Enschede wil uitspraak over homohuwelijk

vrijdag 24 december 2004 17:31

Uit: Nederlands Dagblad van vrijdag 24 december 2004.

van onze redactie regio

ENSCHEDE - De gemeenteraad van Enschede wil de vraag of alle ambtenaren van de burgerlijke stand homohuwelijken moeten sluiten, opnieuw op de politieke agenda plaatsen. Een brief met een dergelijk verzoek is verstuurd naar de vaste Kamercommissie voor Justitie.

Aanleiding is een rel binnen de Enschedese raad, die kortgeleden bijna tot de val van het college van burgemeester en wethouders leidde. Vorige maand diende de fractie van GroenLinks een voorstel in, waarbij ambtenaren van de burgerlijke stand verplicht zouden worden ook homohuwelijken te sluiten. Dit voorstel leek aanvankelijk te kunnen rekenen op een raadsmeerderheid.

Zeer tegen de zin van coalitiepartijen ChristenUnie en CDA leek coalitiegenoot PvdA bereid het voorstel van GroenLinks aan die meerderheid te helpen. De beide christelijke partijen dreigden hierop met een collegecrisis. Saillant detail daarbij is dat jan van der Graaf, fractievoorzitter van de ChristenUnie, juist opnieuw tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand benoemd zou worden. Van der Graaf weigert homohuwelijken te sluiten.

Van der Graaf voelt zich in de hoek gedrukt door het verwijt van de fracties van GroenLinks en WD dat hij homoseksuelen discrimineert. „Dat is een eenzijdige benadering. Als ik geen trouwambtenaar meer kan zijn omdat ik geen homohuwelijken wil voltrekken, word ik ook gediscrimineerd. Plus de mensen die er prijs op stellen dat hun huwelijk gesloten wordt door iemand met een christelijke achtergrond."

In Enschede wordt op jaarbasis een beperkt aantal homohuwelijken gesloten en er zijn voldoende ambtenaren die dit willen doen, aldus Van der Graaf. De coalitiepartijen PvdA, ChristenUnie en CDA kwamen met een alternatief voorstel. Over de motie van GroenLinks werd niet gestemd, waarna een raadsmeerderheid het alternatieve voorstel aannam. Dit roept het Enschedese college van B en W op een brief naar de vaste Kamercommissie van Justitie te sturen, met het verzoek duidelijke richtlijnen op te stellen.

Antwoord
De ChristenUnie heeft er alle vertrouwen in dat er een helder antwoord uit Den Haag komt. „Dat kan naar onze overtuiging niet anders luiden dan dat het initiatiefvoorstel van GroenLinks c.s. (in de gemeenteraad van Enschede, red.) strijdig is met de Algemene Wet Gelijke Behandeling en dat de praktische oplossing rond het sluiten van homohuwelijken, die in Enschede al is gevonden, gewoon kan worden voortgezet."

Niettemin vindt de partij wel dat een regeling in het Burgerlijk Wetboek de beste oplossing is. „Net zoals voor allerlei andere functies de mogelijkheid van gewetensbezwaren gewoon wettelijk is geregeld", stelt de Enschedese ChristenUnie. Fractievoorzitter Van der Graaf sluit overigens niet uit dat de kwestie opnieuw een heet hangijzer wordt in de Enschedese gemeenteraad, wanneer het antwoord uit Den Haag binnen is.

Een vergelijkbare kwestie rond trouwambtenaar Nynke Eringa
voltrok zich de afgelopen jaren in Leeuwarden, die eveneens weigerde homohuwelijken te voltrekken. In gerechtelijke procedures bleef Eringa overeind. Haar contract is verlengd tot in principe 2015, zij het om arbeidsrechtelijke redenen. De Leeuwarder trouwambtenaar voelt echter niet voor een nieuwe procedure, die definitief duidelijkheid zou moeten verschaffen over de positie van gewetensbezwaarde trouwambtenaren. Wel won ze al een zaak bij de Commissie Gelijke Behandeling en is in het regeerakkoord van het huidige kabinet vastgelegd dat naar praktische oplossingen voor gewetensbezwaarde trouwambtenaren moet worden gezocht.

Archief > 2004 > december