december 2005 - jaargang 5, nummer 6
Inhoud:
Onderzoek naar koopzondagen Doorstart van de Luchthaven Twente Uitkering op 30 december Jan Cremer en de nieuwe kleren van de keizer De nieuwe Wet Kinderopvang De tarieven Onroerend Zaak Belasting 2005 De Wet Maatschappelijke Ondersteuning De Jeugdagenda
€ 14 miljoen voor Muziekkwartier
|
Onderzoek naar koopzondagen
Onlangs stelde het college van B en W weer de jaarlijkse koopzondagen vast. Al enige jaren zijn dat in de binnenstad twaalf zondagen in het jaar en in de wijken daarbuiten twaalf andere. Daarmee maakt de gemeente Enschede maximaal gebruik van de mogelijkheid die de Winkelsluitingswet geeft. Zoals gebruikelijk heb ik als wethouder van de ChristenUnie laten aantekenen, dat ik tegen de vaststelling van koopzondagen ben.
Intussen hebben De Bijenkorf en winkelcentrum De Klanderij bij het college voor elkaar gekregen, dat zij nog eens vier extra koopzondagen open mogen zijn. Zij zijn daarmee elke eerste zondag van de maand open, ook de minder rendabele zondagen in januari en februari en in de zomermaanden. Zij hebben daarmee slim gebruik gemaakt van de regel in de gemeentelijke verordening, dat men extra koopzondagen kan aanvragen, wanneer die aan een evenement gekoppeld worden. Dat wordt door de overige winkeliers in de binnenstad niet als een wenselijke ontwikkeling gezien, omdat zij zich gedwongen voelen op die minder drukke zondagen ook open te gaan.
Zaterdagavond Landelijke onderzoeken naar de koopzondag hebben aangetoond, dat winkeliers er uiteindelijk niet veel beter van zijn geworden. De omzet nam weliswaar iets toe, maar de kosten van de personeelsinzet steeg navenant, zodat er per saldo verlies optrad. Alleen het grootwinkelbedrijf schijnt baat te hebben bij koopzondagen. In Almelo is men daarom overgestapt van de onrendabele koopzondag op een extra koopavond op zaterdag. Dat schijnt een succes te zijn, door de koppeling die daar gemaakt wordt met evenementen in de binnenstad.
In het collegeakkoord van 2002 is op aangeven van de ChristenUnie afgesproken, dat er in de collegeperiode een onderzoek naar de koopzondag onder consumenten en winkeliers wordt ingesteld. Het college heeft nu besloten, dat zo’n onderzoek in 2005 gaat plaatsvinden. Het is interessant te weten of er in Enschede wel wat verdiend wordt met de koopzondag en of het publiek niet liever op een doordeweekse avond naar de stad komt. Wethouder Helder heeft op mijn verzoek in het college beloofd de vraagstelling van het onderzoek vooraf voor te leggen. Het is zaak goed te kijken naar welke vragen in het onderzoek worden voorgelegd. Dan kan het onderzoek antwoorden geven op de vragen die bij publiek, ondernemers en politiek leven.
Tymon de Weger, wethouder
t.d.weger@enschede.nl
|
Doorstart van de Luchthaven Twente
In de raadsvergadering van 20 december jl. is gehoor gegeven aan het verzoek van het bedrijfsleven om in principe te besluiten de Luchthaven Twente na het vertrek van de Luchtmacht te laten voortbestaan. Daarnaast kunnen de faciliteiten voor het vrachtvervoer gewoon blijven. De werkgelegenheid die nodig is voor de bedrijfsvoering van de Luchthaven kan daarmee behouden blijven en zelfs groeien. Voor ons is het belangrijkste uitgangspunt, dat de economische ontwikkeling en de werkgelegenheid tot het maximaal mogelijke wordt nagestreefd.
Met het voorstel van B en W om door te gaan met de Luchthaven Twente kunnen wij dan ook van harte instemmen. Zij het met de opmerking, dat ons standpunt ten aanzien van de openstelling voor zeven dagen in de week niet is gewijzigd. Openstelling voor zes dagen in de week is echter geen alternatief en dat blijft wel ons bezwaar. De mogelijkheid voor vluchten van 6.00 uur ‘s morgens tot 23.00 uur ‘s avonds heeft onze instemming.
