Speel-o-theek verdwijnt uit Zuid

donderdag 31 januari 2008 15:51

Afgelopen dinsdag hoorden we het formeel. De Speel-o-theek verdwijnt uit Enschede-Zuid. De collectie verhuisd naar de Speel-o-theek in de Laares en de openingstijden halveren. Een vervelende ontwikkeling voor Enschede-Zuid, waar bewoners profiteerden van een gevarieerd aanbod aan speelgoed voor slechts EUR 13,50 per jaar. De ChristenUnie betwijfelt of al die ouders voortaan hun speelgoed in de Laares gaan lenen, en het is duidelijk dat de kinderen hiervan de dupe zijn.

Navraag in de stadsdeelcommissie leerde ons dat het verdwijnen het gevolg is van een herijking van de activiteiten van Alifa. In overleg met de gemeente is besloten dat vanuit het oogpunt van welzijnswerk het voldoende is als de stad beschikt over één speel-o-theek, die minder vaak geopend is. Alifa besteedt het geld liever aan andere projecten, die beter zouden passen bij de doelen van het welzijnsbeleid en een groter bereik zouden hebben. Zo komt er een project Spel-aan-Huis en een vertel-tas die afgehaald kan worden op 21 lokaties.

Op zich waardevolle projecten, die ongetwijfeld prima passen binnen de prestatie afspraken die Alifa met de gemeente heeft gemaakt, maar het moge duidelijk zijn dat we als ChristenUnie moeite hebben met dit besluit. De stekker wordt getrokken uit een goedlopende voorziening. De nieuwe projectien moeten zich eerst nog bewijzen en voorlopig zijn de mensen in Zuid hun speel-o-theek wel kwijt.

Bernard Veldkamp

Archief > 2008 > januari