Nieuwsbrief ChristenUnie Enschede 7-4

• Algemene beschouwingen bij Kadernota 2008-2011
  • Tweede ring voor het Arke stadion
  • Dossier Noorderhagen: van hoofdpijn naar migraine
  • Raad met huiswerk het reces in
  • Snelheid eruit in Zuid
  • Vragen over vestiging coffeeshop nabij twee basisscholen
  • Namens de fractie: prettige vakantie!

en verder:

• Bekijk onze website!
  • Colofon

Algemene beschouwingen bij Kadernota 2008-2011

De laatste raad van het seizoen stond onder andere in het teken van de Kadernota. In deze nieuwsbrief zal verder worden stilgestaan bij de andere onderwerpen die in de laatste raadsvergadering voor het reces verder aan bod kwamen. De integrale tekst van onze Algemene beschouwingen bij de Kadernota, waarvan u hieronder de inleiding leest, is te lezen op onze website: www.enschede.christenunie.nl.

“Dank u voorzitter. Als ChristenUnie willen wij graag politiek bedrijven vanuit een open houding. Wij willen gelovig luisteren, naar wat onze samenleving nodig heeft. Bij het schrijven van mijn bijdrage heb ik mij dan ook laten inspireren door de zogenaamde cultuuropdracht die ons in Genesis 2:15 is meegegeven. In de Nieuwe Vertaling, die wij alle fracties bij het verschijnen ervan hebben aangeboden, staat hier: God, de Heer, bracht de mens in de tuin van Eden, om die te bewerken en erover te waken. Ik ga hier zo verder op in.

>> Lees verder de integrale tekst op onze website.

Jurgen van Houdt, fractievoorzitter

Tweede ring voor het Arke stadion

In de laatste raadsvergadering stond verder het verstrekken van een lening aan FC Twente, ten behoeve van de uitbreiding van het Arke stadion, op de agenda. FC Twente heeft een belangrijke plaats in de Enschedese samenleving. De club heeft een samenbindend karakter voor onze inwoners en gelet op de bekladde bruggen over snelwegen, ook daarbuiten. Zeker wanneer het sportief goed gaat is de club een visitekaartje voor onze stad en regio. Vanwege de beantwoording van onze vragen in de stedelijke commissie, hadden wij in de raad nog één bedenking bij het voorstel.

Moeite met voetbal op zondag
Het moest ons namelijk wel van het hart dat wij als ChristenUnie moeite hebben met het feit dat voetbalwedstrijden zo regelmatig op zondag worden gespeeld. In het stuk werd aangegeven dat FC Twente haar inspiratie voor een deel bij Engelse clubs haalt. In deze competitie worden bijna alle wedstrijden op zaterdag gespeeld. Wij hebben het college dan ook dringend verzocht om zich samen met FC Twente sterk te maken voor een beperking van het aantal wedstrijden op de zondag. Dan worden ook minder christenen die in dienende beroepen, zoals bij de politie, werkzaam zijn verplicht om vanwege hun werkzaamheden rondom een wedstrijd, hun kerkdiensten te missen. Aangezien het college, bij monde van onze burgemeester, met een positieve toezegging hierop kwam en aangaf hierover met FC Twente in gesprek te gaan, konden wij uiteindelijk met het voorstel instemmen.

Jurgen van Houdt, fractievoorzitter

Dossier Noorderhagen: van hoofdpijn naar migraine

In de raad van 18 juni was een aantal partijen nog niet in staat om een standpunt in te nemen over hun voorkeursvariant voor de Noorderhagen. Het college heeft vervolgens een heldere overzichtsnotitie gemaakt om deze partijen te helpen bij het maken van een keuze. De informatie die hieruit naar voren kwam, vormde voor ons geen reden om het standpunt dat wij in onze eerste termijn hadden ingenomen, bij onze tweede, in de raad van 2 juli te wijzigen.

Overwegingen keuze volledige nieuwbouw
Gelet op de financiële situatie van de gemeente vinden wij het onverantwoord om voor het behoud van het witte pand aan de Noorderhagen, €600.000,- uit te trekken. Helemaal omdat er over deze variant nog geen overeenkomst met de Larinkstichting kon worden bereikt en deze dus nog steeds het financiële risico van een schadeclaim in zich heeft. Hier komt bij dat langere vertraging alleen maar extra kosten met zich meebrengt. Daarnaast vinden wij het van groot belang dat er sprake is van een betrouwbare overheid die de door haar gemaakte afspraken nakomt.