De totaal groene variant, hoe aardig ook, is naar onze mening geen haalbare optie. Het grote aantal hectares, dat bij deze doorstart onaangetast blijft, geeft ons de garantie dat het merendeel van landschap en natuur in dit deel van ons grondgebied behouden kan blijven. Met Defensie zal nog nader gesproken moeten worden over de voorwaarden waaronder de Vliegbasis kan worden overgedragen. Hierbij moet in acht worden genomen dat de vervuiling van de grond, waaronder ook nog aanwezige munitie uit de oorlog, onder de verantwoordelijkheid van ditzelfde ministerie valt. Dit kan een belangrijk probleem opleveren, wanneer het terrein voor recreatie en als natuurgebied zou worden opengesteld.
Bedrijfsvestigingen Er is een beperkte uitbreiding voor de ontwikkeling van bedrijfsvestigingen voorzien, waarbij deze alleen luchthaven-gerelateerd mogen zijn. Deze ruimte voor het bedrijfsleven heeft onze instemming, want dat komt de werkgelegenheid en de levensvatbaarheid van de door het bedrijfsleven geëxploiteerde luchthaven ten goede. In onderling overleg met de fracties van de ChristenUnie van Almelo en Hengelo mochten wij constateren, dat zij met deze plannen kunnen instemmen als het minst ingrijpende en maximaal haalbare alternatief van de drie varianten.
Voor de bereikbaarheid van de Luchthaven Twente zal de weginfrastructuur in beperkte mate worden aangepast. Dan gaat het met name om de aansluiting vanuit oostelijke richting via de Oude Deventerweg. Met de andere buurgemeenten zullen de plannen rond de Luchthaven nog worden besproken. Daarbij geldt wel, dat de beslissingsbevoegdheid over het luchthaventerrein ligt bij de gemeente Enschede, in nauwe afstemming met de provincie en de rijksoverheid.
Jan van der Graaf, fractievoorzitter j.vd.graaf@enschede.nl |
Uitkering op 30 december
Groot was de commotie in de economische commissie. Raadsleden buitelden over elkaar heen bij het uiten van hun verontwaardiging richting wethouder De Weger. Daarbij werden nogal grote woorden gebruikt. Wat was er aan de hand? In Hengelo is de uitbetalingsystematiek van uitkeringen aan mensen die in de bijstand zitten deze maand veranderd. Daarom dreigen inwoners van Hengelo deze decembermaand financieel in de problemen te komen.
Heeft dit iets te maken met onze wethouder in Enschede? Nee, maar de onrust die dit in Hengelo veroorzaakte sloeg door een artikel in Tubantia over naar Enschede, zowel op uitkeringsgerechtigden als op raadsleden. Uitkeringsgerechtigden verzamelden zich bij hun belangenvereniging BEU en Raadsleden opperden allerlei voorstellen om de financiële nood in deze dure decembermaand wat te verlichten. Uiteindelijk heeft het college besloten om de uitkering eenmalig vijf dagen eerder uit te betalen: op 30 december, nog voor het weekend van de jaarwisseling.
Maar hoe nu verder De ChristenUnie fractie is van mening dat uitkeringsgerechtigden vooral gebaat zijn bij duidelijkheid. Wij staan dan ook helemaal achter het beleid van de wethouder om de uitkeringen op een vaste dag in de maand uit te betalen. Welke dag dat zou wezen is volgens ons niet echt relevant, daar wordt de periode die mensen van het bedrag rond moeten komen niet anders van.
Ook de mogelijkheid die geopperd werd om aan uitkeringsgerechtigden een voorschot te verschaffen en dit achteraf te verrekenen, biedt naar onze mening ook geen oplossing, gezien de fluctuaties in het inkomen die dit met zich mee kan brengen.
