Geen nieuwe coffeeshop in Noord! - TC Tubantia 06-02-08

woensdag 06 februari 2008 09:52

ENSCHEDE - In het voormalig café Spitfire, op de hoek van de Horstlindelaan en de Deurningerstraat, mag geen nieuwe coffeeshop worden gevestigd. Maar dat betekent niet dat er definitief geen verkoop- en gebruikerspunt voor softdrugs in komt.

Want er bestaat een kans dat de in Velve-Lindehof gesloten coffeeshop Ketama alsnog naar Spitfire verhuist. Voor verontruste wijkbewoners betekent dit dat ze in onzekerheid blijven.

Dat een nieuwe coffeeshop in Spitfire is uitgesloten is het gevolg van het besluit van B en W van vorige week, dat op loopafstand van 250 meter van een basisschool geen nieuw verkoop- en gebruikerspunt mag komen.

Het verhuisverzoek van Ketama is echter eerder gedaan en valt dus niet onder de nieuwe regels. Deze coffeeshop aan de Oostveenweg werd vorig jaar op last van burgemeester P. den Oudsten gesloten, nadat er een te grote voorraad softdrugs was aangetroffen.

Den Oudsten weigert nu aan Ketama om voor Spitfire een drank- en horecavergunning te verstrekken. Dat komt mede doordat de exploitant na de sluiting wegens een te grote voorraad niet meer van onbesproken gedrag is. Hij mag daarom zijn beroep niet meer uitoefenen.

Volgens advocaat R. Speijdel zal de exploitant van Ketama de weigering van Den Oudsten voor de bestuursrechter in Almelo aanvechten. Als de exploitant gelijk krijgt en recht heeft op een drank- en horecavergunning voor Spitfire, kan daar toch een coffeeshop inkomen. Dan ontstaat er een nieuwe situatie, waarmee de buurt niet blij zal zijn, erkent zegsman H. Bosman van de gemeente.

Zie ook het artikel over de eerder hierover door ons gestelde vragen: http://enschede.christenunie.nl/k/n9986/news/view/169123/68575/Vragen-over-vestiging-coffeeshop-nabij-twee-basisscholen.html

Archief > 2008 > februari