Nieuwsbrief 4-5

• Bekijk Enschede.ChristenUnie.nl

• Colofon

Europese verkiezingen

Op 24 januari jl. is in Ede het 10e Uniecongres gehouden. Daarbij ging het met name om de vaststelling van de kandidatenlijst voor de Europese verkiezingen, welke zullen worden gehouden op 10 juni 2004. Tijdens een levendige discussie werd een aantal amendementen ingediend, om de volgorde van de eerste drie namen op de lijst aan te passen. Daarbij ging het om de vraag of er gekozen zou worden voor een nieuwe kandidaat, of dat de ervaren zittende Europarlementariërs de lijst zouden moeten aanvoeren.

Na een tweetal schriftelijke stemrondes kwam uiteindelijk toch oudgediende Hans Blokland naar voren met ruim 52% van de stemmen. U kent Hans Blokland wellicht via zijn regelmatige bijdragen in ons Enschedese blad "Informatief", dat een aantal keer per jaar wordt uitgegeven. Hans Blokland heeft zich de afgelopen vijf jaar in het Europarlement bezig gehouden met vele onderwerpen, waarover Nederland in Europees verband meebeslist.

Namens de ChristenUnie is als tweede Peter van Dalen op de kandidatenlijst geplaatst. Zoals u wellicht ook al uit de krant hebt kunnen vernemen gaan wij samen met de SGP de Europese verkiezingen in. De kandidaat voor de SGP zal tot de eerste drie kandidaten op de lijst behoren. Door de uitbreiding van het aantal lidstaten wordt het totaal aantal leden van het Europarlement aangepast. Dat betekent voor de combinatie ChristenUnie-SGP, dat zij bij een voldoende opkomst zou kunnen rekenen op drie zetels.

Geloofwaardig kiezen

Heeft u belangstelling hebben voor het Verkiezingsmanifest "Geloofwaardig kiezen"? Dat is digitaal beschikbaar op de website www.christenunie.nl. Mocht u niet de gelegenheid hebben dit digitaal te verkrijgen, dan kunt u uw ondergetekende vragen u een exemplaar toe te zenden of aan te reiken.

Wij gaan er vanuit dat in Enschede het belang van Christelijke politiek in Europa wordt ingezien. Immers steeds meer belangrijke zaken op internationaal terrein worden besproken en beslist in Brussel. Zowel op principieel als financieel gebied gebeurt daar zeer veel. Dat vraagt om personen binnen het Europese parlement die uitgaan van een christelijke basis in verantwoordelijkheid en afhankelijkheid aan God, als Schepper en onderhouder van de hedendaagse wereld waarin wij leven.

Jan van der Graaf, raadslid

Email: j.vd.graaf@enschede.nl

Muziekkwartier

Maandag 2 februari jl. heeft eindelijk het raadsdebat over het Muziekkwartier plaatsgevonden, nadat het debat om praktische redenen twee maal was uitgesteld. Het zou een debat worden, waarin we als raad duidelijk kaders zouden stellen, om zo het college een duidelijk richting mee te geven. De plannen waren ondertussen begrensd tot puur het gebied waar het Muziekkwartier gebouwd moet worden.

Alle partijen zijn eenmaal aan het woord geweest en iedereen was het erover eens dat er ook een visie ontwikkeld moet worden voor de wijdere omgeving van het Muziekkwartier. Als ChristenUnie hebben wij aangegeven dat die ontwikkeling niet uit het budget van het Muziekkwartier kan worden betaald. Het college zal reeds bestaande plannen naast elkaar moeten leggen en kijken waar overlap zit of waar gaten vallen.

De Wonne

Voor ons stond als een paal boven water dat de woongemeenschap De Wonne op de huidige plaats moet blijven, met de huidige invulling. Wel zou er met De Wonne gepraat kunnen worden over de uitstraling van het gebouw (onderhoud en groen).

