Grote verschuivingen in de plaatselijke politiek

zaterdag 05 februari 2005 16:01

Eén van de uitkomsten van de Stadspeiling najaar 2004 is dat als er nu verkiezingen zouden zijn, er grote verschuivingen in de plaatselijke politieke voorkeuren zouden plaatsvinden. Net als in het voorjaar van 2004 gaat verreweg de grootste voorkeur van de ondervraagden uit naar de PvdA. Wanneer de antwoorden waaruit geen voorkeur blijkt (geen mening, weet niet) niet meegenomen worden, wordt de PvdA door bijna 44% genoemd. Op ruime afstand volgen de VVD en het CDA. Ten opzichte van het voorjaar heeft de VVD aantrekkingskracht verloren. De voor het eerst opgenomen SP komt in de antwoorden op de vierde plaats. De voorkeur voor de SP lijkt vooral ten koste van GroenLinks en de VVD te gaan.

Op ruime afstand volgen de VVD en het CDA. Ten opzichte van het voorjaar heeft de VVD aantrekkingskracht verloren. De voor het eerst opgenomen SP komt in de antwoorden op de vierde plaats. De voorkeur voor de SP lijkt vooral ten koste van GroenLinks en de VVD te gaan. De ChristenUnie komt volgens de Stadspeiling uit op 2 zetels, een verlies van een zetel.

In vergelijking met de gemeenteraadsverkiezingen van 2002 valt bij de grote landelijke partijen de duidelijk grotere voorkeur voor de PvdA en de geringere voor het CDA op. De verschuivingen ten koste van de lokale partijen Burgerbelangen en Stadspartij zijn verder in het oog springend.

Het percentage respondenten dat geen voorkeur aangeeft, blijft vanaf het voorjaar van 2003 stabiel op het relatief lage niveau van ongeveer 20%. Overigens is de werkelijke opkomst bij verkiezingen beduidend lager dan het aandeel respondenten dat zegt een voorkeur te hebben. Bij een omrekening naar zetelaantallen beïnvloedt dit de betrouwbaarheid van de voorspelling.

Tabel 1

Ontwikkeling politieke voorkeuren voorjaar en najaar 2004, in procenten