College wil BEU niet subsidieren

woensdag 21 september 2005 21:46

'Grote vraagtekens bij sociale gehalte college'

Uit: Huis aan Huis Enschede van woensdag 21 september 2005

ENSCHEDE - De PvdA en GroenLinks roepen wethou­der De Weger op het matje, omdat het college weigert een subsidie aan de BEU (Bunde­ling Enschedese Uitkeringsge­rechtigden) uit te voeren. "Dit is onaanvaardbaar", zegt raadslid René Tenkink. "Het college kan niet zomaar een raadsuitspraak naast zich neerleggen."

René Tenkink stelt de kwestie maandagavond aan de orde in de stedelijke commissie. Het raads­lid van GroenLinks is hoogst verbolgen over de opstelling van het college en wethouder Tymon de Weger in het bijzonder. "In juli hebben we bijna raadsbreed besloten dat de BEU een eenma­lige subsidie van ongeveer 10.000 euro zou moeten krijgen, maar het college wil de motie niet uitvoeren." Tenkink spreekt van 'bestuurlijke onwil'. "Dit is een heel kwalijke zaak en we ne­men het hoog op."
De BEU biedt individuele hulp aan uitkeringsgerechtigden. Tenkink: "Ze verrichten prachtig sociaal werk. Ze voorkomen bij­voorbeeld huisuitzettingen wat veel sociale ellende scheelt en kosten bespaart. Maar de club heeft geen rooie cent. Het zijn allemaal vrijwilligers en erva­ringsdeskundigen, ze helpen el­kaar voort. En ze krijgen steeds meer klanten, maar moeten vaak dingen uit eigen zak betalen. Zo kun je geen organisatie runnen."

Met een subsidie van 10.000 euro zou de BEU voor de ko­mende anderhalf jaar vooruit kunnen, zo besloot de raad. Tenkink noemt de tien mille 'een bescheiden bedrag'. "Waar hebben we het over... En het geld ligt gewoon op de plank bij het college. Ik zet grote vraagtekens bij het sociale ge­halte van dit college en deze wethouder. Je krijgt het gevoel dat ze de BEU maar een lastige club vinden die ze liever kwijt zijn dan rijk."

Ook de PvdA is het oneens met de opstelling van B en W. "We hebben het in de fractie bespro­ken en het is helemaal verkeerd gevallen", zegt raadslid Ben van Dijk. Hij duidt op een brief waarin het college de afwijzing voor de subsidie onderbouwt met een (negatief) advies van de Commissie Bezwaarschrif­ten. "Een merkwaardige manier van redeneren", zegt Van Dijk. 'De bezwarencommissie gaat niet over het al of niet verlenen van subsidie.  Wat is nu het hoogste orgaan? Wij willen ge­woon vasthouden aan de mo­tie."

Over eventuele politieke gevolgen willen Van Dijk en Tenkink niet vooruit lopen. "Ik hoop dat het college tot bezin­ning komt", zegt Van Dijk. "De consequenties hangen af van wat  de   wethouder  maandag doet." Tenkink rekent op steun van de overige partijen. "Al­leen de ChristenUnie was te­gen. Ik ga er vanuit dat de par­tijen die voor de motie hebben gestemd de rug recht houden."

Als De Weger maandag niet overstag gaat willen Tenkink en Van Dijk de zaak naar de raad tillen. Tenkink: "Een poli­tieke crisis? Dat zou kunnen. Het college lokt het zo wel uit. Maar het gaat ons erom de BEU uit de brand te helpen."  Wethouder De Weger verklaarde met  een reactie tot maandag te wachten.

Archief > 2005 > september