Het was jammer dat de Raad uiteindelijk niet een kader heeft kunnen vaststellen voor het college. Dit zal nu in de raadscommissie Sociaal verder moeten gebeuren. In de krant stond, dat het Muziekkwartier een beter debat had verdiend. Daar zijn wij het mee eens. Wij hadden liever gezien dat het debat in de raad was afgerond. Alleen had het debat, dat er tot nu toe is gevoerd, naar ons idee ook een beter verslag in de krant verdiend. In de krant was namelijk van geen enkele partij het standpunt terug te vinden…

Hadassa Meijer-Ytsma, raadslid

Email: h.ijtsma@enschede.nl

Mobiliteitsplan 2004-2015

In september 2003 hebben we in onze Nieuwsbrief al iets verteld over de actualisering (zeg maar: bij de tijd brengen) van het Mobiliteitsplan. In een aantal vergaderingen van de commissie Fysiek is er uitgebreid èn door de leden, èn door de deskundigen, èn ook door de verkeerswethouder de heer Goudt, driftig over gedebatteerd. En daarna werd op maandag 2 februari in de Raad aan het slotdebat over Mobliliteit begonnen.

De voornaamste knelpunten die we tegenkomen in de huidige verkeerssituatie zijn:

• Doorstroming van het autoverkeer
  • Ontsluiting van (woon)gebieden op het hoofdwegennet
  • Doorstroming van het openbaar vervoer
  • Leefbaarheid en veiligheid (o.a. Zuidlus, verblijfsgebieden)
  • Ontbreken van fietsroutes en de kwaliteit ervan (met name door het centrum)
  • Prijs en kwaliteit van het openbaar vervoer (frequentie, haltevoorzieningen)
  • Consequenties voor verdere ruimtelijke ontwikkelingen op de verkeerssituatie (Muziekkwartier, B&S-park, Kennispark, Medisch Spectrum Twente)
  • Parkeren in woongebieden.

Oplossingsrichtingen in dit plan

In grote lijnen moet er aan de volgende drie grote problemen gewerkt worden:

• Bereikbaarheid van het Centrum. Onder andere door: een betere verkeersafwikkeling van de Singelring (ook het verlengen van afslagstroken), dynamische parkeerverwijzing, aanleg van Park & Ride terreinen bij hoogwaardig openbaar vervoerlijnen (HOV).

• Bereikbaarheid van Enschede-West. Onder andere door: aanleg van de HOV-as West, aanleg van tweede buis naast de Prinsessetunnel, verbreding van de Auke Vleerstraat, aansluiting van de Zuid Eschmarkerrondweg op de Oosteweg en de A35.

• Vervolmaken van het fietsnetwerk, verhogen frequentie openbaar vervoer.

We hebben slechts een greep gedaan uit alle voortreffelijke plannen om het verkeer in de toekomst beter te laten doorstromen. Het plan is zeer evenwichtig samengesteld. Dat wil zeggen, zowel autoverkeer als openbaarvervoer en fietsverkeer krijgen de aandacht.

Prioriteitenlijst

Voor een groot aantal knelpunten is geld beschikbaar, maar zoals meestal te weinig om aan alle wensen te kunnen voldoen. Er zullen dus keuzes gemaakt moeten worden. Voor zaken als Duurzaam Veilig, monitoring (tellingen van verkeersbewegingen), de verlengde Euregioweg, de rijksweg N18 (verlenging van de Westerval rond Usselo naar Oost Gelderland), verbeteren van de Singelring, verbreden van de Auke Vleerstraat, ontsluiting van de Eschmarke en het compensatiepakket voor Enschede Noord, is budget beschikbaar. Ook het openbaar vervoer wordt niet vergeten. Zaken als de ontwikkeling van de HOV-assen West en Noord en dynamische reisinformatie op het busstation kunnen worden ontwikkeld.