Bernard Veldkamp, commissielid en fractielid b.p.veldkamp@edte.utwente.nl
|
Jan Cremer en de nieuwe kleren van de keizer
In de elektronische nieuwsbrief van de VVD troffen we een stuk aan van raadslid Arnold Enklaar over het Jan Cremer Museum. Met instemming geven we zijn mening door:
"Musea heten naar lang overleden beroemde kunstenaars (Van Gogh) of naar de gulle schenkers (Kröller-Muller). Alleen al daarom is het Jan Cremer Museum in Enschede misplaatst. Jan Cremer is een levende kunstenaar van matig talent maar met een goede commerciële neus die probeert in Enschede voor zichzelf een monument op te richten en anderen daarvoor te laten betalen. Ik heb het niet zo op met mensen die monumenten voor zichzelf oprichten, en ik zie ook niet in waarom we met overheidsgeld de BV Cremer Promotie zouden moeten steunen.
Dat Jan Cremer, de schelm, probeert ons zo gek te krijgen dat wij een museum speciaal voor hem op gaan richten, kan ik hem niet echt kwalijk nemen. Maar over de instanties, personen en de gemeente die daar uit ijdelheid of onnozelheid onbekommerd instinken maak ik me meer zorgen. De politiek moet niet over kunst oordelen, wordt er dan vaak gezegd in navolging van Thorbecke. Maar men vergeet even dat in diens tijd de staat nauwelijks geld uitgaf aan de kunsten en dat is tegenwoordig wel anders. Musea, theaters, en vele kunstprojecten bestaan bij de gratie van forse overheidssteun en dan mag je er ook wat van vinden. In plaats van de discussie uit de weg te gaan, moeten we juist fel discussiëren over mooi en lelijk, over kwaliteit en rommel, dan ontstaat er vanzelf wel een redelijke norm en komt het echte talent bovendrijven. Maar omdat we zo’n discussie angstvallig uit de weg gaan, kan iemand met beperkt talent als Jan Cremer zich hullen in de nieuwe kleren van de keizer en niemand durft er wat van te zeggen.
Er zijn ook mensen die het meer zakelijk bekijken. Als het Cremer museum Enschede veel publiciteit oplevert, dan is dat toch mooi meegenomen? Dat hangt er maar vanaf. Er bestaat ook publiciteit die je je niet moet wensen. Als Pim Fortuyn wordt uitgeroepen tot de grootste Nederlander aller tijden, of Jan Cremer een eigen museum krijgt in Enschede, heeft dat een soortgelijk effect: je slaat een pleefiguur. Denken ze in Enschede echt dat dat een groot kunstenaar is, vraagt iedereen zich af. Snakkend naar erkenning, klampen we ons vast aan iemand van het kaliber Jan Cremer, verwarren publiciteit met kwaliteit, en juist dan neemt niemand in den lande ons meer serieus. Eigen schuld. Een minderwaardigheidscomplex is een slechte raadgever.
Wat mij betreft komt er geen Jan Cremermuseum. Pas als hij vijftig jaar dood is en onverwachts heel beroemd geworden, kun je er alsnog over gaan denken. Het is natuurlijk wat anders als Jan morgen enige miljoenen aan de stad Enschede zou schenken voor de bouw van een nieuw kunstmuseum waar werk van anderen wordt tentoongesteld. Dat museum mag van mij best de naam van de gulle gever dragen."
Aldus het standpunt van VVD-raadslid Arnold Enklaar. Waarmee duidelijk is, dat buiten de christelijke partijen meer mensen zich met sterke argumenten tegen de komst van dit museum verzetten.
Tymon de Weger, wethouder
t.d.weger@enschede.nl |
De tarieven Onroerend Zaak Belasting 2005
Reeds jarenlang verhoogt de gemeente Enschede de tarieven van de Onroerende Zaak Belastingen (OZB) slechts met het percentage van de inflatie. Voor het jaar 2005 is dit 1,9%. In de Programmabegroting 2005-2008 is vastgesteld, dat de met ingang van 1 januari 2005 door te voeren hertaxatie niet mag leiden tot hogere belastingopbrengst. Uit deze hertaxatie blijkt, dat de woningen met maar liefst 51% en de niet woningen rond de 17% zijn gestegen. De tarieven moeten dus dalen, anders zou de belasting enorm stijgen.
