Sterren staan gunstig voor wethouder Le Loux

maandag 26 april 2004 05:09

De fractievoorzitters van PvdA, CDA en ChristenUnie lijken aan te sturen op voortzetting van de coalitie met Burgerbelangen. Dat betekent dat wethouder André Le Loux van Burgerbelangen mag blijven zitten. Dit weekeinde moeten alleen binnen de PvdA-fractie nog wat plooien worden gladgestreken.
Aanstaande maandag is het D-day voor André Le Loux. Dan maken PvdA, CDA en ChristenUnie bekend hoe het verder gaat met de samenwerking in de coalitie met Burgerbelangen en met haar wethouder in het college: doorgaan of breken?

Uit: De Twentsche Courant Tubantia, 24 april 2004

Zelf roept Le Loux tegen iedereen die het maar horen wil, dat hij - ondanks de breuk binnen de fractie van Burgerbelangen - ‘gewoon’ blijft zitten. Van de ChristenUnie mag’ie, zo heeft fractievoorzitter Jan van der Graaf in deze krant al laten weten. Zijn collega’s van PvdA en CDA zijn wat terughoudender en blijven verkondigen dat voortzetting van de coalitie ‘niet vanzelfsprekend’ is. In het openbaar althans. Maar ondertussen wordt steeds duidelijker dat óók het CDA niet van plan is om Burgerbelangen en Le Loux de bons te geven. Net als de mannenbroeders van de ChristenUnie vinden de christen-democraten dat Le Loux zijn werk goed doet en dat er dus geen reden is om hem buiten de deur te zetten.

Blijft over de PvdA. Volgens insiders ligt de kwestie daar een stuk gecompliceerder. De verhouding is ongeveer fifty-fifty: de ene helft wil doorgaan, de andere wil breken. De ‘brekers’ vinden dat een wethouder die nog slechts kan terugvallen op een eenmansfractie, niet te handhaven valt. En wellicht azen ze daarbij stiekem ook wel op een derde PvdA-wethouder. Dat diverse fractieleden zelf wel ambities hebben in die richting, is een publiek geheim.

Maar CDA en ChristenUnie zitten daar absoluut niet op te wachten, want een derde PvdA-wethouder zou het machtsevenwicht binnen het college ernstig verstoren. Dus mocht het toch tot een breuk komen, dan ligt het veel meer voor de hand om verder te gaan met vijf wethouders en de portefeuille van Le Loux onderling te verdelen.
Doorslaggevend is de opstelling van PvdA-fractievoorzitter Marijke van Hees. Andere fracties verdenken haar ervan dat ze zelf uit is op de wethouderspost van Le Loux. Maar volgens ingewijden zou ze juist samen met haar collega-fractievoorzitters van CDA en ChristenUnie bezig zijn om de coalitie met Burgerbelangen overeind te houden. Ze moet nu alleen nog haar eigen fractie op één lijn zien te krijgen. Binnen de PvdA zal daarover dit weekeinde nog een stevige discussie worden gevoerd. Maar de verwachting is toch dat er maandag witte rook uit de schoorsteen van het stadhuis zal komen voor Le Loux.

Zelf vindt hij dat niet meer dan logisch. Want in het nieuwe duale stelsel maakt een wethouder geen deel meer uit van de gemeenteraad. Een wethouder moet beoordeeld worden op zijn functioneren. En zolang daar niets op aan te merken is, hoeft hij niet weg. Ongeacht wat er in de fractie van zijn partij gebeurt, vindt Le Loux. Formeel heeft’ie misschien wel gelijk. Maar politiek gezien ligt de zaak natuurlijk anders. Le Loux mag weliswaar wethouder blijven, maar zijn positie binnen het college is ernstig aangetast. Met één raadszetel als machtsbasis heeft hij hoe dan ook weinig meer in te brengen. Komende twee jaar mag hij enkel nog genadebrood eten.

Archief > 2004 > april