Bijdrage debat over Buurtkamers

dinsdag 09 januari 2007 14:41

Voorzitter, mijn fractie is blij dat de door ons gevraagde memo er is en hier vanavond besproken kan worden. Complimenten hiervoor aan de wethouder.

Uit de verschillende functies van de buurtkamers die in de memo worden onderscheiden komt duidelijk naar voren dat deze laagdrempelige ontmoetingsruimten een belangrijke functie hebben in de wijk.

Desondanks is de toonzetting van de Memo nogal negatief. Zo geeft de wethouder in zijn Memo aan dat er, naar zijn mening, maar een relatief kleine groep mensen in de Buurtkamers komen. Waar de wethouder deze mening op baseert wordt ons uit het stuk niet duidelijk.

Heeft de wethouder een benchmark gehouden? Hoe verhoudt het getal van ongeveer 235 bezoekers per week in de Helmerhoek zich dan tot andere initiatieven op dit gebied in onze stad? Wanneer we die aantallen zouden weten, zouden we kunnen beoordelen of het hier daadwerkelijk om een ‘relatief kleine groep’ gaat.

In de Memo geeft de wethouder verder aan dat het komende jaar wordt gebruikt als een overgangsjaar om het aanbod ten behoeve van senioren nader te ontwikkelen. Wij hadden echter graag vanuit deze Memo, onomwonden vernomen wat de inzet van de wethouder zal zijn bij het formuleren van het beleid van de gemeente Enschede op dit gebied. Gaat hij hiervoor of laat hij dit vallen?

Laat ik dan wel duidelijk zijn over wat wij willen. De ChristenUnie wil dat er, afhankelijk van de vraag in een gebied, altijd een laagdrempelig aanbod voorhanden is om sociaal isolement tegen te gaan. Indien gewenst dus in elk woonservicegebied een Buurtkamer! Dit is ook de strekking van onze motie die in het Kaderstellende WMO debat door de raad is aangenomen.

In deze motie wordt gesteld dat niet in de stadsdelen, maar juist in de woonservicegebieden, het best kan worden bepaald of er behoefte is aan een aanvullende laagdrempelige voorziening. Wij vinden het dan ook onverstandig om eventuele voortzetting respectievelijk oprichting van Buurtkamers bij de stadsdelen onder te brengen. Mede omdat de verhouding tussen stadsdeel en woonservicegebied nog niet duidelijk is. Of heeft de wethouder deze verhouding inmiddels geconcretiseerd? Dan zouden we graag in die informatie delen.

Bijdrage van Jurgen van Houdt in reactie op de Memo van wethouder Wallinga over de stand van zaken met de Buurtkamers in Zuid.

Archief > 2007 > januari