Op voorstel van B en W heeft de raad daarom besloten, dat het tarief daalt van € 5,03 naar € 3,32 voor eigenaren en voor huurders van € 4,03 naar € 2,70. Dat betekent een stijging van gemiddeld 1,9%. De lasten voor de afvalstoffenheffing stijgen met 3,4% en voor het rioolrecht 1,7%. Alle gemeentelijke belastingen samengenomen leidt dat tot een totale lastenstijging van 2,6%.
Enschede-snip Per 1 januari 2005 laat het Rijk de zogenaamde Zalmsnip vervallen. Daardoor zouden met name flats, appartementen, boven-, beneden- en portiekwoningen in woonlasten stijgen met maar liefst 12 tot 15%. Aangezien in deze woningen in het algemeen burgers wonen met een niet al te hoog inkomen, is dit niet te accepteren. Wij waren het van harte eens met het college, dat de Zalmsnip omgezet moet worden in een Enschede-snip. Met andere woorden de € 45,40 korting, die we vroeger van het Rijk kregen, blijft gehandhaafd en komt nu in 2005 voor rekening van de gemeente Enschede. Dat kost de gemeente wel € 3 miljoen, maar daar is in de begroting dekking voor gevonden.
Het blijft overigens een ongelukkige zaak, als het rijk onder aanvoering van minister Zalm van financiën eerst ingrijpt in de gemeentelijke huishouding en iedereen lekker maakt, om dit enkele jaren later weer in te trekken en de gemeenten op te zadelen met de reparatie en de verklaring naar de burgers toe. Veel gemeentes kunnen daarvoor geen dekking vinden. Het gevolg is dan een drastische verhoging van de woonlasten. Fantastisch dat - nu de lasten voor bijvoorbeeld energie- en ziektekosten voor het jaar 2005 aanmerkelijk stijgen - de woonlastenstijging in Enschede zeer beperkt kan blijven.
Tegenstand in Raad Bijna de gehele gemeenteraad was blij met deze voorstellen, temeer daar de korting met name goed uitpakt voor mensen met een lager inkomen. Behalve echter de VVD fractie. Tot onze grote verbazing wilde de VVD-fractie de korting persé via de tarieven realiseren. Buitgewoon merkwaardig, daar deze fractie in het verleden altijd - je kunt wel zeggen - gevochten heeft voor verlaging van de woonlasten. Wij kunnen ook het verschil niet zien of de burger het via de voordeur of de achterdeur ontvangt.
Een politieke ommezwaai? Helaas hebben wij de volgende kop in de krant gemist: "VVD-fractie Enschede tegen woonlastenverlaging". We kunnen ons werkelijk niet voorstellen dat de VVD-kiezers blij zijn met deze politieke dwaze opstelling!
Pier Datema, raadslid p.datema@enschede.nl
|
De Wet Maatschappelijke Ondersteuning
Op donderdag 9 december 2004 heeft de Tweede Kamer met staatssecretaris Ross van Volksgezondheid gedebatteerd over haar nieuwe Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). Bij patiëntenorganisaties, maar ook bij de Nederlandse gemeenten, is de komst van die nieuwe wet niet onomstreden. Zij vrezen dat met de invoering van de WMO het recht op zorg verloren zou gaan. De gemeenten zijn bovendien bang veel te weinig geld te krijgen om de burgers, die zorg nodig hebben, goed te kunnen bedienen.
Toch was er wat dat betreft goed nieuws te melden. De staatssecretaris zegde aan de Tweede Kamer toe, dat er een zorgplicht in de WMO zal worden opgenomen. Daar was door veel Kamerfracties op aangedrongen, mede naar aanleiding van signalen vanuit de patiëntenorganisaties.
De bedoeling van de staatssecretaris met die zorgplicht is, dat gemeenten in een verordening vastleggen wanneer burgers kunnen aankloppen voor een rolstoel, voor een scootmobiel of voor thuiszorg. Door een zorgplicht in de wet op te nemen kunnen patiënten uiteindelijk via de rechter hun gemeente aanspreken op het leveren van zorg. Dat verplicht gemeenten het recht op zorg duidelijk voor hun inwoners te regelen. De Gemeenteraad zal daar dan op toe moeten zien.
