Kerk start discussie over homo-huwelijk

maandag 15 november 2004 10:58

Uit: Twente Vandaag, bijlage bij De Telegraaf van maandag 15 november 2004

door JANSKE MOLLEN

ENSCHEDE - Predikanten van Enschedese kerken willen dat er meer christelijke buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand (babs) komen in Enschede. Die zijn 'uiteraard' tegen het homo-huwelijk, zo schrijven ze in een brief aan de gemeenteraad.

De predikanten vinden dat christelijke bruidsparen de mogelijkheid moeten hebben om door een babs met de christelijke overtuiging getrouwd te worden. De kandidaat die de predikanten willen voordragen heeft 'uiteraard' gewetensbezwaren tegen het sluiten van huwelijken tussen partners van hetzelfde geslacht. Dat schrijft predikant J. Meijer van de vrijgemaakte Gereformeerde Kerken in Enschede in een brief aan de gemeenteraad. De brief wordt vanavond in de gemeenteraad besproken, net als een opvallend voorstel van Groen-Links, PvdA, VVD, D66 én Liedtke/Cegerek.

In het initiatiefvoorstel van de partijen komt juist het weigeren van homo-huwelijken aan de orde. De partijen willen dat wordt vastgelegd dat babsen alle huwelijken sluiten en alle partnerschappen registreren, dus ook die tussen personen van hetzelfde geslacht. Bovendien willen ze dat in die algemene uitgangspunten wordt opgenomen dat een babs geen beroep kan doen op gewetensbezwaren wanneer hij of zij geen homohuwelijk wil sluiten. Dit alles moet vastgelegd worden in een functieprofiel en als selectiecriteria worden gehanteerd bij de benoeming van babsen. Ze erkennen in het voorstel dat het weigeren van dergelijke huwelijksvoltrekkingen een principiële zaak is.

"Op zich respecteren wij dat mensen uit een bepaalde geloofsovertuiging problemen hebben met homohuwelijken", staat in het voorstel te lezen. De partijen vinden het wat anders als die motieven worden gebruikt door ambtenaren die hun wettelijke taak namens de gemeente Enschede doen. Meijer schrijft de brief namens predikanten van de Nederlands Gereformeerde Kerk, de Christelijk Gereformeerde Kerken, de Nederlands Hervormde Buitengewone Wijkgemeente Bet-helkerk, de Vrije Baptistengemeente de Schuilplaats en de oudste van de Evangelische Gemeente Enschede.

Archief > 2004 > november