Reactie op de raadsvergadering van afgelopen maandag

donderdag 20 juli 2006 23:16

Afgelopen maandag werd de programmabegroting behandeld in de gemeenteraad. Een lange vergadering die helemaal in het teken stond van de algemene beschouwingen. Het nieuwe college presenteerde hun plannen voor het komende jaar en de verschillende fracties gaven aan waar zij de nadruk op wilden leggen en wat zij graag anders zouden zien.

Deze algemene beschouwingen stonden vooral in het teken van (het gebrek aan) financiën. De stad heeft een paar tegenvallers gehad en heeft nu een miljoenentekort. De consequentie is dat de gemeente een terughoudend financieel beleid moet voeren het komende jaar en bij de behandeling van de najaarsbegroting zal de gemeenteraad op zoek moeten naar een oplossing. Dat belooft nog een pittig najaar te worden. Als fractie hadden er voor gekozen om een paar onderwerpen te benadrukken: Invoering van de WMO, zorg voor ex-gedetineerden, verslavingszorg, toerisme en een wat meer technisch onderwerp, het meten van het effect van het gevoerde beleid.

Het blijft lastig om als oppositiepartij invloed uit te oefenen op het gevoerde beleid. Wij hadden bijvoorbeeld graag gezien dat er eerst meer onderzoek gedaan zou worden naar gratis openbaar vervoer, maar de meerderheid van de raad wilde daar niet op wachten. Van de vier moties die we indienden over toerisme en de WMO, hebben drie het gehaald, zodat we uiteindelijk met een redelijk tevreden gevoel op deze algemene beschouwingen konden terugkijken.

Bernard Veldkamp, fractievoorzitter

Archief > 2006 > juli