In de aanloop naar het debat heb ik me, samen met enkele collega-wethouders uit het land, sterk voor gemaakt dat er duidelijkheid zou ontstaan over het recht op zorg. En op een goede waarborg dat de daarvoor benodigde financiën in voldoende mate bij de gemeenten terecht zouden komen. Immers, de gemeenten zijn daarin helemaal afhankelijk van de belastinggelden, die het rijk landelijk inzamelt. We hebben dan ook tot het laatste moment voor het debat er alles aan gedaan om de parlementsleden de juiste vragen te laten stellen aan de staatssecretaris.
André Rouvoet Ik ben dan ook wel een beetje trots op de prominente rol, die partijgenoot André Rouvoet in het debat speelde. Hij legde staatssecretaris Ross het vuur na aan de schenen met de vraag, wat die zorgplicht nu precies in zal gaan houden. Na enig aandringen stemde mevrouw Ross ermee in, dat die zorgplicht gezien mag worden als de basisvoorziening, waarop de burger in iedere gemeente aanspraak kan maken. Dat is een belangrijke toezegging.
Uiteraard moet een en ander nog nader ingevuld worden. Daar zullen, behalve de Kamer, zeker ook patiëntenorganisaties en gemeenten op toe zien. Maar daarmee zijn we er nog niet. Als het rijk een zorgplicht vastlegt in de wet, hoort daar zonder meer bij, dat er ook voldoende financiële middelen naar de gemeenten gaan. Ofwel: geen geld, geen Zwitsers. En dat om de zorg, die burgers nodig hebben, te garanderen. Want de overheid, ook de lokale, moet zich ten allen tijde op blijven stellen als het schild voor de zwakken en zorgbehoevenden. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten zal daar in de onderhandelingen met de staatssecretaris nog een flink punt van moeten maken.
Tymon de Weger, wethouder t.d.weger@enschede.nl
|
De Jeugdagenda
De Jeugdagenda is een terugkomend agendapunt in de Sociale Commissie. Onder de Jeugdagenda vallen alle activiteiten van de gemeente op het gebied van kinderen en jeugd onderneemt, vooral om te voorkomen dat jongeren tussen wal en schip vallen.
Er worden een heel aantal activiteiten georganiseerd om jongeren een nuttige tijdsbesteding te geven. De gemeente zet erop in dat alle jongeren met een startkwalificatie voor de arbeidsmarkt de school verlaten. Wij zijn er positief over dat er beleid gevoerd wordt om jongeren op een goede manier naar de arbeidsmarkt te leiden. Dit voorkomt later problemen zoals werkeloosheid et cetera. Wij hebben echter nogmaals aandacht gevraagd voor de rol van de ouders.
De ChristenUnie is van mening dat ouders het eerst verantwoordelijk zijn voor de opvoeding en opleiding van hun kinderen. Als ouders deze verantwoordelijkheid niet nemen, is de overheid er om hen op die verantwoordelijkheid te wijzen. De overheid grijpt pas in noodgevallen in.
Haddasa Meijer-Ytsma, raadslid h.meijer@enschede.nl |
€ 14 miljoen voor Muziekkwartier
Minister Dekker (VROM) draagt 14 miljoen euro bij aan de realisatie van het project Muziekkwartier. Met deze rijksbijdrage kan de ontwikkeling van het Muziekkwartier, met als markant onderdeel het nieuwe Muziektheater, volgens planning worden gerealiseerd. De rijksbijdrage komt uit het Budget Investering Ruimtelijke Kwaliteit (BIRK).
Met de totale investering in het Muziekkwartier en direct aangrenzend gebied is een bedrag gemoeid van ca. 85 miljoen euro, waarvan ruim de helft voor het Muziekcluster. De toegekende subsidie van € 14 miljoen is boven verwachting, omdat minister Dekker gemiddeld tussen de € 8 en 10 miljoen per project beschikbaar had. Het gemeentebestuur van Enschede is dan ook zeer tevreden met het bereikte resultaat. De onderhandelingen met VROM zijn door Enschede op bestuurlijk niveau gevoerd door projectwethouder Hassink en stadsdeelwethouder Helder.
