Bouwclaims zetten gemeente klem – TC Tubantia 10-01-08

donderdag 10 januari 2008 18:48

ENSCHEDE - Minder huizen in De Eschmarke is geen optie: onbetaalbaar. Het aantal van 4500 woningen in De Eschmarke móet worden gebouwd. Minder woningen in de nieuwe wijk tussen Enschede en Glanerbrug is niet realistisch. De huidige verzadigde huizenmarkt (vraag en aanbod liggen vrijwel gelijk) heeft daar geen invloed op. De gemeente is jaren geleden verplichtingen aangegaan waar ze vrijwel niet af kan. Zo reageerde stadsdeelwethouder J. van der Zee op de vraag van commissielid J. van Houdt (CU) over het op volle kracht doorgaan met woningbouw in De Eschmarke. "Ik heb groeiende twijfel of we wel zo verder moeten met deze Vinex-wijk. Straks bouwen we voor leegstand", aldus Van Houdt.

Van Houdt uit zijn zorgen bij de bespreking van uitbreidingsplan 15 in de stadsdeelcommissie Oost. De gevolgen van uitstellen van de woningbouw in De Eschmarke en zeker van het geheel schrappen van plannen zijn voor Enschede dramatisch, zo probeerde wethouder Van der Zee het CDA en de PvdA duidelijk te maken. De financiële consequenties - Enschede komt nu al ruim 35 miljoen euro tekort op de Vinex-wijk - zijn voor de gemeente dan niet te overzien. Bovendien is Enschede verplichtingen aangegaan met projectontwikkelaars en aannemers, die actief zijn in De Eschmarke. Bij de aankoop van de grond in dit gebied, jaren geleden, is die gemeente verplichtingen aangegaan. "Van de claims kunnen we niet zomaar af. Vrijwel alle woningen die nog in De Eschmarke kunnen worden gebouwd zijn nodig voor die claims. Als ontwikkelaars hier niet kunnen bouwen, dan hebben ze recht om elders in de stad hun rechten te verzilveren of we moeten die rechten afkopen", schetst wethouder Van der Zee het dilemma.

In deelgebied 15 gaat het om een terrein van 5,7 hectare tussen Bultsweg, Lonnekerweg en Verlengde Euregioweg, waar circa 162 huizen zijn gedacht in het middeldure (boven 160.000 euro) en dure segment. Aan de oostzijde van de Lonnekerweg in deelplan 16 is aansluitend op plan 15 ruimte voor nog grotere kavels. Beide gebieden zijn weliswaar onderdeel van De Eschmarke, maar volgens wethouder Van der Zee toch vooral een mooie afronding van de noordzijde van Glanerbrug.

Archief > 2008 > januari