Fietsverkeer

Echter in deze rij komen tot onze grote teleurstelling maatregelen ter verbetering van het fietsverkeer niet voor. Op dit punt zijn in de raad een aantal moties ingediend, die wij van harte ondersteund hebben. Wegens tijdgebrek wordt de stemming hierover pas maandag 16 februari 2004 gehouden. Ook een motie over betere oversteekmogelijkheden voor fietsers en wandelaars ondersteunen wij graag.

Daar is wel geld voor nodig, hoewel het naar verhouding maar om betrekkelijk kleine bedragen gaat. Voor de Euregioweg wordt alleen al bijna € 4 miljoen uitgetrokken. Hiervan kan heel goed een deel uitgesmeerd worden over de komende jaren. Ook komen er waarschijnlijk enkele subsidiebedragen beschikbaar.

Pier Datema, raadslid

Email: p.datema@enschede.nl

De Centrumring

Deze ring wordt ook wel Parkeerring genoemd, omdat die vooral bedoeld is voor autoverkeer, dat in de binnenstad wil gaan parkeren. De Centrumring wordt veel gebruikt door verkeer, dat de stad doorsteekt en dus niets in het centrum te zoeken heeft. Daardoor ontstaan regelmatig opstoppingen. Met de Centrumring bedoelen we de volgende wegen: de Zuidlus, het weggedeelte langs het Postkantoor, de Ripperdastraat, de Prinsessetunnel, een gedeelte van de Hengelosestraat, de Molenstraat en de Oldenzaalsestraat.

De fractie van de VVD heeft voorgesteld op de Centrumring éénrichtingverkeer in te stellen. Voordeel is dat het verkeer op de kruisingen met de toevoerwegen soepeler kan worden afgewikkel. Maar uit op verzoek van de VVD door wethouder Goudt ingesteld onderzoek blijkt, dat daar ook grote nadelen aan zitten. Er ontstaat namelijk veel sluipverkeer via de achterliggende straten en ook de Singelring krijgt meer verkeer te verwerken. De Singels zijn al vrij zwaar belast, zodat dit geen oplossing biedt. Eén van de grootste knelpunten langs de Centrumring is de Prinsessetunnel. Aan weerszijden liggen drukbezette kruisingen, terwijl naast het auto- en fietsverkeer hier ook het busverkeer prioriteit vraagt om op tijd te kunnen rijden. Om het openbaar vervoer vlot van het Station naar de geplande busbanen naar Noord en West te laten rijden is hier extra ruimte nodig. Conclusie uit het onderzoek is, dat er een extra tunnelbuis moet komen naast de bestaande Prinsessetunnel om ook het autoverkeer in beide richtingen te kunnen handhaven.

In het voorstel van het college wordt ook melding gemaakt van een proef om de Zuidlus (de weg ten zuiden van V&D) af te sluiten. Nu kun je tegen het houden van een proef nooit zo veel bezwaar hebben. Maar in dit geval hebben wij dat wel, omdat het autoverkeer dat er nu langs gaat door de achterliggende straten zal gaan rijden of over de Singelring. Dat is een verkeerde verschuiving. Een betere oplossing is om verwijzingen langs de hoofdwegen aan te brengen, zodat doorgaand verkeer van bijvoorbeeld Glanerbrug de Oostweg en de A35 neemt.

Pier Datema, raadslid

Email: p.datema@enschede.nl

Wonen, zorg en welzijn

"Goede voorzieningen op het gebied van wonen, zorg en welzijn zijn net zo belangrijk als grote projecten als het Van Heekplein en het Muziekkwartier". Dat zei E. Wieldraaijer, voorzitter van de Seniorenraad, tijdens een conferentie over wonen, zorg en welzijn op 26 januari jl. Hij kon wel eens gelijk hebben, want wie de investeringen optelt, die op dit gebied in de stad Enschede de komende jaren worden gedaan, kon wel eens een bedrag van meerdere honderden miljoenen tellen.

