Nieuwsbrief 4-6

maandag 15 maart 2004 21:57

Inhoud:

o Coffeeshops uit de woonwijken?
o Compensatie voor verlies vliegbasis
o Jeugdagenda: de ouders voorop!
o Solliciteren met hoofddoekje…
o Afschaffen OZB slecht voor Enschede…
o …en aantasting van autonomie
o Meer geld voor buurtinitiatieven
o Wanneer komt rijksweg N18?
o Raad wil kaders noordelijk stadshart
o Bekijk Enschede.ChristenUnie.nl
o Colofon

LogoNwsbrfEns


Nieuwsbrief ChristenUnie Enschede

april 2004 - jaargang 4, nummer 7

Inhoud:

  • Servicecentrum Oost…

  • …en de moties hierover

  • Roombeek krijgt "Voorzieningencluster"…

  • …en "nieuwe bomen".

  • Kadernotitie Buurtinitiatieven

  • Verordeningen Wet werk en bijstand in de inspraak

  • Coffeeshops uit woonwijken (vervolg)

  • De werkwijze van de raad en de commissies

  • Bekijk Enschede.ChristenUnie.nl

  • Colofon


Servicecentrum Oost…

Maandag 5 april werd in de vergadering van de Gemeenteraad een voorstel aangenomen voor klimaatverbetering en parkeervoorzieningen in het Service Centrum Oost aan de Gronausestraat hoek Zuidesmarkerrondweg.

Dat ging terecht niet zonder slag of stoot, omdat ingrijpende wijzigingen in een nieuw gebouw vragen om reactie, zoals: "Was dat vooraf niet te beoordelen, dat het gebouw ’s zomers te warm en ’s winters te koud zou zijn?". Uit het antwoord daarop bleek niet duidelijk de oorzaak. Wel dat er destijds bezuinigd is, wat zich nu wreekt.
Alle fracties in de Raad spraken hun ongenoegen hierover uit, evenals wethouder Goudt namens het College. Het voorstel om de architect en adviesbureaus aansprakelijk te stellen vond dan ook brede steun.
Ook was er terecht brede steun om de aanpassing nu wel te laten doorgaan, omdat het gebouw goed bruikbaar moet zijn voor alle gebruikers, zoals de stadsdeelorganisatie en de politie.

Pier Datema, raadslid
Email:
p.datema@enschede.nl


…en de moties hierover

Zowel de VVD als de PvdA hebben naar aanleiding van dit onderwerp een motie ingediend. De motie van afkeuring van de VVD heeft het niet gehaald. Wij konden ons hierin niet vinden. De motie van treurnis van de PvdA is uiteindelijk met instemming van het College door de gehele Raad aangenomen.

De standpunten zijn duidelijk en het College heeft van vrijwel alle fracties de mogelijkheid gekregen het compensatiepakket in principe naar de verschillende ministeries te presenteren. De raad van Enschede kan zich binnenkort hierover nogmaals uitspreken. Het is naar onze mening van het grootste belang, dat we als raad de gelederen in de richting van den Haag sluiten, om te voorkomen dat we opnieuw worden teruggewezen op interne verdeeldheid over de toekomst van de Vliegbasis, wanneer de Luchtmacht daar op korte termijn verdwijnt.

De plannen voor het voortbestaan van Enschede Airport Twente (EAT) zijn momenteel nog niet helder, maar zullen in ieder geval de kans moeten krijgen. Van belang is te weten, hoe EAT bedrijfsmatig na sluiting van de militaire vliegbasis denkt verder te gaan met de burgerluchthaven, met behoud van de faciliteiten IATA en dergelijke. Dat er op allerlei gebied mogelijkheden zijn om het gebied in zijn huidige vorm en bestemming te handhaven, heeft ook de aandacht van de ChristenUnie fractie.

We stellen ons op het standpunt, dat de onderhandelingen met den Haag vanuit een gesloten front in Twente moeten worden gehouden.

Jan van der Graaf, raadslid

Email: j.vd.graaf@enschede.nl


Jeugdagenda: de ouders voorop!

In de afgelopen Commissie Sociaal is de Jeugdagenda aan de orde geweest. In deze agenda wordt het beleid van de gemeente, op het gebied van jongeren, voor de komende tijd uitgezet. De commissie kreeg deze conceptagenda om nu al aandachtpunten aan te geven voor later te ontwikkelen beleid. Het belangrijkste dat ons als ChristenUnie opviel was dat de rol van de ouders voor de opvoeding erg ondersneeuwde.

