Bibliotheek in de wijk moet blijven

20150603 bieb moet blijvenwoensdag 03 juni 2015 20:26

In reactie op de actualisatie van het cultuurplan pleit de fractie van de ChristenUnie voor behoud van de bibliotheken in de wijken.

Janny Joosten, raadslid van de ChristenUnie, zegt dat haar fractie met gemengde gevoelens het raadsvoorstel ‘actualisatie cultuurplan’ heeft gelezen.

In de afgelopen weken is in de media veel aandacht besteed aan de aangekondigde bezuinigingen op de bibliotheken. Maar daarnaast ligt er ook voor de Twentse Welle een forse bezuinigingsopdracht.
De ChristenUnie erkent dat met elkaar het coalitieakkoord is afgesproken en daarom zal op een of andere manier ook de bezuinigingen op cultuur moeten worden gevonden.
Tegelijkertijd wil Joosten leefbare wijken, sociale cohesie en laagdrempelige voorzieningen dicht bij de inwoners. De ChristenUnie vindt het verdwijnen van bibliotheken in de wijken geen goede zaak. Immers, voor een groot aantal inwoners van onze stad zijn juist die lokale voorzieningen erg belangrijk. Denk daarbij aan kinderen, scholieren, ouderen of mensen die vanwege een beperking minder mobiel zijn en de centrale bibliotheek niet kunnen bezoeken. Daarbij komt dat Enschede te maken heeft met ongeveer 17.000 laaggeletterden. Volgens de inschatting van de Volksuniversiteit is daarvan ruim 11.000 van Nederlandse afkomst. Joosten kan zich voorstellen dat het voor deze groep extra moeilijk is om naar een 'instituut' als de centrale bibliotheek te stappen. In de eigen wijk, op een plek waar ook andere voorzieningen zijn, is de drempel lager. De ChristenUnie vindt de wijze waarop Prismare is ingericht  een mooi voorbeeld van hoe dit ook in andere wijken vorm gegeven zou kunnen worden. Maar ook verzorgingshuizen en scholen zouden wat Joosten betreft hierin een rol kunnen spelen.
De ChristenUnie verbaast zich erover dat het in de discussie over de bibliotheken de hoofdvestiging nauwelijks aan bod is gekomen. Deze vestiging kent hoge kosten. Ook lijkt het dat de samenwerking met andere partijen niet goed van de grond komt. Joosten vraagt de wethouder om een toelichting en verzoekt hem te onderzoeken of hier wel voortgang kan worden geboekt.

De ChristenUnie overweegt een motie in te dienen, waarbij het opheffen van voorzieningen in de wijken wordt uitgesloten.

Daarnaast gaat Joosten ook nog in op de bezuiniging op TwentseWelle. Kunst is volgens Joosten vormend en laat mensen groeien. Het kan toch niet bedoeling zijn dat een museumbezoek alleen is weg gelegd voor de hogere middenklasse en daarboven. Ten aanzien van de bezuinigingen op de Twentse Welle vraagt de ChristenUnie zich af hoe de wethouder de vorming van een succesvol cultuurcluster Roombeek verwacht te kunnen realiseren. Immers, een museum volledig commercieel maken is nog niemand gelukt.

Tot slot noemt Joosten de bezuiniging op de volksuniversiteit. Haar fractie wil langs deze weg haar complimenten uitspreken aan de bestuurder van de Volksuniversiteit die met voortvarendheid en betrokkenheid een voortreffelijk, zij het kwetsbaar maar haalbaar plan heeft gepresenteerd. Graag zou de ChristenUnie van de wethouder de toezegging krijgen dat, wanneer dit plan zo wordt uitgevoerd, de volksuniversiteit tot 1 januari 2019 geen extra bezuinigingen opgelegd krijgt.

Als suggestie geeft Joosten mee, dat wellicht in het evenementenbudget extra middelen zijn te vinden.

Archief > 2015 > juni