'Die Van Heekgarage krijgen we niet vol’

woensdag 20 oktober 2004 16:34

Raadslid Jan van der Graaf van de ChristenUnie ziet het niet zo donker in wat de problemen rond de Van Heekgarage betreft. "We moeten niet in paniek raken."

'Winkels of disco op plek garage'

Uit: Huis aan Huis van woensdag 20 oktober 2004.

ENSCHEDE - Als de tekorten blijven aanhouden op de parkeergarage onder het Van Heekplein moet een deel van de garage een andere bestemming krijgen. Dat vindt René Tenkink van GroenLinks. Het raadslid denkt daarbij aan ondergrondse winkels of een disco.

In plaats van de verwachte 1,6 miljoen euro loopt het tekort op de exploitatie van de parkeergarage onder het Van Heekplein dit jaar op tot 2,8 miljoen euro. Wethouder Jeroen Goudt (CDA) wil daarom de tarieven verhogen, maar volgens raadslid Marlon Kiranli van de PvdA moeten de parkeerkaartjes juist goedkoper worden. René Tenkink van GroenLinks vindt dat de tarieven op niveau zullen moeten blijven. "Verlagen moet sowieso niet", zegt Tenkink. "Wij hebben altijd tegen die parkeergarage geageerd en gezegd dat die veel te duur zou zijn. De twaalfde gemeente van het land moest zo nodig de grootste parkeergarage van Nederland hebben. Het is gewoon onbeheersbaar en achteraf hebben we gelijk gekregen.

Er moet natuurlijk iets aan gedaan worden, maar laten we eerst de voorstellen van de wethouder maar eens aanzien. Als de tekorten blijven aanhouden dan denk ik aan een herbestemming van een deel van de parkeergarage. In de oostbak zou bijvoorbeeld plek kunnen zijn voor een disco, of ondergrondse winkels die een beetje passend zijn in het gebied."

Hans Hofte van de Stadspartij zegt ook dat het vooraf al duidelijk was dat het mis zou gaan met de Van Heekgarage. "Die krijgen we niet vol, heb ik gezegd." Volgens het raadslid valt er niets tegen het tekort te doen. "In de toekomst wordt het alleen maar erger als het Twekkelerveld en het Deppenbroek ook een weekmarkt krijgen. Dan kun je het in de binnenstad wel schudden. De Duitsers mijden ons nu al. We zijn slecht bereikbaar en dat gedonder met die wielklemmen was ook geen reclame. Ik denk dat we ons erbij neer moeten leggen dat we jaarlijks op de Van Heekgarage een groot tekort hebben."

Raadslid Jan van der Graaf van de ChristenUnie ziet het niet zo donker in wat de problemen rond de Van Heekgarage betreft. "We moeten niet in paniek raken. De bereikbaarheid vanuit het oosten is nu nog een rommeltje en ook bij het eind van de Kuipersdijk worden nog maatregelen getroffen. De bereikbaarheid moet allemaal nog in orde komen. De tarieven moet je sowieso niet verhogen. Zaterdag staat het al netjes vol. Het gaat om de doordeweekse dagen, dan moet je dingen organiseren. We moeten in ieder geval geen hap-snapbeleid voeren, want dan krijg je zeker niet meer mensen naar Enschede. Je moet de wethouder even de kans geven", aldus Van der Graaf. Wethouder Goudt was niet bereikbaar voor commentaar.

Archief > 2004 > oktober