Als de gemeente ons steunt dan is dat van groot belang. Dat trekt andere instellingen over de streep.'

VVD-raadslid A. Broekman-Veltman verwoordde de al­gemene gevoelens het scherpst: 'We zien die tienduizend euro niet als een subsidie maar als een aanmoedigingsprijs.  Het is bijzonder om te zien dat men­ sen die van de bijstand leven op deze manier als vrijwilliger wat terug doen. Dit is een belangrijk initiatief dat over de volle breed­ te moet worden ondersteund.'

Bestuurslid Webbink was blij met de ruggesteun. Al is ze bang dat ze door de opstelling van De Weger weer een maand op het geld moet wachten.

Archief > 2005 > september