Als wethouder voor Werk, Inkomen en Zorg ben ik ook verantwoordelijk voor het project "Wonen en Zorg op maat". Samen met de woningbouwcorporaties en de zorginstellingen in de stad worden er plannen gesmeed om ouderen en gehandicapten zo lang mogelijk thuis te laten wonen. De stad is daarvoor ingedeeld in 15 woonzorggebieden, waar we gaan werken aan concentratie van zorgwoningen en de nodige voorzieningen, zoals winkels, gezondheidscentra en welzijnsinstellingen.

Tijdens de conferentie werd een convenant getekent door een veelheid van instellingen, die aan dit langjarige project willen werken. Uniek voor Enschede is, dat we met dit project de hele stad bedekken. Uniek is ook, dat de eerste stappen zijn gezet dat, naast de instellingen voor wonen en zorg, ook welzijnsorganisaties meedoen.

Vele initiatieven

Zo mocht ik eind 2003 de gerenoveerde zorgwoningen De Bothoven van de Stichting Gereformeerde Bouwcorporatie voor Bejaarden (SGBB) in gebruik nemen, waar de Zorggroep Manna thuiszorgdiensten levert. Daar is met Wijkwelzijnsorganisatie Oostgrens contact gezocht om de bewoners ook welzijnsdiensten aan te bieden. En in december 2003 woonde ik een bijeenkomst bij in Enschede Zuid, waar stadsdeelmanager Mark Verhijde initiatief genomen had om woonzorggebieden inhoud te geven, samen met de Stichting Wijkwelzijn Zuid. En dat zijn nog maar twee van de vele initiatieven, die in nagenoeg alle stadswijken plaatsvinden.

Wonen, zorg en welzijn: deze combinatie zal nog vele jaren onze aandacht vragen. Temeer omdat de minister van VWS een nieuwe Wet Maatschappelijke Zorg voorbereidt, waarin de rol van de gemeente op dit gebied versterkt zal worden. Grote vraag op dit moment is echter wel, of het rijk daar voldoende middelen bij zal gaan verstrekken. De ontwikkelingen in de Thuiszorg op dit moment maken mij daar vooralsnog niet gerust op.

Tymon de Weger, wethouder

Email: t.d.weger@enschede.nl

Denk mee over de Netwerkstad

De ChristenUnie-fracties van Almelo, Hengelo en Enschede zijn betrokken bij de Netwerkstad Twente, waarin ook Borne een rol speelt. Zoals uit eerdere Nieuwsbrieven al is gebleken, biedt de politieke samenwerking tussen de steden een breed scala aan plannen en mogelijkheden.

Om nu tot een goede afweging te komen is besloten om een gesprek te organiseren met burgers uit de Netwerkstadgemeenten. Onderwerp van gesprek is de Strategische Visie van de Netwerkstad. Daartoe mag elke politieke partij uit de gemeenteraad vijf mensen uitnodigen, om zo een goede spreiding te krijgen van burgers die zich willen inleven in de verschillende Netwerkstad-projecten. U kunt zich daarvoor aanmelden bij ondergetekende.

In Enschede vindt dat gesprek plaats op 19 februari 2004. Het voorontwerp van de Strategische Visie van de Netwerkstad (deel II) en het daarbijbehorende bijlagendeel zijn beschikbaar via de website www.netwerkstadtwente.nl onder de rubriek ‘downloads’, subrubriek ‘documenten’.

Voor Enschede zijn de belangrijkste projecten het Kennispark Twente, het Muziekkwartier en het cluster Zorg en Technologie. Met de andere Netwerkstad gemeenten dienen afspraken te worden gemaakt, om tot een goede afstemming te komen met projecten als het Hart van Zuid in Hengelo en het Regionale Bedrijven Terrein bij Almelo.

Als ChristenUnie-fracties uit Almelo, Hengelo en Enschede hebben wij op 21 januari j.l. in Hengelo overleg gehad. We konden vaststellen dat we in grote mate overeenstemming hebben over de verschillende toekomstplannen in de Netwerkstad. En dan gaat het om meedenken, meepraten, meewerken en wellicht onder bepaalde voorwaarden meebetalen. Wij zullen de discussie met de burgers met belangstelling volgen en nodigen een aantal van u daarvoor van harte uit.

