Raadsleden nog steeds vooral aan het vergaderen - ND 15-04-08

dinsdag 15 april 2008 13:21

NIJMEGEN - Raadsleden besteden bijna tweederde van hun tijd aan het lezen van stukken en voorbereiden van vergaderingen. Ze komen daardoor te weinig in contact met inwoners, terwijl dit onderdeel van hun raadswerk zeker vijftig procent zou moeten zijn.

Erwin Snijder van onderzoeksbureau Daadkracht, dat voor een gisteren gepubliceerd rapport onderzoek deed onder bijna 3400 raadsleden, vindt het opmerkelijk dat raadsleden zo veel tijd besteden om de stukken te bestuderen en te vergaderen. De controlerende taken van de gemeenteraad worden immers ook door onder meer de rekenkamercommissie uitgevoerd.

Volgens Snijder gaat de vergadercultuur ten koste van de overige taken van de raadsleden. In 2002 werd het zogeheten dualisme ingevoerd, om onder meer mogelijk te maken dat raadsleden meer contacten met burgers zouden krijgen. Raadsleden zouden in het vervolg nog maar eenderde van hun tijd besteden aan het controleren van het college, een derde aan het praten met burgers en een derde voor het ontwikkelen van een beleidsvisie. Ook die laatste taak schiet er bij in, zegt Snijder. ,,Raadsleden mogen de grote lijnen uitzetten voor het college, maar de meesten hebben geen visie omdat ze zich vastbijten in details.''

Veel raadsleden klagen volgens Snijder dat ze hun werk zo saai vinden. ,,Ze doen het zelf. Ze kunnen hun werk anders inrichten door meer de straat op te gaan.''

Contacten
In 2004 stelde een stuurgroep die de invoering van het dualisme evalueerde de norm op dat raadsleden de helft van hun tijd moeten besteden aan maatschappelijke contacten. Dat wil zeggen spreekuren houden, politieke avonden organiseren of het bijwonen of afleggen van wijkbezoeken.

Gemiddeld
Gemiddeld besteden raadsleden veertien uur per week aan raadswerkzaamheden, blijkt uit het onderzoek; tien uur in de kleine gemeenten, oplopend tot 21 uur in de grote gemeenten.

Raadsleden van de SGP en de ChristenUnie besteden minder dan gemiddeld tijd aan het raadswerk. Raadsleden van D66, GroenLinks, PvdA en SP maken meer uren dan gemiddeld. D66 laat met zestien uren per week de grootste tijdsbesteding zien. Deze raadsleden maken daarmee bijna 67 procent meer uren dan de SGP-raadsleden. Het onderzoeksbureau nuanceert deze conclusie wel, door erop te wijzen dat SGP- en ChristenUnie-raadsleden relatief meer in kleinere gemeenten zijn vertegenwoordigd, terwijl GroenLinks- en D66- raadsleden juist vaker in grotere gemeenten hun werk verrichten.

Onderzoeksbureau Daadkracht is van plan de enquête jaarlijks te herhalen.

'Voor kleine fractie lastig'
Naam: Bernard Veldkamp
Is: ChristenUnie-fractievoorzitter in Enschede
Gemiddeld aantal uren per week: vijftien tot twintig