Afvalinzameling

20151013 afvalscheidingdinsdag 13 oktober 2015 22:18

In de raad van 12 oktober is gesproken over tariefdifferentiatie voor de inzameling van huishoudelijk afval. Namens de ChristenUnie levert Henri de Roode zijn inbreng.

De Roode: zorg en verantwoordelijkheid voor mens en milieu staan bij de ChristenUnie hoog in het vaandel, voor ons (maar voor velen met ons) is Rentmeesterschap daarbij het cruciale woord.

Deze kwetsbare leefomgeving, ons milieu, is niet iets wat je even gebruikt en vervolgens weg gooit. Onze voorouders maar ook ons nageslacht is op dit milieu als leefomgeving aangewezen. Bij deze zorg voor het milieu horen onderwerpen als de afvalloze samenleving en een circulaire economie. Maar om dit daadwerkelijk te realiseren moet de wissel om. Afvalscheiding vormt hier een belangrijk onderdeel van.

Het college heeft een voorstel gedaan om hier ook voor Enschede invulling aan te geven. Zowel de landelijke als regionale doelstelling voor afvalscheiding zijn door dit college en onze raad onderschreven, omarmd en zelfs aangescherpt. Maar helaas moet de ChristenUnie constateren dat dit tot nu toe niet heeft geleid tot het halen van de gewenste resultaten, we lopen achter op onze eigen doelstellingen.

In dit raadsvoorstel worden belangrijke stappen gezet; de invoering van Diftar (differentiatie tarieven) is daar de eerste van. De Roode prijst deze belangrijke stap.

Echter Diftar alleen is niet voldoende om de doelstellingen te halen, daarvoor is ook de volgende stap, omgekeerd inzamelen, noodzakelijk. Wat dit laatste punt betreft vindt de ChristenUnie het raadsvoorstel te vaag en te voorzichtig. Ook dit vraagt om een duidelijke visie en bijbehorende keuze. Het verzoek aan de wethouder is daarom om de evaluatie van Diftar te vervroegen en de invoeringsdatum van omgekeerd inzamelen te stellen op 1 januari 2019.

Archief > 2015 > oktober