Subsidiekader WMO

20151117 wmomaandag 16 november 2015 20:44

Janny Joosten stelt een aantal vragen over de subsidieverordening Algemene Voorzieningen WMO.

De ChristenUnie wil mensen zoveel mogelijk een plek geven in de samenleving. Met enige ondersteuning indien nodig. Maar vooral niet in een hokje gedrukt omdat ze een lichamelijke, psychische of verstandelijke beperking hebben. De inclusieve samenleving. Het zal even wennen zijn, maar de gedachte dat ieder mens met zijn eigen aardigheden zoveel mogelijk mee mag doen, spreekt de fractie van Joosten zeer aan.

Bij de subsidieverordening wil de ChristenUnie een paar vragen stellen. Een subsidieverordening heeft kaders nodig. Nu is het gevaar van kaders dat ze enerzijds te strak zijn en zo zaken frustreren, anderzijds mogen ze niet te los zijn om misbruik te voorkomen. Joosten heeft zorg op twee punten en doet ook een concreet voorstel tot verbetering:

1. Kleine organisaties met vaak mooie initiatieven worden met heel veel regels geconfronteerd. Is het college bereid na te denken over een aangepaste regeling voor (startende) organisaties tot ca. 15 medewerkers? Joosten denkt daarbij bijvoorbeeld aan een toezegging van de subsidie voor een half jaar, zodat deze kleinere organisaties iets meer tijd hebben om aan de vereiste kaders te voldoen. Zo blijft er ruimte voor creatieve en spontane initiatieven en worden de kaders gerespecteerd.
  2. Een van de voorwaarden is dat organisaties een vrijwilligersbeleid hebben. Nu is bekend dat veel zorg- en welzijnsorganisaties mensen in dienst hebben die tevens mantelzorger zijn. In deze sector spreken we al over 1 op 3. Overbelasting kan leiden tot uitval in het werk. Wil het college overwegen om als criterium daarnaast toe te voegen dat e organisaties de erkenning voor een mantelzorgvriendelijk personeelsbeleid hebben. Of dat ze deze tijdens het eerste jaar van de subsidieperiode gaan behalen? Daarmee snijdt het mes aan meerdere kanten. We verkleinen de kans dat mantelzorgers overbelast raken en organisaties worden gezonder omdat mantelzorgers zich minder ziek zullen melden.

Archief > 2015 > november