ChristenUnie Enschede levert eerste zwangerschapsverlofraadslid van Nederland

maandag 27 november 2006 13:18

De gemeente Enschede heeft de primeur om als eerste gemeente van Nederland een raadslid te beëdigen ter vervanging van een raadslid dat met zwangerschapsverlof gaat. Jurgen van Houdt zal op maandag 27 november worden beëdigd als opvolger van Hadassa Meijer. De 25-jarige bestuurskundige was sinds de laatste gemeenteraadsverkiezingen commissielid namens de ChristenUnie en draait vanaf 2001 mee in de fractie. Van Houdt wordt met zijn beëdiging het eerste ‘zwangerschapsverlofraadslid’ van Nederland.

Op 11 oktober 2006 is de wet ‘Regeling van de tijdelijke vervanging van leden van de Tweede Kamer en Eerste Kamer der Staten-Generaal, de provinciale staten en de gemeenteraden wegens zwangerschap en bevalling of ziekte’ van kracht geworden. De regeling bevat een aantal wijzigingen van de Kieswet, waardoor het mogelijk is geworden dat raadsleden met zwangerschapsverlof gaan. Met de benoeming van Van Houdt als raadslid namens de ChristenUnie, geeft Enschede als eerste gemeente van Nederland, invulling aan deze kersverse regeling.

Archief > 2006 > november