De Republiek - De Roskam 03-10-08

zaterdag 04 oktober 2008 13:14

Het is jammer dat veel goede ideeën in het politieke bedrijf vaak van kleinere fracties komen. Dat is wel verklaarbaar, want kleine fracties worden gedwongen de hersens te laten kraken. Ze zitten niet in machtcircuits, waar plannen worden bedacht aan de lopende band, met alle kenmerken dien, namelijk veel van hetzelfde. Als zo'n kleinere partij plotseling tot een coalitie mag toetreden, zie je de ideeënrijkdom meteen verwarren. Neem de ChristenUnie in Hellendoorn en sinds kort in Rijssen-Holten, zie GroenLinks in Enschede en Hengelo, of voorheen D66 in Almelo.

Zolang ze in de oppositie zitten, leveren ChristenUnie, GroenLinks en D66 de beste raadsleden, uitzonderingen daargelaten. In de gemeente Enschede maken de geachte afgevaardigden Westerbeek van D66 en Van Houdt van de ChristenUnie deel uit van de kopgroep als het gaat om zowel de kwaliteit van hun voorstellen als de wijze van debatteren.

Je hoort nogal eens dat zulks te maken heeft met macht die corrumpeert. Wie ermee omgaat, wordt ermee besmet. Voor je het weet ben je ingekapseld, vastgesnoerd en derhalve onderdeel van het systeem. In het centrum van de bestuurlijke macht moet je concessies doen. Voor een deel gaat dat zeker op, maar er valt ook wat tegen te doen. Zo behoort de politiek leider van een partij nooit deel uit te maken van de regering, ongeacht of dat nu op nationaal, provinciaal of lokaal niveau is, misschien met uitzondering van één functie, die van minister-president. De invloed van elke partij dient verankerd te zijn en dus voort te komen uit de volksvertegenwoordiging.

Je hoort vaak dat de beste stuurlui aan wal oppositie staan te voeren, terwijl het op koers houden van het schip van staat vooral geschipper zou vergen. Dat is hooguit een deel van de waarheid (zoals alles vermoedelijk, want de waarheid is te groot voor mensen, zeker als ze aan politiek doen). De kwaliteit van het openbaar bestuur ten onzent zou zeer gebaat zijn bij politiek leiderschap dat het goede uit de eigen boezem haalt, dus uit de eigen partij, maar ook uit andere partijen, waaruit raden, staten en parlementen in een democratie bestaan. Nadenken kan geen kwaad!

Onlangs deed zich een mooi praktijkvoorbeeld voor tijdens een commissievergadering in Enschede. Het was de al genoemde Van Houdt die met de suggestie kwam dat we eens zouden moeten nadenken over de mogelijkheid veel windturbines te plaatsen op het bedrijventerrein bij Bornerbroek, aan de A35 in Almelo, tegenwoordig XL Business Park geheten, maar voorheen Regionaal Bedrijven Terrein (RBT). Het wakkere raadslid van de ChristenUnie bracht het wervend: "Maak van het RBT een RWT, een Regionaal Windmolen Terrein." Mogelijk (of hopelijk) brengt Van Houdt zijn op zijn minst oorspronkelijke en verder fascinerende voorstel maandagavond te berde als de gemeenteraad van Enschede in vergadering bijeenkomt. En mogelijk (opnieuw hopelijk) krabben de andere partijen zich dan alsnog achter de oren. Van Houdt zelf vindt het "buitengewoon onderzoekswaardig", maar wethouder Bleker (PvdA) wijdde er geen woord aan. Sympathieke knaap, die Van Houdt, dacht Bleker, een paar zeteltjes. Misschien dat politiek leider Van Hees van de PvdA maandagavond "buitengewoon parlementair" optreedt.

Er is alle aanleiding voor om over het voorstel na te denken. De exploitatie van het regionale bedrijventerrein is zoals bekend in handen van de provincie Overijssel en de gemeente Enschede, Hengelo, Almelo (elk 23 procent) en Borne (8 procent). Hoewel zich onlangs een bedrijf meldde (uit Raalte!) en de verwachting bestaat dat de acquisitie daardoor beter gaat lopen, was dit regionale bedrijventerrein langdurig een zorgenkindje en zeker weten nog steeds. In plaats van overal in Twente kleine windmolenparken te maken, zoals bij Enschede nabij Grolsch en in de Oosterweilanden bij Vriezenveen en nog zo kriskras wat plekken, zou er één regionaal windmolenpark van enige omvang en allure kunnen komen, stelde Van Houdt. Langs de autosnelweg liggen mogelijkheden, zie de internetimpressie van de situatie in Waddinxveen (A12).

Daar komt bij dat de Twentse samenwerking wordt versterkt, dat de ingreep in het landschap bij Bornerbroek als plaats heeft gevonden, terwijl het niet nodig was, maar nu toch nog enige zin krijgt. Ook wordt voorkómen dat elke gemeente begint te priegelen op de vierkante meter. Hier vier molens en daar twee turbines, dat schiet niet op, aldus Van Houdt, zet er op het RWT meteen veertig neer, goed voor de gehele energiebehoefte van een stad met de omvang van Enschede. Aldus het Enschedese raadslid. Vanuit de republikeinse visie: nóg veertig erbij en de hele Netwerkstad Twente zit er warmpjes bij. En de zorgen over het RBT zijn met een RWT echt verleden tijd.

Han Pape

Archief > 2008 > oktober