Vrees schadeclaim groeit
Wij hadden dan ook gehoopt dat de verstrekte notitie tot besluitvorming bij de andere partijen had geleid, zodat we in de vergadering van 2 juli wel een beslissing konden nemen. Een verder uitstel op kosten van de gemeenschap vinden wij echt onverantwoord, maar zal middels een amendement van de Partij van de Arbeid, toch weer gaan plaatsvinden. Hierbij lijkt onze vrees voor een schadeclaim werkelijkheid te gaan worden, want recentelijk ontvingen we een brief van het college om ons over de uitvoering van het vervolgtraject te informeren. Hieruit komt naar voren dat het college de opdracht van de meerderheid van de raad niet integraal kan uitvoeren, aangezien het bestuur van de Larinkstichting niet bereid is om mee te werken aan een verdere uitwerking van de twee in het amendement genoemde varianten. Dit is niet vreemd, want ter vergadering lag al een brief van de Larinkstichting die onderstreepte dat deze andere varianten geen optie waren.

Oplossing blijft keuze tussen twee oorspronkelijke varianten
De raad lijkt nu nog tot oktober te hebben om aan een gerechtelijke procedure te ontkomen. De oplossing hiervoor is wat ons betreft nog steeds een heldere keuze tussen volledige nieuwbouw of uitvoering van de ABC-variant, waarin het witte pand behouden blijft. Gelet op de ontstane situatie zijn wij bereid om ons standpunt hierbij nog eens te overwegen. We hopen dat de andere fracties dit ook doen, want het is van groot belang dat we zo snel mogelijk de impasse met elkaar doorbreken.

Jurgen van Houdt, fractievoorzitter

Raad met huiswerk het reces in

Het laatste agendapunt in de raad betrof de plannen van het college met het gebied Hardick en Seckel. Als gemeente lijden we hierop jaarlijks een structureel verlies van €400.000,- Het college geeft met de planvorming invulling aan een besluit van de raad uit 1998, voor een gefaseerde herontwikkeling van het gebied en het sluiten van het bedrijfsverzamelgebouw.

Bijna hamerstuk in commissie
Wij konden ons hierbij vinden in de keuze tot herontwikkeling van dit gebied in een zogenoemde middenvariant, met ruimte voor woningbouw en bedrijven. Een meerderheid van de raad was echter ineens de mening toegedaan dat er een onderzoek naar behoud van het verzamelpand moest komen.
Dit is vreemd, want het stuk geeft zoals gezegd uitvoering aan een eerder door de raad genomen besluit en was in de commissie bijna een hamerstuk.

Zorgelijke tendens
Het baart mij zorgen dat er na de besluitvorming rond de Noorderhagen, voor de tweede keer in één raadsvergadering, sprake was van een zwalkende raad: het college geeft uitvoering aan een raadsbesluit, een aantal mensen roert zich hiertegen in de krant en een aantal fracties draait in haar standpunt bij als een krantenblad aan de boom. Met dit patroon wordt het natuurlijk wel een onbestuurlijk geheel. Ik vraag me oprecht af of we met deze naar populisme en besluiteloosheid neigende trekjes in de raad wel goed bezig zijn?! Deze vraag hebben we onze collega-raadsleden aan het slot van de bijdrage dan ook meegegeven als huiswerk het reces in.

Snelheid eruit in Zuid

In de rondvraag van de stadsdeelcommissie Zuid heeft de ChristenUnie haar zorg uitgesproken over de hoge snelheid waarmee wordt gereden over de Knalhutteweg vanuit het buitengebied, de stad in. De stadsdeelwethouder gaf toe dat er, ondanks getroffen maatregelen, nog steeds te hard wordt gereden.

Vraag van ons was dan ook, wat de wethouder hier aan gaat doen. Ruim voor de bebouwde kom zal nu een bord worden geplaatst waarop staat aangeduid dat de snelheid daar niet boven de 60 kilometer mag liggen. Verwacht wordt dat het verkeer hierdoor eerder de snelheid aanpast voor het de stadgrens binnenkomt en dat de snelheid dan is gedaald tot onder de 50 kilometer per uur.

Het mag duidelijk zijn dat de ChristenUnie blij is met deze toezegging van de wethouder. Op deze wijze zal men immers met gematigde snelheid de kruising met Het Stroink passeren. Dit is nou net een kruising waar veel kinderen oversteken.