De oplossing voor problemen bij jongeren volgens de Jeugdagenda lijkt te zijn, dat de overheid een grotere rol moet krijgen. Wij - en met ons nog een aantal partijen - hebben aangegeven, dat wij de rol van de ouders juist als eerste willen benoemen. De overheid is niet de eerstverantwoordelijke voor de kinderen, maar de ouders. De overheid heeft naar onze visie een opdracht om de ouders op hun verantwoordelijkheid te wijzen om voor hun kinderen te zorgen. Pakken de ouders die verantwoordelijkheid uiteindelijk (ook naar aansporing) niet op, dan is het wel de verantwoordelijkheid van de overheid om kinderen te beschermen. Dit signaal van ons is door wethouder Helder duidelijk opgepakt. Hij zegde toe de Jeugdagenda op dit punt aan te passen.

Hadassa Meijer-Ytsma, raadslid

Email: h.ijtsma@enschede.nl


Solliciteren met hoofddoekje…

De Stadspartij slaagt er steeds weer in met opzienbarende verhalen te komen, die bij nader inzien niet meer blijken dan een rimpeling in de politieke vijver. Dit keer was het weer het raadslid Hans Hofte, die beweerde onder de koffie gehoord te hebben, dat allochtone vrouwen bij sollicitaties een hoofddoekje dragen om op grond daarvan afgewezen te worden. Een verhaal, dat uiteraard weer breed in de plaatselijke krant verscheen. Met het verzoek erbij of het college even een onderzoek wilde instellen. Welnu, deze wethouder heeft navraag gedaan, bij het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) en bij onze eigen Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling (DMO) en dat aan de heer Hofte laten weten.

Beide instanties laten op grond van de Wet Werk en Bijstand mensen die een uitkering vragen regelmatig solliciteren. CWI en DMO zijn daarbij uiterst alert op gedrag van hun cliënten, dat duidt op misbruik van de wettelijke plicht. Uit navraag bleek mij, dat beide diensten geen enkel signaal hebben, dat het dragen van hoofddoekjes welbewust wordt gebruikt om niet aangenomen te worden bij een werkgever. Nog daargelaten dat in ons land iedere vrouw gewoon het recht heeft een hoofddoekje te dragen. En als het al voor zou komen, zouden CWI en DMO de vrouw en zo nodig ook een discriminerende werkgever daar nadrukkelijk op aanspreken.

De vraag van Hofte suggerreert, dat juist allochtone vrouwen misbruik maken van onze sociale voorzieningen. Daaraan verbindt hij het momenteel gevoelige thema van hoofddoekjes. Verwijtbaar gedrag komt echter voor onder alle lagen van de bevolking. Daar zijn CWI en DMO extra alert op, zonder aanziens des persoons. Omdat er geen enkele aanwijzing is van het door Hofte aangegeven misbruik, is het gevraagde onderzoek wat mij betreft niet aan de orde.

Jammer, dat de krant weer zo’n nummer maakt van de zoveelste luchtballon van de Stadspartij. Of, zoals de vestigingsmanager van het CWI terecht tegen de journalist zei: het is niet meer dan een ‘kroegverhaal’.

Tymon de Weger, wethouder

Email: t.d.weger@enschede.nl


Afschaffen OZB slecht voor Enschede…

Onze regering heeft het voornemen om met ingang van 2005 het gebruikersdeel van de Onroerend Zaak Belasting (OZB) te stoppen. Daar krijgen wij allemaal voordeel van. De rijken veel, de middengroepen wat minder en de minima en daar net boven heel weinig. Dat zou mooi zijn. Maar…, wat betekent dat voor de gemeente?

Alle gemeenten samen in Nederland worden in de plannen van minister Zalm financieel gecompenseerd voor het wegvallen van dat OZB-deel. Dus niets aan de hand, zou je zeggen. Enschede heeft, doordat het gemiddeld bedrag per woning lager is dan de rest van de Nederlandse gemeenten, een vrij hoog OZB-tarief. Gevolg is dat Enschede een nadeelgemeente wordt, met een tekort van maar liefst € 3,6 miljoen per jaar! Een tweede nadeel is dat de gemeenten in Nederland steeds minder ruimte krijgen om hun eigen belasting te mogen heffen.

