Zomernota

20150822 zomernotazaterdag 01 augustus 2015 12:36

Het afgelopen jaar is intensief geweest. Naast grote vraagstukken die op ons afkwamen en de beslissingen die moesten worden genomen, kenmerkte de periode zich ook door de zoektocht naar een burgemeester voor onze stad.

Wim Tekkelenburg, fractievoorzitter ChristenUnie gaat op een aantal zaken in aan de hand van de Zomernota. Met deze nota krijgt de raad in één oogopslag inzicht in het lopende jaar 2015 en het financiële middelenkader 2016-2019. Hieronder een aantal punten uit zijn betoog.

Oplopend tekort

Het begrote tekort voor 2015 loopt op tot €3,2 miljoen. Dit tekort oplossen wordt een ingewikkelde opgave. De ChristenUnie begrijpt dat hier nu nog geen concrete voorstellen voor liggen. De doelstelling blijft om voor 2016 een sluitende begroting te hebben. Dit is lastig omdat een aantal kostenposten niet makkelijk te beïnvloeden zijn.

Economische ontwikkeling , werk en inkomen.

Dit college zet in op groei als motor van onze plaatselijke en regionale economie!  Alleen door groei van de werkgelegenheid zullen we in staat zijn om mensen volop en volwaardig te laten participeren in onze maatschappij. Allereerst door de te grote groep mensen zonder werk, en dus zonder eigen inkomen, weer op eigen benen te laten staan. Er lijkt een voorzichtig economische groei aan te breken. De ChristenUnie hoopt dat we daar ook echt iets van gaan merken in Enschede.

De gemeente in haar faciliterende rol om nieuwe werkgelegenheid aan te trekken door mee te investeren in de ontwikkelingen van grote projecten als Kennispark en Technology Based Twente. Daarnaast wordt ook volop geïnvesteerd in educatie, en verkleining van de afstand tot de arbeidsmarkt. En daarbij is het ook goed om over de landsgrens te kijken.

De ChristenUnie wil daarbij inzetten op eigen verantwoordelijkheid, zelfstandigheid en eigen kracht. Maar met steun aan hen die het nodig hebben.

Sociale agenda
Inzet op integrale benadering van het sociale domein zoals ook onlangs bij de behandeling van het Armoedebeleid besproken, is wat ons betreft een prima inzet. De inzet van het financiële saldo van de WMO naar inkomensondersteuning heeft onze instemming. In de zomernota wordt ook gesproken over het ondersteuningsplan ter voorkoming van overbelasting van mantelzorgers. Daarnaast is de begeleiding van mantelzorgers een taak die bij de wijkteams steeds meer vorm lijkt te krijgen. Wat de CU betreft prima. Hoe dichter bij de zorgvrager, hoe beter.

Echter in dezelfde zomernota lezen we dat het ziekteverzuim van wijkteammedewerkers hoog is. Het zal u niet verbazen dat juist de CU voor deze situatie aandacht vraagt. Medewerkers van het wijkteam en mantelzorgers moeten samen de klus gaan klaren, maar op wie kunnen ze terug vallen wanneer dit systeem tijdelijk overbelast lijkt te zijn?

Bed, bad, brood

We zijn blij met het feit dat het College Bed, Bad, Brood en begeleiding blijft bieden. De ChristenUnie vraagt het  college erop aan te blijven dringen bij de VNG en in Den Haag dat hier middelen voor vrij komen vanuit Den Haag.

Archief > 2015 > augustus