Meer geld nodig voor huishoudelijke ondersteuning

20170302 huishoudelijke hulpdonderdag 02 maart 2017 21:08

De raad bespreekt het voorstel over de veranderingen die nodig zijn rond de huishoudelijke ondersteuning in Enschede.

Onlangs heeft de Centrale Raad van Beroep een uitspraak gedaan over de huishoudelijke ondersteuning. Op deze ondersteuning kan via de WMO een beroep worden gedaan. De consequenties van deze uitspraak moeten ook worden toegepast in Enschede.

Janny Joosten, fractielid ChristenUnie maakt allereerst een compliment voor de wethouder en ambtenaren die het voorstel hebben uitgewerkt. Bij het begin van de nieuwe werkwijze wist iedereen dat het het een zoektocht zou worden. Wat doet recht aan zorgvragers, zorgaanbieders en past bovendien ook binnen de budgetten?

Recht doen aan de kwetsbaren in onze stad kost meer geld dan in eerste instantie gedacht en misschien ook gehoopt. Geld dat nog niet uit Den Haag komt. Dat gaat pijn doen in gemeentelijke begroting. Dat is echter pijn die niet te vergelijken is met een eventueel gebrek aan hulp bij hulpvragende ouderen, zieken en andere kwetsbare inwoners, aldus Joosten.

Immers, als gemeente zijn we wat trots op de economische groei die we door maken, het innovatieve karakter van Enschede, de uitstraling van de binnenstad en niet in de laatste plaats op onze voetbalvereniging die we met een garantstelling weer vooruit geholpen hebben.

Het is voor de fractie van de ChristenUnie daarom zonneklaar dat met het voorstel moet worden ingestemd.

Wel vraagt Joosten de wethouder om na de verkiezingen de knelpunten in de financiën onder de aandacht te brengen in Den Haag. En uiteraard zal de raad met elkaar moeten zoeken naar dekking binnen de krappe begroting. Daar moeten en zullen we uit komen. Gezamenlijk staan we immers voor een stad waarin de meest kwetsbare inwoners niet mogen bungelen.

Archief > 2017 > maart