Zorgen om jongeren op Van Heekplein

zaterdag 16 oktober 2004 13:54

Zorgen om jongeren

Seks, drank en rock ’n roll op Van Heekplein

Uit: Tubantia van vrijdag 15 oktober 2004.

ENSCHEDE - De plaatselijke politiek maakt zich ernstig zorgen over de aanwezigheid van jongeren tussen de groep alcoholverslaafden die rondhangt in de binnenstad. Wethouder T. de Weger belooft extra maatregelen.

Van verschillende kanten werd de wethouder op het verschijnsel geattendeerd, deze week tijdens de vergadering van raadscommissie Centrum. Door raadsleden en door de Belangenvereniging Binnenstadsbewoners (BvB). Steeds meer ‘jonge tot zeer jonge’ jongens en meisjes sluiten zich aan bij de drinkebroers in de binnenstad. ‘Meisjes van 15, 16 jaar, hartstikke laveloos’, zoals een woordvoerder van de BvB het omschreef.

Ze hangen met name rond bij de ingang van de parkeergarage op het Van Heekplein. PvdA-raadslid M. Kiranli ziet ze regelmatig. ‘Ik was vanmorgen toevallig nog bij de nieuwe Albert Heijn. Om half tien stonden er al drie van die grieten met een zwerver voor de kassa, om bier en chocolade te kopen.’

Spelletjes
Kiranli heeft de indruk dat die groep jongeren steeds groter wordt. Volgens haar blijft het niet alleen bij bier drinken en blowen, maar gebeurt er ook op seksueel gebied het nodige. ‘Er worden bepaalde spelletjes gespeeld, als je begrijpt wat ik bedoel. Maar die meiden zijn nog te jong om de consequenties te kunnen overzien. Ze vinden het leuk, totdat het misgaat.’

Volgens Kiranli moet geprobeerd worden om die groepen van elkaar te scheiden. Ze is dan ook blij met de toezegging van wethouder De Weger dat hij er werk van wil gaan maken. De wethouder zei de signalen vanuit de raad en de BvB heel serieus te nemen: ‘We zullen dat oppakken.’

Overigens worden de drinkebroers op het Van Heekplein al extra scherp in de gaten gehouden. Sinds enige tijd staat de caravan van de Stichting Veiligheidszorg Twente dagelijks op het plein. Vandaaruit houden de stadswachten een oogje in het zeil. Als die constateren dat er dingen gebeuren die het daglicht niet kunnen verdragen, halen ze de politie erbij.

Het risico daarvan is dat het probleem zich verplaatst naar andere delen van de binnenstad: het zogenaamde waterbedeffect. Kiranli ziet meer heil in een goede dagopvang voor alcoholverslaafden, bijvoorbeeld bij Tactus aan de Ripperdastraat. ‘Dan zijn ze in elk geval een groot deel van de dag van de straat.’

‘Zuipruimte’
Volgens wethouder De Weger wordt druk gewerkt aan een aparte gebruikersruimte voor alcoholisten bij Tactus. Hij verwacht dat die ‘in de loop van volgend jaar’ in gebruik kan worden genomen. De verwachting is dat de groep die nu nog dagelijks rondhangt bij de bekende groene container - ofwel VOP: de Verplaatsbare Ontmoetingsplek, die afwisselend op het Molenplein en aan de Molenstraat staat - dan zal verkassen naar Tactus. Maar De Weger kon woensdag nog niet garanderen dat de VOP dan ook definitief zal verdwijnen. Tot teleurstelling van de aanwezige vertegenwoordigers van de BvB, die de ‘zuipcontainer’ nog liever vandaag dan morgen kwijt zijn, vanwege de overlast die de gebruikers veroorzaken.

Archief > 2004 > oktober