College: helft stadswachten moet weg

donderdag 28 oktober 2004 16:41

DCW nieuwe werkgever voor resterende toezichthouders

Uit: Tubantia van donderdag 28 oktober 2004

ENSCHEDE / HAAKSBERGEN - Ongeveer 35 van de zeventig stadswachten in Enschede raken hun baan kwijt. De rest wordt ondergebracht bij de DCW-dienst Stad en Projecten. Na onderhandelingen met de Stichting Veiligheidszorg Twente (SVT), de huidige werkgever van de toezichthouders in Enschede en Hengelo, stelt het college van B en W dit voor.

Volgens wethouder T. de Weger is deze maatregel noodzakelijk omdat het Rijk bezuinigt op de gesubsidieerde arbeid. Omdat Hengelo met dezelfde problemen kampt, is besloten de SVT op te heffen. 'De DCW is als staande organisatie goedkoper en flexibeler. Nu zijn daar al parkeerbeheer en parkeerwachten ondergebracht', aldus De Weger. De inzet is minstens de helft van de stadswachten te behouden, eventueel meer. Voor de overige personeelsleden wordt in overleg met de SVT een sociaal plan opgesteld. Het gaat over het algemeen om mensen die moeilijk een baan elders kunnen vinden.

Naast de stadswachten werken tien stafleden bij de stichting. Door de bezuinigingen is het volgens SVT-directeur W. van Egmond niet mogelijk de stichting overeind te houden. Enschede gaat terug van l ,9 miljoen naar een miljoen euro, Hengelo van 1,2 miljoen naar ruim zeven ton. 'We zijn een relatief goedkope stichting, maar het geld is er dus gewoon niet', zegt Van Egmond. De stadswachten zijn in 1998 ingevoerd als werkgelegenheidsproject maar hebben zich gaandeweg ontwikkeld als ondersteuning van de politie. 'Ze hebben een heel belangrijke taak', aldus de Hengelose wethouder B. Otten gistermiddag tijdens een gezamenlijke persconferentie. 'Daarom doen we ook moeite zoveel mogelijk banen te behouden. Maar we moeten ook keuzes maken. Voor ons is dit ook frustrerend.' Door de nieuwe opzet zullen in Enschede met name in de buitenwijken minder stadswachten gaan surveilleren. 'We zullen een herverdeling moeten maken. In samenwerking met de politie en de vijf stadsdeelmanagements moeten we goede afspraken maken.'

De maatregelen komen niet onverwacht. Al lange tijd is er onrust bij de stadswachten. Gistermiddag zijn ze geïnformeerd over de plannen. 'Er heerste een gespannen sfeer', aldus directeur W. van Egmond van de SVT. 'Wij zijn behoorlijk teleurgesteld. Vooral in het Rijk, maar ook wel in de gemeenten. We hebben onze plek in de stad duidelijk bewezen. De meeste mensen zijn vijf, zes jaar in dienst. Ze hebben een opleiding gevolgd. Dit is echt kapitaalvernietiging.'

Momenteel voeren de stadswachten in Enschede een handtekeningenactie. De ondernemingsraad liet al eerder weten niet akkoord te kunnen gaan met halvering van het aantal stadswachten. De ondernemingsraad is met een lobby bezig richting alle fracties in de gemeenteraad.

Het woord is nu aan de gemeenteraden. Eerder deze week lanceerde de PvdA-fractie al een voorstel om extra geld uit te trekken voor de stadswachten. Het moet nog blijken of hiervoor raadsbrede steun is. De twee stadswachten in Haaksbergen vallen buiten de plannen. De gemeente heeft al eerder een overeenkomst bereikt met de SVT om ze te behouden. Ook deze komen direct in dienst bij de gemeente. De opzet is in Hengelo de stadswachten onder te brengen bij een nog op te richten eigen afdeling Stadstoezicht. Naar verwachting kunnen hier dertig van de 41 een plek krijgen.

Archief > 2004 > oktober