Strop van 7,4 miljoen dreigt voor Enschede

zaterdag 07 februari 2004 15:08

Door ozb-plan kabinet

Uit: Tubantia van zaterdag 7 februari 2004

ENSCHEDE - De ingrepen van het kabinet in de onroerendzaakbelasting (ozb) dreigen de gemeente Enschede op te zadelen met een strop van 7,4 miljoen euro per jaar. Wethouder J. Goudt (financiën) houdt er ernstig rekening mee dat volgend jaar al fors moet worden bezuinigd.

Goudt zit met de handen in het haar. Hij heeft nog geen idee hoe hij deze kapitale tegenvaller moet opvangen. De vorige bezuinigingsronde leverde krap vier miljoen op. ‘Als je ziet hoeveel moeite dat al heeft gekost...’

De ozb-maatregelen van het kabinet Balkenende II pakken voor Enschede nóg slechter uit dan verwacht. Na Prinsjesdag hield Goudt al rekening met een strop van vier miljoen per jaar. Maar uit de zogenaamde hoofdlijnenbrief die het kabinet eind december aan de Tweede Kamer heeft gestuurd, blijkt het nadeel bijna een keer zo groot.

Aan de ene kant wil het kabinet het gebruikersdeel van de ozb afschaffen. Gemeenten worden in principe gecompenseerd door een hogere uitkering uit het Gemeentefonds. Maar de voorgestelde verdeelsleutel valt voor een aantal gemeenten negatief uit. Enschede gaat er 3,6 miljoen per jaar op achteruit.

Daar komt nog eens bij dat Balkenende II de ozb voor niet-woningen en het eigenarendeel aan een maximum wil binden. Enschede zit daar boven en moet de tarieven komende jaren dus stapsgewijs verlagen. Dat betekent voor de gemeente op termijn een verlaging van de jaarlijkse inkomsten van 3,8 miljoen. Totale nadeel dus 7,4 miljoen.

Op dit moment weet de gemeente nog niet waar ze aan toe is. Het is bijvoorbeeld nog onzeker wanneer de maatregelen worden ingevoerd. Beoogde datum is 2005. Maar het kan zijn dat de invoering één jaar wordt uitgesteld. Verder wordt verwacht dat het kabinet nog met een overgangsregeling komt. Maar op dit moment is daar nog geen enkel zicht op.

Het gemeentebestuur vindt dat Enschede door de ozb-maatregelen ‘onevenredig zwaar getroffen’ wordt en legt zich er dan ook niet bij neer. Er wordt gewerkt aan een lobby richting Den Haag, ‘om daarmee de scherpe kanten eraf te slijpen’. Maar ondertussen ontkomt de gemeente er niet aan om nu alvast te gaan nadenken over eventuele bezuinigingsmaatregelen in 2005 of - bij uitstel - in 2006. Het college heeft wethouder Goudt opdracht gegeven om mogelijkheden en alternatieven te onderzoeken.

Goudt heeft geen goed woord over voor de plannen van het kabinet van zijn CDA-partijgenoot Balkenende. ‘Dit is het failliet van de gemeentelijke autonomie. Op deze manier worden we een dependance van het Rijk.’

Archief > 2004 > februari