Ons eerste bezwaar is, dat de burgers die dit het minst nodig hebben, de grootste korting krijgen en omgekeerd. Een buitengewoon slechte maatregel van dit VVD/CDA/D66-kabinet!

De gemeente Enschede zal dus moeten snijden in het ambtelijk apparaat, wat ongetwijfeld ten nadele is voor de dienstverlening aan onze burgers en zeker ook voor de betreffende ambtenaren buitengewoon treurig is.

Want een tweede maatregel is, dat de OZB-heffing op de niet-woningen en het eigenarendeel worden gemaximeerd. Op termijn zal dit voor Enschede een verlaging betekenen van nog eens € 3,8 miljoen. Veel leden van de Raad hebben toegezegd hun Tweede Kamerfracties te benaderen om dit onheil af te wenden. Ook de landelijke Raad voor de Gemeentefinanciën heeft deze maatregelen scherp veroordeeld. Wij blijven hopen…

Pier Datema, raadslid

Email: p.datema@enschede.nl


…en aantasting van de gemeentelijke autonomie

De plannen van minister Zalm, zoals vastgelegd in het regeerakkoord van het kabinet Balkenende II, zijn een belediging voor de bestuurslaag, die het dichtst bij de burger staat: de gemeente. Volgens de Gemeentewet heeft de gemeentelijke democratie sinds Thorbecke een eigenstandige (autonome) positie. De bevolking kiest een locaal bestuur, dat zijn eigen beslissingen kan nemen. Althans, op papier is dat zo. Want als je naar de geldstromen kijkt ligt dat inmiddels totaal anders. En geld is wel bepalend voor wat je als lokaal bestuurder wel of niet kunt.

De praktijk is, dat de gemeente tegenwoordig voor 90% zijn inkomsten via het Rijk betrekt en nog maar voor een schamele 10% eigen belastingen mag heffen. Overigens komen die 90% ook gewoon van de belastingbetaler, maar die worden langs de omweg van het Rijk in het Gemeentefonds gestort, uiteraard voorzien van allerlei wettelijke uitvoeringsregels. Gevolg: voor elk wissewasje moet je als gemeentebestuurder aankloppen in Den Haag of, vaker nog, je bent gewoon gebonden aan de regels van de Haagse bureaucratie, die vaak ver van de gemeentelijke praktijk afstaan. Gevolg: veel stroperigheid en weinig lokale bestuurlijke daadkracht.

Als je naar andere landen in Europa kijkt, mogen de gemeenten daar vaak veel meer belasting zelf binnenhalen. En dus zelf bepalen hoeveel men van burgers en bedrijven vraagt en wat men daarvoor terug doet. Met name in grote stadsregio’s is het lokale bestuur vaak veel minder afhankelijk van de centrale overheid, wat leidt tot veel meer bestuurskracht. De verantwoording naar de belastingbetalers is daar ook veel directer, waardoor de lokale politiek er ook veel meer toe doet dan in ons land.

Wat minister Zalm nu voor heeft is niet alleen het gebruikersdeel van de OZB afschaffen, maar ook nog eens het overblijvende deel strak aan banden leggen. Dat is niets minder dan de gemeente voor de volle 100% onder Haagse curatele stellen. En dat dan ook nog gecombineerd met een ondragelijk hoge bezuiniging voor nadeelsteden als Enschede. Waarmee de zogenaamde versterking van het lokaal bestuur door de verkozen burgemeester wel in een heel schril daglicht komt te staan. Want die ‘sterke’ burgemeester gaat straks eigenlijk nergens meer over…

Juist andersom

Het ware beter, wanneer de beweging juist de andere kant op zou gaan. Een groot deel van het belastinggeld, dat nu via de omweg over het Rijk in het gemeentefonds belandt, kan veel beter direct door de gemeenten worden geïnd. De verhouding 90% rijksgeld tegen 10% gemeentelijk geld zou juist andersom moeten liggen. Alleen als het gaat om uitkeringen direct aan individuele burgers, zoals de Bijstand en voorzieningen voor gehandicapten, is het beter te werken met landelijk vastgestelde regels. Zo wordt onrechtvaardigheid tussen rijke en arme gemeenten voorkomen. Maar al het geld dat voor het collectief wordt besteed, zoals openbaar vervoer of welzijn, kan beter onder het directe gemeentelijke belastinggebied worden gebracht.

