VVD: 'Niet Le Loux, maar PvdA moet iets uitleggen'

zaterdag 08 mei 2004 20:42

ENSCHEDE - Wordt wethouder André Le Loux van Burger Belangen Enschede het schoothondje van de PvdA in die stad? Geert Haisma, fractievoorzitter van de VVD, vermoedt van wel, nadat hij in de Nieuwsbrief van de PvdA las dat de wethouder een toelichting moet geven op uitlatingen in de media over zijn positie binnen het gemeentebestuur. 'Daar gaan zij niet over, maar de gemeenteraad', oordeelt Haisma.

Uit: Twente Vandaag, bijlage van De Telegraaf van woensdag 5 mei 2004.

'Wethouder Le Loux wordt binnenkort door de PvdA op het matje geroepenen vervolgens gemuilkorfd', schetst Haisma een mogelijk scenario. Het gevolg zou volgens de VVD-er kunnen zijn, dat Le Loux alleen nog maar aan het lijntje van de PvdA mee mag lopen. 'Dan heeft de PvdA toch stiekem een wethouder meer in het college.'

Wethouder Le Loux was de afgelopen weken veelvuldig onderwerp van gesprek binnen de Enschedese politiek. Door interne conflicten binnen zijn partij Burger Belangen Enschede verlieten twee van de drie raadsleden de fractie. Zij bleven wel in de raad, waardoor Le Loux nog maar een raadslid achter zich heeft staan. Uiteraard werd de vraag of de wethouder nog wel voldoende draagvlak heeft om te blijven zitten, actueel. Zelf verklaarde Le Loux nooit gevreesd te hebben voor zijn positie. Hij beriep zich op zijn uitstekende staat van dienst, maar voor de PvdA stond het zeker niet vast dat Le Loux mocht blijven alleen omdat hij het zo goed doet als wethouder.

Le Loux heeft dus volgens de PvdA wat uit te leggen, maar Haisma vindt dat juist PvdA-fractievoorzitter Van Hees op de praatstoel mag gaan zitten. 'Wij willen een uitleg van de coalitie waarom Le Loux mag blijven. En Marijke van Hees trekt de kar van de coalitie dus zij mag het vertellen.' De VVD heeft samen met de andere oppositiepartijen een debat over de kwestie aangevraagd inde eerstkomende raadsvergadering op 10 mei.

Haisma vindt dat Marijke van Hees zich tegenstrijdig uit heeft gelaten over de kwestie. 'Eerder was het creëren van bestuurlijke continuïteit geen reden voor haar om Le Loux aan te laten blijven. Nu is dat ineens wel het geval.' Haisma wil zich pas over de toekomst van Le Loux als wethouder in Enschede uitlaten nadat er in de gemeenteraad een goed debat heeft plaatsgevonden. Heel veel lijkt Le Loux overigens niet te vrezen te hebben van de liberalen. 'Voor ons staat voorop dat Le Loux goed functioneert', zegt Haisma. 'Wij zijn alleen bang dat Le Loux niets meer te zeggen heeft in de coalitie.'

Archief > 2004 > mei