In gesprek met Enschedese moslimorganisaties

vrijdag 04 april 2008 19:11

De film Fitna is eindelijk verschenen. Gelukkig kunnen we achteraf constateren dat het rustig gebleven is in Nederland, maar veel moslims hebben de film toch als een enorme karikatuur en als een belediging ervaren. We leven in een land met vrijheid van meningsuiting, maar het is beschamend als er op die manier een invulling aan wordt gegeven. Afgelopen donderdag kwamen raadsleden en vertegenwoordigers van moslimorganisaties bij elkaar. Deelnemers aan het gesprek vertelden hoe ze de film hadden ervaren. De film werd gezien als overdreven, beledigend, haatdragend en belachelijk. Anderen gaven aan dat ze absoluut geen zin hadden om tijd en energie aan deze film te besteden.

Vervolgens is doorgepraat over het hoe-nu-verder. Hoe voorkomen we verdere polarisering in Enschede? Dialoog en extra onderwijs over verschillende culturen en religies zijn belangrijk. Het blijft alleen lastig om juist die mensen in Nederland te bereiken die zich bij Wilders aansluiten. Staan zij wel open? Voor politici en pers blijft het belangrijk om duidelijk aan te geven wat het probleem is. Gaat het om schooluitval, werkloosheid en criminaliteit van allochtonen of is er een probleem met de religie? Tot slot presenteerde de Islamitische Stichting Nederland hun initiatief om in Enschede tot verdere integratie te komen. Ga eens bij elkaar op de koffie. Op de website www.moslimsinactie.nl kun je vervolgens een vlammetje zetten, met daaraan gekoppeld een verslag van het gesprek. Collegeleden, raadsleden en burgers worden van harte uitgenodigd om op die manier te werken aan verdere integratie.

Archief > 2008 > april