Onderzoek naar koopstromen en koopzondagen

vrijdag 04 maart 2005 18:40

Adviesbureau Goudappel Coffeng gaat samen met Intomarkt Gfk een onderzoek uitvoeren naar het winkelgedrag van de consument in Overijssel. Dit onderzoek voeren ze uit in opdracht van de provincie Overijssel in samenwerking met de Kamers van Koophandel Zwolle, Veluwe en Twente en alle gemeenten uit de regio. De gemeente Enschede laat bovendien het lokale winkelgedrag onderzoeken, waarbij onder meer de mening van consumenten en ondernemers wordt gepeild over koopzondagen.

Regionaal koopstromenonderzoek

Uit: persbericht van de Gemeente Enschede.

Adviesbureau Goudappel Coffeng gaat samen met Intomarkt Gfk een onderzoek uitvoeren naar het winkelgedrag van de consument in Overijssel. Dit onderzoek voeren ze uit in opdracht van de provincie Overijssel in samenwerking met de Kamers van Koophandel Zwolle, Veluwe en Twente en alle gemeenten uit de regio. De gemeente Enschede laat bovendien het lokale winkelgedrag onderzoeken, waarbij onder meer de mening van consumenten en ondernemers wordt gepeild over koopzondagen.

Het regionale koopstromenonderzoek wordt eens in de vijf jaar uitgevoerd. Hiervoor worden in de komende weken 20.000 mensen geënquêteerd in Overijssel en delen van Gelderland en Drenthe. De uitkomsten van het onderzoek zijn voor de provincie en de gemeenten belangrijke gegevens om een goed beleid te kunnen voeren op het gebied van winkelvoorzieningen. Hiervan kunnen zowel consumenten als ondernemers profijt hebben. De voortgang en resultaten van het onderzoek worden gepresenteerd op de website: www.koopstromen.com.

Uit het koopstromenonderzoek hoopt de gemeente Enschede te kunnen afleiden of de stad de goede positie ten opzichte van de andere steden in de regio heeft behouden of een betere positie heeft behaald. Zo wil de gemeente weten of de metamorfose van de binnenstad heeft bijgedragen aan een grotere waardering van de binnenstad. Enschede heeft immers niet voor niets geïnvesteerd in een mooie binnenstad!

Het onderzoek richt zich op aspecten als het aantal bezoekers uit de regio, de waardering voor de binnenstad en waar consumenten hun boodschappen doen. In 2000 stond Enschede op de eerste plaats wat betreft bestedingen; Zwolle stond op 2 en Hengelo op 3. Enschede stond ook in de top 10 van het aantal winkels en de waardering van het aanbod aan daghoreca.

Op aspecten als kwaliteit van winkels, inrichting van het winkelgebied, sfeer, veiligheid, bereikbaarheid per auto, parkeermogelijkheden, bereikbaarheid per fiets en stallingsmogelijkheden heeft Enschede in het vorige onderzoek de top 10 niet gehaald. De afgelopen vijf jaar is echter veel geïnvesteerd in deze onderwerpen. Daarom hoopt de gemeente dan ook dat Enschede op deze punten beter scoort.

Het onderzoek naar koopzondagen richt zich op zowel de bezoekers als de ondernemers. De bezoekers kunnen aangeven of er voldoende koopzondagen zijn, of ze een ritme willen in het aantal koopzondagen, of ze vermaakt willen worden tijdens koopzondagen, etc. Aan de ondernemers wordt gevraagd of ze gebruik maken van de koopzondag, of ze tevreden zijn en of er voldoende koopzondagen zijn. De uitkomsten kunnen van invloed zijn op de winkeltijdenverordening - wel of geen ontheffing winkeltijden mogelijk in combinatie met een evenement - of op het koopzondagenbeleid - vaste koopzondag per maand.

« Terug

Archief > 2005 > maart

Geen berichten gevonden