Minister: weigeren huwelijk homo's mag

donderdag 24 maart 2005 20:16

Uit: Tubantia van donderdag 24 maart 2005.

Voor CDA is kous af

ENSCHEDE - Van minister Remkes (Binnenlandse Zaken) mogen buitengewone ambenaren van de burgerlijke stand (zogenaamde 'babsen') weigeren om homostellen te trouwen. De bewindsman antwoordt dat op vragen van de Twentse Tweede-Kamerleden Dijksma en Timmer (PvdA).

Aanleiding voor die vragen was de politieke ruzie in Enschede, eind vorig jaar. Die leidde bijna tot een breuk in de coalitie. GroenLinks kwam met een initiatiefvoorstel dat erop neerkwam dat babsen van de gemeente Enschede voortaan niet langer zouden mogen weigeren om homo's te trouwen. De PvdA wilde het voorstel steunen, maar moest bakzeil halen omdat de christelijke collegepartijen CDA en ChristenUnie dreigden de coalitie op te blazen. Bij wijze van compromis werd toen besloten om de Tweede Kamer een brief te sturen met het verzoek om duidelijke regels hierover op te stellen.

Naar aanleiding van die brief stelden het Enschedese Pv-dA-Kamerlid Sharon Dijksma en haar Hengelose collega Anja Timmer op hun beurt weer vragen aan minister Remkes. Maar die laat duidelijk weten dat er wat hem betreft geen wettelijke regeling hoeft te komen. De bewindsman is voorstander van een 'praktische 'oplossing'. Die komt erop neer dat gewetensbezwaren van 'babsen' gerespecteerd moeten worden, mits er maar een andere babs beschikbaar is die wél homohuwelijken wil sluiten. Letterlijk antwoordt de minister: 'Een gemeentelijk beleid waarbij alle (buitengewone) ambtenaren van de burgerlijke stand geacht worden huwelijken tussen personen van gelijk geslacht te voltrekken lijkt mij minder evenwichtig en niet in lijn met de eerder geformuleerde beleidslijnen.'

Voor de Enschedese CDA-fractievoorzitter B. Heeringa is daarmee de kous af. In de jongste CDA-nieuwsbrief schrijft hij: 'Ik hoop dat de gemeenteraad nu tevreden is met deze visie en het onderwerp niet onnodig op de spits zal drijven.' Maar dat lijkt ijdele hoop. Want coalitiepartner PvdA neemt geen genoegen met de antwoorden van Remkes. 'Eigenlijk zegt de minister niets nieuws', constateert raadslid Wallinga in de Pv-dA-nieuwsbrief. Hij wacht liever de reactie van de Tweede Kamer af, want die gaat uiteindelijk over wettelijke regelingen. 'Duidelijkheid is nodig: gemeenten zijn nu geheel vrij om eigen beleid te voeren. In 55% van de gemeenten bestaat kennelijk de mogelijkheid van weigering. Het lijkt mij zaak om aan deze rechts-verschillen een einde te maken', aldus Wallinga.

Archief > 2005 > maart