Die aanpak voorkomt een hoop bureaucratie en gebedel in Den Haag, levert een gigantische besparing op en versterkt de lokale democratie pas echt! Het zou goed zijn, wanneer dat besef in Den Haag gemeengoed zou worden. Het is in elk geval een Europese bepaling, die ook door ons land is onderschreven. Ik ben benieuwd hoe hierover in Den Haag (maar ook in Enschede) over gedacht wordt.

Tymon de Weger, wethouder

Email: t.d.weger@enschede.nl


Meer geld voor buurtinitiatieven

Van het Ministerie voor Grote Steden Beleid (GSB) is voor ontwikkeling binnen de wijken van Enschede een éénmalig bedrag toegezegd van € 407.186. Vanuit de SECA-gelden is een bedrag van plm. € 45.000 voor buurtinitiatieven toegevoegd. De SECA-gelden zijn een erfenis van de voormalige Stichting Enschedese Centrale Antennesystemen, welke door de energieleverancier waren geïnd en op een totaalrekening zijn teruggestort, met de bedoeling ze te besteden voor nuttige dingen voor de inwoners van Enschede.

Nu heeft de raad bij de behandeling van de begroting in juni 2003 besloten jaarlijks een bedrag van € 250.000 te bestemmen voor buurtinitiatieven. Dit met de bedoeling om te zorgen voor een stadsbreed vervolg op de Buurt-aan-Zet-activiteiten, zoals deze de laatste jaren met een groot bedrag van het Rijk in de Laares, Bothoven en Velve-Lindenhof konden worden ingezet. Het bijzondere van Buurt-aan-Zet is, dat burgers zelf bepalen welke plannen voor dat geld worden uitgevoerd. Tijdens de laatste raadsvergadering op 8 maart jl. heeft het college voorgesteld het bedrag van juli 2003 terug te laten vloeien in de algemene middelen van de gemeente Enschede. Een naar onze mening wat merkwaardig voorstel: aan de ene kant ruim € 400.000 inzetten en aan de andere kant € 250.000 weer terughalen.

De verschillende aandachtswijken in Enschede hebben vanuit hun wijkraden de bedragen al bij elkaar opgeteld en komen nu tot de ontdekking dat er stadsbreed minder geld te besteden is dan de som der delen. De voortzetting van Buurt-aan-Zet zal over heel Enschede veel projecten opleveren, welke al in 2004 zouden kunnen worden uitgevoerd. Dit vraagt enige voorbereiding. Omdat het eerst genoemde bedrag alleen voor dit jaar is toegezegd, zullen we de handen uit de mouwen moeten steken om na vandaag alle betrokken instanties te mobiliseren zoveel mogelijk projecten aan te dragen, waaruit dan met de totaal beschikbare financiële middelen een keuze kan worden gemaakt. De uiteindelijke beslissing over de hoogte van het totaal bedrag zal in een volgende raadsvergadering opnieuw aan de orde komen.

Jan van der Graaf, raadslid

Email: j.vd.graaf@enschede.nl


Wanneer komt rijksweg N18?

Tijdens een bijeenkomst in Restaurant Evers in Haaksbergen is op uitnodiging van de Provincies Gelderland en Overijssel, in het bijzijn van Rijkswaterstaat, een uiteenzetting gegeven over de stand van zaken van Rijksweg N18 tussen Enschede en Varsseveld in de Achterhoek. Reeds jaren houden de verkeersveiligheid en de verkeersdruk langs deze weg de gemoederen bezig, met name binnen de bebouwde kom van Eibergen. In verschillende kabinetsperioden werden oplossingen als een complete autosnelweg of een soberder autoweg op de rol gezet, om bij een volgend kabinet er weer af te worden gehaald.

De beide provincies hebben nu de draad weer opgepakt, met de bedoeling door onderzoeken uit het verleden tegen het licht te houden van de laatste Europese richtlijnen inzake ecologie, milieu en verkeersontwikkeling.