Jan van der Graaf, raadslid

Email: j.vd.graaf@enschede.nl

Genereus pardon gevraagd

De afgelopen weken is er weer veel ophef over het vluchtelingenbeleid van het kabinet Balkenende II. Minister Verdonck komt enerzijds met een heel beperkt pardon voor maar 2200 mensen, die al heel lang in Nederland verblijven, anderzijds wil ze nu echt werk gaan maken van het uitzetten van zo’n 25.000 andere asielzoekers. De gemeenten in Nederland hebben zich samen bij de minister sterk gemaakt om te voorkomen dat al die mensen op straat komen te staan.

In de gemeenteraad van Enschede zijn daarover op 2 februari jl. vragen gesteld door PvdA en CDA. Mijn collega wethouder Joop Hassink (CDA) heeft die vragen beantwoord, waarbij hij duidelijk maakte dat de gemeente niet mee zal werken aan uitzetting, zolang er geen opvang in een vertrekcentrum is geregeld door de rijksoverheid. Verder heeft het college van B en W langs alle kanalen - rechtstreeks bij minister Verdonk, via Tweede Kamerleden etc. - protest aangetekend tegen het beperkte pardon. De raadsvragen waren van de zijde van PvdA en CDA, maar werden raadsbreed en dus ook door de ChristenUnie gesteund.

Wij zijn het in Enschede als wethouder en fractie van de ChristenUnie volstrekt eens met de stellingname van de Tweede Kamer-fractie van onze partij. Onze complimenten voor Tineke Huizinga, die haar mannetje (!) staat in dit moeilijke dossier!

Tymon de Weger, wethouder

Email: t.d.weger@enschede.nl

Bekijk Enschede.ChristenUnie.nl

Op www.enschede.christenunie.nl vindt u een schat aan informatie over de activiteiten van de fractie, de wethouder en het bestuur van de ChristenUnie in Enschede. Maar ook gebedspunten, informatie over de verkiezingsuitslagen en het laatste nieuws. We houden de website voortdurend actueel. Surf regelmatig naar www.enschede.christenunie.nl en blijf op de hoogte van ons werk.

Agenda fractie ChristenUnie Enschede

• maandag 16 februari 2004: voortgezette Raadsvergadering, Raadszaal stadhuis (aanvang 19.00 uur)
  • donderdag 26 februari 2004: Openbare fractievergadering ChristenUnie, kamer 73 stadhuis (aanvang 19.30 uur)
  • maandag 8 maart 2004: Raadsvergadering, Raadszaal stadhuis (aanvang 19.00 uur)

Colofon

De Nieuwsbrief ChristenUnie Enschede is een uitgave van de gemeenteraadsfractie van de ChristenUnie in Enschede. De Nieuwsbrief verschijnt tien keer per jaar.

© Overname van artikelen met bronvermelding toegestaan.

Archief Nieuwsbrief

De verschenen Nieuwsbrieven zijn te vinden op internetpagina van de fractie: www.enschede.christenunie.nl

Telefoon en email

Wethouder

• Voorzitter: momenteel vacant
  • Secretaris: Peter-Jan van Tuil, (053 - 4 33 79 95), pjtuil@home.nl
  • Penningmeester: Peter-Jan van Tuil, (053 - 4 33 79 95),
  • pjtuil@home.nl

Internet

Aanmelden / afmelden (gratis) abonnement Nieuwsbrief

Wilt u zich aanmelden voor een gratis abonnement op deze Nieuwsbrief? Vul eenvoudig uw emailadres in op onze website

www.enschede.christenunie.nl in de rubriek Nieuwsbrief, rechtsonderaan op de startpagina.

Archief > 2004 > februari