Wim Tekkelenburg, commissielid

Vragen over vestiging coffeeshop nabij twee basisscholen

De afgelopen tijd kwamen bij ons meerdere reacties binnen over de vestigingsmogelijkheden van een verkoop- en gebruikerspunt van softdrugs in het pand van Spitfire op de hoek Deurningerstraat/Horstlindelaan. Wij hebben met verbazing hiervan kennisgenomen, aangezien het genoemde pand op maar 50 meter afstand ligt van twee basisscholen in de wijk Deppenbroek. Naar aanleiding hiervan hebben wij dan ook vragen gesteld aan het college. Hieronder vindt u een weergave van de beantwoording zoals deze naar voren kwam in een artikeltje hierover in de Twentsche Courant Tubantia van 26-06-2007.

Coffeeshop ook niet in buurt van basisscholen!

ENSCHEDE - Burgemeester P. den Oudsten wil de regels rond het vestigingsbeleid van coffeeshops op een enkel punt aanscherpen. In de huidige situatie mag in een straal van 250 meter rond een middelbare school geen coffeeshop worden gevestigd. Wat Den Oudsten betreft gaat dit criterium ook gelden voor basisscholen. Hij gaat zich hier in de evaluatie van het coffeeshopbeleid, dit najaar, hard voor maken. De burgemeester zei dat gisteravond in de stedelijke commissie op vragen van J. van Houdt van de ChristenUnie naar aanleiding van de aangekondigde vestiging van een coffeeshop in het Spitfire-pand aan de Deurningerstraat. Overigens is het aantal coffeeshops in de stad al teruggebracht van 20 naar 'bijna negen'

Jurgen van Houdt, fractievoorzitter

Namens de fractie: prettige vakantie!
Dit is de laatste nieuwsbrief voor de vakantie. De ChristenUnie Enschede heeft een bijzonder seizoen achter de rug. Hadassa Meijer ging als eerste raadslid in Nederland met zwangerschapsverlof en Bernard Veldkamp zit in verband met zijn werk enige maanden in het buitenland. De fractie is hierdoor twee keer van samenstelling veranderd, maar de koers bleef dezelfde. God de Schepper, waarvan wij ons afhankelijk weten, heeft ons weer een seizoen de ruimte gegeven voor het besturen van onze mooie stad. Wij hebben dankbaar en tot Zijn eer aan deze verantwoordelijkheid invulling willen geven.
De afgelopen tijd is erg druk geweest. Veel belangrijke besluiten moesten nog voor de zomervakantie worden genomen. U heeft daar in deze Nieuwsbrief het een en ander over kunnen lezen. Nu heeft de raad een aantal weken reces. Begin september gaan we DV weer aan de slag. We wensen u allen een hele goede vakantieperiode toe. Als u nog op vakantie gaat, dan wensen we u veel plezier toe en een behouden thuiskomst. We hopen in het nieuwe seizoen weer van ons te laten horen. Mocht hier aanleiding voor bestaan, schroom dan niet om dit zelf ook te doen. Wij staan graag voor u klaar. Onder het kopje contact vindt u al onze e-mail adressen.

Bekijk onze website!

Op onze website www.enschede.christenunie.nl vindt u een schat aan informatie van de fractie en het bestuur van de ChristenUnie Enschede. Nieuwsberichten van de fractie en uit de pers, maar ook de agenda, standpunten, contactinformatie en een steeds rijker wordend archief. Daarnaast kunt u zich hier aanmelden als lid van de Nieuwsbrief en van de partij, om ons werk te ondersteunen.

We houden de website voortdurend actueel. Surf regelmatig naar www.enschede.christenunie.nl en blijf op de hoogte.

Redactie Nieuwsbrief

Internet

Colofon

De Nieuwsbrief ChristenUnie Enschede is een uitgave van de gemeenteraadsfractie van de ChristenUnie in Enschede. Overname van artikelen is toegestaan.

Archief Nieuwsbrief
De verschenen Nieuwsbrieven zijn op internet te vinden op: www.enschede.christenunie.nl

Aanmelden (gratis) abonnement Nieuwsbrief
Wilt u zich aanmelden voor een gratis abonnement op deze Nieuwsbrief?Stuur dan een mailtje naar j.v.houdt@enschede.nl