De provincie Gelderland heeft voor 2003-2007 een bedrag van € 85 miljoen gereserveerd voor de direct noodzakelijke aanpassingen aan de N18. Van de provincie Overijssel mag nu zeker ook een bijdrage verwacht worden, zodat het plan tussen nu en 2010 gerealiseerd kan worden.

Er zijn diverse varianten getoond, waaruit na onderzoek zal moeten worden gekozen. Het gaat daarbij allereerst om een keuze tussen een korte omleiding of een lange omleiding ten noorden van Eibergen. Daarnaast is er een visie ontwikkeld voor het traject Lichtenvoorde-Eibergen met twee rijstroken voor een maximumsnelheid van 80 of 100 km/uur. In de plannen is aangegeven hoe de kruisingen kunnen worden uitgevoerd: ongelijkvloers of gelijkvloers, met fietstunnels en dergelijke. Daarbij dient rekening te worden gehouden met vrachtverkeer en de aansluitingen op onder meer de diverse industrieterreinen.

Over enkele jaren kan dan een definitief tracébesluit genomen worden, waarbij de direct betrokken gemeenten hun voorkeur kunnen uitspreken. Wie vanuit Enschede regelmatig met de auto naar ‘het zuiden’ rijdt, zal zich kunnen voorstellen hoe belangrijk deze weg is voor de aanliggende gemeenten.

Jan van der Graaf, raadslid

Email: j.vd.graaf@enschede.nl


Raad wil kaders noordelijk stadshart

Wij hebben al een aantal malen in deze nieuwsbrief bericht over het Muziekkwartier. Dit zal ook niet de laatste maal zijn. De afgelopen tijd heeft de Raad aangegeven een kaderstellend debat te willen houden over de directe omgeving van het Muziekkwartier. Het plangebied voor het Muziekkwartier is heel duidelijk afgebakend. Het gebied eromheen is op dit moment niet erg aantrekkelijk als woon- en winkelgebied. Helemaal nu het van Heekplein klaar is, is het nodig om aandacht te besteden aan het noordelijk stadshart.

De Raadscommissie Sociaal was het er over eens dat het Muziekkwartier een aanjager moet zijn voor de ontwikkeling van het noordelijk stadshart. Wethouder Hassink heeft dit signaal van de commissie al eerder opgepikt en komt in april met verdere voorstellen. Naar aanleiding van die voorstellen zullen wij ook in onze Nieuwsbrief verder berichten.

Hadassa Meijer-Ytsma, raadslid

Email: h.ijtsma@enschede.nl


Bekijk Enschede.ChristenUnie.nl

Op www.enschede.christenunie.nl vindt u een schat aan informatie over de activiteiten van de fractie, de wethouder en het bestuur van de ChristenUnie in Enschede. Maar ook gebedspunten, informatie over de verkiezingsuitslagen en het laatste nieuws. We houden de website voortdurend actueel. Surf regelmatig naar www.enschede.christenunie.nl en blijf op de hoogte van ons werk.


Agenda fractie ChristenUnie Enschede

  • donderdag 1 april 2004: Openbare fractievergadering ChristenUnie, kamer 73 stadhuis (aanvang 19.30 uur)
  • maandag 5 april 2004: Raadsvergadering, Raadszaal stadhuis (aanvang 19.00 uur)


Colofon

De Nieuwsbrief ChristenUnie Enschede is een uitgave van de gemeenteraadsfractie van de ChristenUnie in Enschede. De Nieuwsbrief verschijnt tien keer per jaar.

© Overname van artikelen met bronvermelding toegestaan.

Archief Nieuwsbrief

De verschenen Nieuwsbrieven zijn te vinden op internetpagina van de fractie: www.enschede.christenunie.nl


Telefoon en email

Fractie
Wethouder
Bestuur
  • Voorzitter: momenteel vacant
  • Secretaris: Peter-Jan van Tuil, (053 - 4 33 79 95), pjtuil@home.nl
  • Penningmeester: Peter-Jan van Tuil, (053 - 4 33 79 95), pjtuil@home.nl
Internet


Aanmelden / afmelden (gratis) abonnement Nieuwsbrief

Wilt u zich aanmelden voor een gratis abonnement op deze Nieuwsbrief? Vul eenvoudig uw emailadres in op onze website www.enschede.christenunie.nl in de rubriek Nieuwsbrief, rechtsonderaan op de startpagina.

« Terug

Archief > 2004 > maart

Geen berichten gevonden