De WMO

donderdag 27 juli 2006 20:30

Tijdens de laatste algemene beschouwingen heeft de ChristenUnie opnieuw aandacht gevraagd voor de invoering van de WMO. Daarbij stonden twee thema's centraal. Een daarvan was de manier van aanbesteden, het andere punt was de ondersteuning van mantelzorgers.

De ChristenUnie had liever gezien dat er op een andere manier zou worden aanbesteed. Nu worden er vier of vijf partijen aangewezen. De ChristenUnie is er een voorstander van dat er voor alle aanbieders plaats is. De wethouder heeft echter aangegeven dat dit om technische redenen niet mogelijk is. Het tweede punt waar wij aandacht voor gevraagd hebben is de ondersteuning van de mantelzorgers. Iedereen is het er eigenlijk wel over eens dat dat goed geregeld moet worden. Concrete voorstellen zijn er echter tot nu toe nog niet. De ChristenUnie had een motie voorbereid die de wethouder opdroeg voor 1 november met concrete voorstellen te komen. Uiteindelijk was het niet nodig deze motie in stemming te brengen omdat de wethouder op voorhand al toe had gezegd na de vakantie met een memo hieromtrent te komen.

We zijn blij dat er in ieder geval over gepraat gaat worden, en zullen in de discussie na de zomer in elk geval pleiten voor een zo duidelijk mogelijk aanspreek punt voor mantelzorgers. Het moet niet zo zijn dat een mantelzorger die extra ondersteuning nodig heeft, eerst een hele ronde moet bellen voordat zij/hij de juiste persoon te pakken heeft.

Hadassa Meijer-Ytsma, raadslid

Archief > 2006 > juli