Eigen inbreng dicht kloof met politiek

vrijdag 24 juni 2005 18:39

Kloof dichten via Huis aan Huis

Uit: Huis aan Huis Enschede – juni 2005

ENSCHEDE - De politiek wil dichter bij de mensen staan. De PvdA maakt er werk van en laat de burger zélf het ver­kiezingsprogramma voor 2006 schrijven. Maar ook bij de ChristenUnie en de VVD kan er invloed worden uitgeoefend op het programma. "Al is dit bij ons niet nieuw", zegt Jan van der Graaff van de Chris­tenUnie. "Wij deden dit vier jaar geleden al."
De PvdA heeft met het oog op de raadsverkiezingen in 2006 gekozen voor een interactief be­leid. "De burger kan inderdaad voor een groot deel bepalen wat in ons programma komt", zegt raadslid Gerrit Dijkhuizen. "We willen van leden en kiezers we­ten wat er zeker in het program­ma moet komen te staan en ook wat niet.'" De partij biedt daar­toe op een speciale website (www.verkiezingen.pvda-en-schede.nl) stellingen over uit­eenlopende kwesties aan. Aan de hand van de reacties wordt een programma geschreven dat op wijkniveau wordt getoetst. Dat de inspraak van de burger kan leiden tot curieuze program­mapunten, daar is Dijkhuizen niet bang voor. "En als er ex­treem rechtse ideeën binnenkomen, dan moeten we maar zien hoe we die tackelen."
Raadslid Jan van der Graaf van de ChristenUnie bestempelt het plan van de PvdA als 'niet nieuw'. "Wij deden dat vier jaar terug al. Verschillende mensen, ook niet-leden, schrijven vanuit hun eigen discipline op het ge­bied van milieu, landschap, openbare orde of veiligheid mee aan ons programma. Mensen die dagelijks met iets te maken heb­ben, zijn gewoon beter op de hoogte en kunnen ook beter toe­komstgericht denken. Wel vind ik het leuk dat de PvdA alle bur­gers probeert te betrekken. Bij ons is de inbreng toch christelijk georiënteerd. Dat de PvdA een slag om de arm wil houden wat betreft extreme zaken vind ik zeer terecht, maar dan vraag ik me wel af hoeveel waarde je aan de inspraak moet hechten. En wat is extreem?"
VVD-raadslid Jeroen Hatenboer noemt het plan van de PvdA 'heel idealistisch'. "Ik geloof er geen bal van dat er wat van te­rechtkomt. Zo werkt het in de praktijk niet. Je kunt wel iets verzinnen, maar je moet wel een programma hebben dat uitvoer­baar is. Uiteindelijk moet de stad wel bestuurd worden."
Volgens Hatenboer heeft d< VVD een vergelijkbaar mode als de PvdA. "Wij halen de on­derwerpen bij de leden vandaar en leggen het programma aar ze voor. ledereen die invloec wil uitoefenen kan dat." Vol­gens Hatenboer laat de klooi tussen de politiek en de burgei zich niet eenvoudig dichten "Mensen zijn pas geïnteres­seerd als iets ze in hun directe omgeving raakt. Een goede aanzet om de kloof te dichter zou zijn om mensen bijvoor­beeld via Huis aan Huis onder­werpen te laten insturen, waar­over de partijen dan hun visie moeten geven. Dan móet elke partij het achterste van zijn tong laten zien."

Archief > 2005 > juni