Vliegwiel Twente Maatschappij en de doorstart van de luchthaven Twente

woensdag 21 november 2007 20:20

Voor de raad van 3 december staat het voorstel op de agenda om in te stemmen met de Vliegwiel Twente Maatschappij. De gemeente Enschede participeert voor 40%, de provincie voor 20% en het Rijk voor de resterende 40%.

Door de VTM komen we uit een bestuurlijke impasse die was ontstaan omdat de gemeente Enschede en het Rijk niet tot overeenstemming kwamen over de verkoop van de grond. Het doel van de VTM wordt het ontwikkelen van het gebied van de luchthaven Twente. Daarvoor brengt het Rijk de grond in, de provincie 10 miljoen euro en de gemeente Enschede 20 miljoen euro. Deze bedragen zullen terugverdiend moeten worden uit de grondexploitatie.

De ChristenUnie is positief over dit initiatief. Uitgangspunt is dat alle stakeholders betrokken kunnen worden bij het maken van plannen voor de gebiedsontwikkeling. Er zullen vier scenario's bekeken worden, twee met en twee zonder een luchthaven. Gezamenlijk wordt op zoek gegaan naar een sluitende businesscase. Daarnaast staat de investering van 30 miljoen euro in verhouding tot de grootte van het gebied.

Onduidelijkheid blijft er over een aantal concrete zaken. Wat zijn de risico's verbonden aan de sanering? Wat zijn de kosten van de doorstart? Hoeveel hectares zullen bebouwd moeten worden om tot een sluitende exploitatie te komen? Daarnaast blijkt uit de stukken niet duidelijk wat het ambitieniveau van de VTM is en of er hierover overeenstemming bestaat tussen de partners. De ChristenUnie zou hier graag duidelijkheid over krijgen voordat wij echt in kunnen stemmen met het voorstel.

Tenslotte zijn er natuurlijk de ontwikkelingen rond de doorstart van de luchthaven. En die zijn ronduit negatief. Het Rijk heeft besloten dat er vanaf 1 januari 2008 slechts general aviation gaat plaatsvinden op de luchthaven. Hiermee is (voorlopig) de stekker getrokken uit de commerciële luchtvaart op Twente. Het is het college niet gelukt om een exploitant te vinden en het is onduidelijk wat de gevolgen hiervan zijn voor de regio. Blijft de IATA status bijvoorbeeld gehandhaafd? Kunnen er regionale partners gevonden worden die toch willen investeren? Wat is de visie van het Rijk of luchthaven Twente voor de lange termijn? Ook vraagt de ChristenUnie zich af hoe hoog de kosten van het open houden zijn en welke gevolgen dat zal hebben op de grondexploitatie. Het laatste woord is hierover nog niet gezegd.

Bernard Veldkamp

« Terug

Archief > 2007 > november

Geen berichten gevonden