Er is voor gekozen om de ontwikkeling van de Oostelijke Spoorzone in fasen uit te voeren. In de eerste fase wordt het Muziekkwartier, inclusief muziekcluster (gereed 2008), in één geheel gerealiseerd. In de tweede fase wordt het stationsplein en omgeving ontwikkeld. Op termijn is de bouw van een ondergrondse parkeergarage voorzien, maar de eerste jaren moeten bezoekers gebruik maken van de Irene- en Stationsgarage, die vooralsnog over voldoende capaciteit beschikken.
Het nieuwe Muziekcluster biedt onderdak aan de Muziekschool Twente, het Conservatorium Saxion Hogeschool, het Orkest van het Oosten, Podium Twente, Atak, en de Nationale Reisopera. De unieke samenwerking van deze instellingen is van grote betekenis voor cultuur en muziek in Twente en de wijde omgeving.
Vervolgstappen Nu de omvang van de BIRK-bijdrage bekend is, zullen de onderhandelingsresultaten met VROM in het kader van de BIRK in de komende weken concreet worden vertaald in het project Muziekkwartier. Een uitgewerkt projectvoorstel, inclusief muziekcluster, wordt ter besluitvorming voorgelegd aan de Stedelijke Commissie van 7 februari 2005 en de gemeenteraad van 7 maart 2005.
Tymon de Weger, wethouder t.d.weger@enschede.nl
|
Bekijk onze website |
Agenda
maandag |
10 januari 2005 |
19.00 uur |
Stedelijke commissie |
Raadszaal, Stadhuis |
Langestraat 21 |
dinsdag |
11 januari 2005 |
19.30 uur |
Stadsdeelcommissie Noord |
Servicecentrum Noord |
Zaanstraat 12 |
maandag |
17 januari 2005 |
19.00 uur |
Gemeenteraad 'Hamerraad' |
Raadszaal, Stadhuis |
Langestraat 21 |
dinsdag |
18 januari 2005 |
19.30 uur |
Stadsdeelcommissie Centrum |
kamer 77, Stadhuis |
Langestraat 21 |
maandag |
24 januari 2005 |
19.00 uur |
Stedelijke commissie |
Raadszaal, Stadhuis |
Langestraat 21 |
dinsdag |
25 januari 2005 |
19.30 uur |
Stadsdeelcommissie Oost |
Servicecentrum Oost |
Gronausestraat 300 |
donderdag |
27 januari 2005 |
19.30 uur |
Fractie ChristenUnie |
kamer 73, Stadhuis |
Langestraat 21 |
maandag |
31 januari 2005 |
19.00 uur |
Gemeenteraad 'Debatraad' |
Raadszaal, Stadhuis |
Langestraat 21 |
dinsdag |
1 februari 2005 |
19.30 uur |
Stadsdeelcommissie West |
Servicecenrtum West |
B.W. ter Kuilestraat 33 |
maandag |
7 februari 2005 |
19.00 uur |
Stedelijke commissie |
Raadszaal, Stadhuis |
Langestraat 21 |
dinsdag |
8 februari 2005 |
19.30 uur |
Stadsdeelcommissie Zuid |
Stadsdeelkantoor Zuid |
De Reulver 100 | |
Contact
Fractie
- Jan van der Graaf, fractievoorzitter (053 – 4 31 54 74), j.vd.graaf@enschede.nl
- Pier Datema, raadslid (053 – 4 30 60 97), p.datema@enschede.nl
- Hadassa Meijer-Ytsma, raadslid (053 – 4 33 60 35), h.ijtsma@enschede.nl
- Bernard Veldkamp, fractielid (053 - 4 77 83 86), b.p.veldkamp@edte.utwente.nl
- Jurgen van Houdt, fractielid (053 - 4 35 09 51), jurgenvanhoudt@hotmail.com
Wethouder
Bestuur
Internet
|
Colofon
De Nieuwsbrief ChristenUnie Enschede is een uitgave van de gemeenteraadsfractie van de ChristenUnie in Enschede. De Nieuwsbrief verschijnt tien keer per jaar. © Overname van artikelen met bronvermelding toegestaan.
| |