Le Loux moet eer aan zichzelf houden

woensdag 14 april 2004 16:07

Mag wethouder Le Loux blijven zitten of moet-ie opstappen nu de fractie van Burgerbelangen door interne ruzie is gereduceerd tot één raadslid met amper een halfjaar ervaring? Het lot van Le Loux ligt in handen van de drie andere collegepartijen. Volgende week hakken PvdA, CDA en ChristenUnie de knoop door. Beter was ’t als de wethouder de eer aan zichzelf zou houden.

Uit: De Twentse Courant Tubantia van zaterdag 10 april 2004

Doorgaan of breken? PvdA, CDA en ChristenUnie staan voor een zwaar dilemma. Politiek-inhoudelijk zien ze in feite geen reden om te breken met Burgerbelangen. De samenwerking binnen college en coalitie loopt tot nu toe redelijk soepeltjes. De fractie van Burgerbelangen stelt zich doorgaans loyaal op.
En Le Loux zelf? De raad heeft hem nog niet kunnen betrappen op grootse visies of plannen. Maar je kunt ook niet zeggen dat-ie opzichtig heeft geblunderd. Wat hem wel valt te verwijten, is dat hij als boegbeeld van zijn partij er niet in geslaagd is om de boel intern bij elkaar te houden.
Afgaande op de eerste reacties hadden de andere collegepartijen liefst gewoon samen de rit uitgezeten tot 2006. Maar de interne ruzie bij BBE dwingt de andere drie om al halverwege deze raadsperiode de samenwerking te heroverwegen.
Stel nou dat de andere drie niet verder willen met Burgerbelangen, hoe moet het dan verder? PvdA, CDA en ChristenUnie hebben samen 21 van 39 raadszetels, dus kunnen ze ook zonder Burgerbelangen verder regeren. Maar wie mag dan de opvolger van Le Loux leveren? Het ligt voor de hand dat de PvdA, met tien zetels de grootste partij, dan een derde wethouder zal opeisen. Kandidaten genoeg. Maar CDA en ChristenUnie zitten niet op te wachten op een derde PvdA-wethouder, want dat zou de balans binnen het college ernstig verstoren.
Wat is het alternatief? Verder gaan met de huidige vijf wethouders en de portefeuille van Le Loux onderling verdelen? Of één van de oppositiepartijen binnenboord halen? Maar welke dan? D66 is te klein, de Stadspartij niet salonfähig. VVD of GroenLinks dan? Beide partijen hebben zich afgelopen twee jaar scherp afgezet tegen het gevoerde collegebeleid. Ze willen misschien wel, maar dan zullen ze eisen dat het huidige collegeprogramma wordt opengebroken en aangepast. En daar zitten PvdA, CDA en ChristenUnie natuurlijk weer niet op te wachten. Het collegeprogram kan immer nog steeds op voldoende steun in de raad rekenen. Zelfs de twee ‘dissidenten’ van Burgerbelangen hebben al aangekondigd dat ze het collegeakkoord zullen blijven steunen.
Liefst zouden de drie waarschijnlijk doorgaan met Le Loux. Maar hoe verkoop je dat aan de kiezers? Wat is nog de legitimatie van een wethouder die slechts kan terugvallen op een eenmansfractie? Wie vertegenwoordigt hij eigenlijk nog? Als Le Loux blijft zitten, heeft hij binnen het college geen poot meer om op te staan. Een ridder zonder land. Speelbal van de andere collegepartijen. Juist daarom zou Le Loux de eer aan zichzelf moeten houden. Een zichzelf respecterend bestuurder laat zich niet degraderen tot loopjongen.
De scheuring binnen Burgerbelangen illustreert nog eens het grote manco van de meeste lokale partijen. Ze worden vaak geboren uit onvrede, hangen als los zand aan elkaar. Ook Burgerbelangen vertoont de typische kenmerken van een protestpartij die bestaat uit verschillende bloedgroepen en die te snel is gegroeid.
Het conflict tussen fractie en bestuur is deels terug te voeren op botsende karakters en dito ambities. Het is bijvoorbeeld geen geheim dat partijvoorzitter Koos van Maanen zelf graag raadslid had willen worden.
Maar wat zeker ook een rol heeft gespeeld, is dat Burgerbelangen als partij kennelijk nog niet rijp is voor het pluche. Bestuur en achterban mopperen dat de fractie te weinig aan de weg timmert. In de oppositie kun je roepen wat je wilt. Zie de Stadspartij. Maar als je deel uitmaakt van het college, brengt dat een bepaalde verantwoordelijkheid met zich mee. Dan ben je, zeker als kleine partij, min of meer gevangene van de coalitiediscipline. De fractie kon daar blijkbaar beter mee omgaan dan het bestuur. Dat is de partij nu dus lelijk opgebroken.

Archief > 2004 > april